Pagina 1 van 1

Brera 3.2 JTS Q4 Q tronic slaat niet meer aan

Geplaatst: di nov 11, 2025 09:27
door John Langeveld
Goedendag,
Mijn Brera 3.2 TJS Q4 Qtronic slaat meer niet aan.
Er is geen aansturing op de injectoren.
De Brera had gedurende de zomer een misfire probleem op cilinder 2.
Ik heb de injectoren van cilinder 2 met cilinder 4 verwisseld en toen was er een misfire op cilinder 4
De injector van cilinder 2 heb ik vervangen voor een gebruikte.
Bij die laatste actie wilde de motor niet meer aanslaan.
Ik heb diverse handelingen verricht.
Alle 12 volt voeding naar de ECU zijn goed.
Op alle sensoren heb ik 5 volt spanning en een goede massa.
De ECU is zelfs bij KMS geweest en daar is geen probleem met de ECU geconstateerd.
De toerentalsensor krijgt ook voeding en ik meet 0.8 ohm weerstand.
Gisteren heb ik de ECU opnieuw uitgelezen (met Multiecuscan) en kon alle foutcodes (veroorzaakt van door starten en niet aanslaan) wissen op één na.
Dat is P0190 (sensor hoge brandstof druk).
In Multiecuscan krijg ik met starten 8 bar druk te zien.
Is dit de rede dat de injectoren niet aangestuurd worden?
Welke voorwaarden heeft de ECU nodig om de injectoren te gaan aansturen (toerentalsensor en ......)?
Krijgen de injectoren een 12 volt aansturing en is dat 12 volt plus massa op de draden of massa van het blok?
Welke acties kan ik nog doen om de werking te checken?
Alvast voor jullie hulp en antwoord.
Met vriendelijke groet.

Re: Brera 3.2 JTS Q4 Q tronic slaat niet meer aan

Geplaatst: di nov 11, 2025 10:03
door Dirk-33
8 bar lijkt me behoorlijk weinig voor een direct injectie systeem. Die gaat zover ik kan vinden tot 120 bar op die motoren
maar ik denk ook niet dat de hogedruk pomp super veel druk draait op de startmotor.
Wellicht staat er in dit stappenplan iets nuttigs.

https://aftersales.fiat.com/elearnsecti ... sExaminer=

Re: Brera 3.2 JTS Q4 Q tronic slaat niet meer aan

Geplaatst: di nov 11, 2025 17:01
door John Langeveld
8 bar lijkt me behoorlijk weinig voor een direct injectie systeem. Die gaat zover ik kan vinden tot 120 bar op die motoren
maar ik denk ook niet dat de hogedruk pomp super veel druk draait op de startmotor.
Wellicht staat er in dit stappenplan iets nuttigs.

https://aftersales.fiat.com/elearnsecti ... sExaminer=
Bedankt voor de link naar de checklist.
Het hogedruk systeem moet inderdaad op 120 bar uitkomen.
Moet deze druk bereikt worden met starten?
Is de 120 bar (ongeveer) een voorwaarde dat de ECU de injectoren gaat aansturen (openen).

Re: Brera 3.2 JTS Q4 Q tronic slaat niet meer aan

Geplaatst: di nov 11, 2025 17:18
door giuliettaevo
Injectoren krijgen in de regel 12v constant (via hoofdrelais) en worden met massa geschakeld.

Re: Brera 3.2 JTS Q4 Q tronic slaat niet meer aan

Geplaatst: di nov 11, 2025 18:27
door Dirk-33

Moet deze druk bereikt worden met starten?
Is de 120 bar (ongeveer) een voorwaarde dat de ECU de injectoren gaat aansturen (openen).
ik ben vrij zeker dat de ECU niets gaat inspuiten bij een te lage druk. Eigenlijk zegt de foutcode die je hebt dat ook al. Dat zou namelijk zelfs schadelijk voor de motor kunnen zijn, dan loopt ie veel en veel te arm.

Ik vermoed niet 120 bar, de hogedruk pomp is mechanisch en die heeft wel wat toeren nodig voor de maximale druk normaliter.
Zover ik online kan vinden is tussen de 25 en de 70 bar gebruikelijk om te starten bij andere directe injectie systemen. Zal voor deze motor niet veel anders zijn. Precieze cijfer is ook niet super spannend, 8 is gewoon veel te weinig. Als dat getal klopt!



Nou kunnen er 2 a 3 problemen zijn;
1: sensor stuk.
1.5: sensor vervuild
2: druk wordt daadwerkelijk niet gehaald.
3: ergens een stekker vergeten of kapot gegaan

2 is de vervelendste, maar aangezien de auto eerst wel liep zou dat wel apart zijn. Een stevige lekkage naar buiten had je wel gezien/geroken. Ruikt de olie naar benzine? even de oliedop eraf. Als dat sterk naar benzine ruikt is de pomp inwendig gaan lekken. Lijkt me nogmaals heel vreemd opeens, maar je weet het niet.

En anders zou ik de druk sensor eens losschroeven, beetje schoonmaken met remreiniger ofzo. Een vuiltje kan killing zijn voor die dingen. Diesels hebben daar ook last van, dit is hetzelfde principe. En zowiezo de stekkers omtrent die sensor en de pomp (als daar een stekker aan zit, geen idee) bekijken en doormeten als dat lukt.

Re: Brera 3.2 JTS Q4 Q tronic slaat niet meer aan

Geplaatst: di nov 11, 2025 20:35
door John Langeveld
Injectoren krijgen in de regel 12v constant (via hoofdrelais) en worden met massa geschakeld.
De injectoren van de 3.2 JTS worden direct vanuit de ECU gevoed en gestuurd.
Er zijn dus twaalf draden die vanuit de ECU naar de injectoren gaan.
ER is echter geen sygnaal op de injectoren bij het starten.
In een volgend antwoord lees ik dat een hoge brandstofdruk op de injectoren een voorwaarden is om te gaan werken.
Dus het probleem zit er in dat er geen druk opgebouwd wordt denk ik.

Re: Brera 3.2 JTS Q4 Q tronic slaat niet meer aan

Geplaatst: di nov 11, 2025 20:37
door John Langeveld
Injectoren krijgen in de regel 12v constant (via hoofdrelais) en worden met massa geschakeld.
De injectoren van de 3.2 JTS worden direct vanuit de ECU gevoed en gestuurd.
Er zijn dus twaalf draden die vanuit de ECU naar de injectoren gaan.
ER is echter geen sygnaal op de injectoren bij het starten.
In een volgend antwoord lees ik dat een hoge brandstofdruk op de injectoren een voorwaarden is om te gaan werken.
Dus het probleem zit er in dat er geen druk opgebouwd wordt denk ik.

Re: Brera 3.2 JTS Q4 Q tronic slaat niet meer aan

Geplaatst: di nov 11, 2025 21:03
door John Langeveld

Moet deze druk bereikt worden met starten?
Is de 120 bar (ongeveer) een voorwaarde dat de ECU de injectoren gaat aansturen (openen).
ik ben vrij zeker dat de ECU niets gaat inspuiten bij een te lage druk. Eigenlijk zegt de foutcode die je hebt dat ook al. Dat zou namelijk zelfs schadelijk voor de motor kunnen zijn, dan loopt ie veel en veel te arm.

Ik vermoed niet 120 bar, de hogedruk pomp is mechanisch en die heeft wel wat toeren nodig voor de maximale druk normaliter.
Zover ik online kan vinden is tussen de 25 en de 70 bar gebruikelijk om te starten bij andere directe injectie systemen. Zal voor deze motor niet veel anders zijn. Precieze cijfer is ook niet super spannend, 8 is gewoon veel te weinig. Als dat getal klopt!



Nou kunnen er 2 a 3 problemen zijn;
1: sensor stuk.
1.5: sensor vervuild
2: druk wordt daadwerkelijk niet gehaald.
3: ergens een stekker vergeten of kapot gegaan

2 is de vervelendste, maar aangezien de auto eerst wel liep zou dat wel apart zijn. Een stevige lekkage naar buiten had je wel gezien/geroken. Ruikt de olie naar benzine? even de oliedop eraf. Als dat sterk naar benzine ruikt is de pomp inwendig gaan lekken. Lijkt me nogmaals heel vreemd opeens, maar je weet het niet.

En anders zou ik de druk sensor eens losschroeven, beetje schoonmaken met remreiniger ofzo. Een vuiltje kan killing zijn voor die dingen. Diesels hebben daar ook last van, dit is hetzelfde principe. En zowiezo de stekkers omtrent die sensor en de pomp (als daar een stekker aan zit, geen idee) bekijken en doormeten als dat lukt.
Sinds vanmiddag denk ik dat optie 2 het meest waarschijnlijk is.
Ik herinner me dat ik bij het monteren van de injectors stukjes o-ring uit een aansluiting van de voorste rail gehaald hebt.
Daar heb ik verder geen aandacht aan besteed, maar door eLaern verder te bestuderen zag ik dat er in die rail een overdrukklep zit.
Deze overdrukklep heeft een ring en twee o-ringen.

[imgfile:///L:/Documents/1%20Auto%20prive%20zaken/1%20Alfa%20Brera%203,2%20V6%20Q4%2054-ZB-DK/Techniek%20info/Brera%203.2%20overdrukklep.jpg][/img]

Vanmiddag sprak ik een specialist die vermoede dat de o-ringen wel eens stuk zouden zijn gegaan door de de ethanol in de E95 benzine die ik tank.
Als de afdichting van deze overdrukklep weg is, zal die open blijven staan en wordt er geen druk opgebouwd denk ik.
Ik ga proberen die klep te demonteren.