Pagina 1 van 1

de-pinnen 88 pins ECU connector motronic M3.7.1

Geplaatst: za aug 02, 2025 18:34
door Maurizio
Hallo,

Na heeeeel lang storing zoeken ben ik erachter gekomen dat een vd lamba sensoren een kabelbreuk heeft in de motorkabelboom richting ECU.
De ECU connector heeft grote en kleine pinnen. En de kleine (onder andere het lambda signaal) krijg ik er met geen mogelijkheid uit.

Heeft er iemand toevallig ervaring met het de-pinnen van de 88pins ECU connector van een motronic 3.7.1
Ik verwacht dat de gehele motronic 3.x serie (en dus ook meerdere bmw's) dezelfde connector hebben.
Afbeelding


Echter, het net heeft me nog niet verder kunnen helpen.
Intuitie zegt een tool in de vertikale slit links vd pin, echter dat werkt niet.
In de bratwurst-wereld lijkt iedereen de makkelijke weg te kiezen en knipt men de kabels af 10 cm na de connector en "splicen" ze de nieuwe kabel ertussen.
Die extra zwakke plek wil ik vermijden en wil de gehele kabel vervangen met nieuw gekrimpte pinnen.

Saluti,
Maurice

Re: de-pinnen 88 pins ECU connector motronic M3.7.1

Geplaatst: za aug 02, 2025 20:39
door giuliettaevo
Zie het alfetta-transaxle forum voor mijn reactie... :wink: Niet dat je er heel veel aan hebt. :oops:

Re: de-pinnen 88 pins ECU connector motronic M3.7.1

Geplaatst: za aug 02, 2025 21:10
door yuri 75 V6
Ik ben even te beroerd om google aan te slingeren, maar ik heb voor het werk wel eens vage connectoren ge-de-pind. Mijn strategie is dan altijd om nieuwe pins te kopen en daar dan net zo lang boos naar te kijken tot ik het snap - meestal zie ik aan een losse pin wel hoe ik het zou kunnen doen.

Re: de-pinnen 88 pins ECU connector motronic M3.7.1

Geplaatst: za aug 02, 2025 23:38
door Dirk-33
Inderdaad en dan met een universeel trekker setje kijken welk gereedschap het beste de 'locking tab' aantikt.

Maar daar heb je eigenlijk vooral iets aan als je een losse connector als referentie hebt.
Afgaande van de foto zou ik gokken op een 2-pins vork gereedschap om boven en onder het vrouwtje te duwen.

Maar een andere optie is om gewoon een stuk boven de pin de kabel door te knippen en dan een nieuwe kabel trekken van daar naar je sensor. Nieuwe kabel bevestigen door krimpen of solderen op een plek waar er 0 beweging in de boom zit en goed vast tapen.

Re: de-pinnen 88 pins ECU connector motronic M3.7.1

Geplaatst: zo aug 03, 2025 18:13
door Maurizio
Hier ook even TerLeerEnVermaak:

Na enkele uren pielen met een ali de-pin setje zonder resultaat, kreeg ik van een oude rot de verlossende hint.
Het kunststof huis is gedeeltelijk te splitsen en schuift dan voor een klein deel open.

Afbeelding

Daarna wijst het zichzelf, 2min later pin eruit :roll:

Volgende uitdaging... de juiste pinnen vinden voor de ECU-zijde, lijkt nog niet zo makkelijk.

Afbeelding

Re: de-pinnen 88 pins ECU connector motronic M3.7.1

Geplaatst: zo aug 03, 2025 22:52
door alfadragon
Rdae.nl al geprobeerd?

Re: de-pinnen 88 pins ECU connector motronic M3.7.1

Geplaatst: ma aug 04, 2025 09:10
door DJ
Hoi Maurice,

Kijk hier ook eens of er tussen staat wat je zoekt, deytrade connecting: https://www.automotive-connectors.com/en/

Gr
DJ

Re: de-pinnen 88 pins ECU connector motronic M3.7.1

Geplaatst: ma aug 04, 2025 10:06
door Maurizio
Hoi Maurice,

Kijk hier ook eens of er tussen staat wat je zoekt, deytrade connecting: https://www.automotive-connectors.com/en/

Gr
DJ
Thanks, een heel goede tip! :thumbs:

Door een tik fout kom ik op de site van de concurrent www.automotiveconnectors.com en daar heb ik hem gevonden :mrgreen:
Connector en pinnen zijn schijnbaar niet meer leverbaar officieel Bosch / TE Connectivity, maar ze hebben een alternatief.

Afbeelding
https://www.automotiveconnectors.com/te ... 22awg.html :thumbs:

Note: Zoals voorheen al gemeld is eenzelfde 88 pins ECU connector ook in gebruik bij oa BMW.
De pinnen in de bmw / nieuwere variant locken op een andere manier en zijn dus niet te gebruiken.