Pagina 1 van 1
156 1.8TS: thermostaat vervangen en nu hoe ontluchten?
Geplaatst: za jul 26, 2025 00:27
door e90330
Ik had het gekende kwaaltje, temperatuur schommelde tussen een 55-65 graden, bij stilstand ging het naar 93-94 om daar dan te blijven. Eens terug aan het rijden, ging het terug richting de 55-60. Thermostaat vervangen door een nieuwe en dan geprobeerd te ontluchten. Dop van het bakje open, verwarming op maximum en stationair laten warm lopen. Het ging naar 94-95 om dan terug naar 88 en dan terug naar 94-95 etc. Ik dacht top. Koelwater afgetopt (was wat gezakt) en gaan rijden. Nu blijft de temperatuur rond 75 hangen bij het rijden. Bij stilstand schommelt het tussen 88-95. Eens terug aan het rijden zakt het naar (en blijft daar) 75. Is het verkeerd ontlucht? En zo ja, wat is de juiste procedure?
Re: 156 1.8TS: thermostaat vervangen en nu hoe ontluchten?
Geplaatst: za jul 26, 2025 09:06
door MichelVe
Ik heb of had hetzelfde probleem bij een GTV6. Zeer veel luchtpockets in het systeem. Blijkkbaar is de procedure wagen vooraan op as-standen de lucht in. Laten warmdraaien met verwarming op max, eenmaal ventilator aanslaat de ontluchting van de thermostaat opendraaien. De eerste keer dat ik het deed was er amper lucht dat ontsnapte. Bij de tweede sessie kwam er een minuut lang lucht uit de thermostaat. Misschien lukt dit ook bij de 156. Ik vermoed dat het ontwerp van de koeling dit in de hand werkt. In ieder geval niet zo eenvoudig als bij een andere wagen.
Re: 156 1.8TS: thermostaat vervangen en nu hoe ontluchten?
Geplaatst: za jul 26, 2025 15:59
door Rob75
Bij een 156 zijn er 2 mogelijkheden:
Alleen via het expansievat afvullen, dan helpt om in de slangen van en naar radiator te knijpen. Verder ontlucht dat zichzelf door motor op tec
warmen en de fan aan te laten slaan
Of
Ontluchting op radiator en slang naar kachelradiator gebruiken. Dan eerst de radiator, dan naar kachel . Daarna zoals hierboven.
Ik heb al een tijd geen 156 gereden, maar op zich zou deze op de meter net voor het midden moeten staan tijdens rijden. Uiteindelijk gaat de fan pas bij 92 graden aan. Dus wat je ziet is niet raar. Overigens zijn de meters geen precisieinstrumenten.
Succes,
Rob
Re: 156 1.8TS: thermostaat vervangen en nu hoe ontluchten?
Geplaatst: zo jul 27, 2025 21:41
door e90330
Nog eens alles gebrobeerd zoals hier beschreven en elders, maar het blijft hetzelfde; Tijden het rijden 75 graden, stationair tussen 89-95/96 graden. Wel heb ik gemerkt dat als ik airco opzet, de ventilator onmiddelijk aanspringt en de temperatuur nooit boven de 75 (ook stationair) uitkomt. Dit lijkt mij niet normaal en ik weet eigenlijk niet wat ik anders kan proberen
Re: 156 1.8TS: thermostaat vervangen en nu hoe ontluchten?
Geplaatst: ma jul 28, 2025 20:28
door Rob75
Lijkt me tijd om de auto eens aan de diagnose te hangen. Het kan ook een fout in de airco zijn die direct de fan aanzet.
Lees de waardes van de diverse sensoren eens uit.
Op zich wat je beschrijft is niet erg, maar geeft wel aan dat er ergens iets niet helemaal goed gaat.
Succes,
Rob
Re: 156 1.8TS: thermostaat vervangen en nu hoe ontluchten?
Geplaatst: ma jul 28, 2025 22:10
door Dirk-33
op zich is het gedrag wat je ziet wel normaal. De temperatuur tijdens het rijden is wel laag.
Maar zoals al gezegd;
Dat is wat je metertje zegt. En die moet je niet per se al te veel vertrouwen. Meten is weten. Inderdaad met MultiECUscan zou je de koelwatertemperatuur uit kunnen lezen.
Verder is er ook nog de optie dat je nieuwe thermostaat gewoon slecht is. Laatste tijd is er veel rommel te koop en daar heb je weinig grip op helaas. Openingstemperatuur die te laag ligt. Of een verkeerde is geleverd maar paste wel.
Dat de ventilator aanspringt als je de airco aanzet lijkt mij normaal gedrag, anders zou je stationair nooit verkoeling krijgen. De condensor doet niks zonder luchtstroom.
Re: 156 1.8TS: thermostaat vervangen en nu hoe ontluchten?
Geplaatst: wo jul 30, 2025 11:30
door e90330
Bedankt allemaal. Ik krijg er geen lucht meer uit, temperatuur blijft zoals beschreven. Op zich heb ik er geen probleem mee, het is enkel dat het bij stilstand tot een 96-97 oploopt, wat mij toch wel een beetje hoog lijkt
Re: 156 1.8TS: thermostaat vervangen en nu hoe ontluchten?
Geplaatst: wo jul 30, 2025 13:21
door Dirk-33
nee zolang die niet daar boven komt geen probleem. Waarschuwingslampje gaat pas aan een stuk boven de 100 graden.
Moderne auto's doen dat ook maar die hebben een fopmeter die gewoon na 5 minuten op 90 graden staat en niet meer verandert omdat mensen daar ongerust van worden.
Re: 156 1.8TS: thermostaat vervangen en nu hoe ontluchten?
Geplaatst: wo jul 30, 2025 14:42
door e90330
ik hou het verder in het oog.
Trouwens, welke kabel wordt met MultiECUscan gebruikt? Ik zie zoveel verschillende obd2 kabels dat het moeilijk wordt