Pagina 1 van 1

Alfa GTV6 Vrijloop onregelmatig

Geplaatst: za jul 19, 2025 13:54
door MichelVe
Voor diegene die sukkelen met een onregelmatige vrijloop (idle) op de GTV6. Uiteraard moet je alle andere suggesties nagaan maar hier is een uitzonderlijke.

De Alfa heeft een Bosch sensor in het thermostaat huis (de sensor met de witte connector aan de bestuurderskant). Dit is de CTS coolant temp sensor. De Ecu gebruikt de informatie van de sensor om de verrijking van de motor te bepalen (samen uiteraard met de temp sensor in de AFM).

Je kan de CTS testen en belangerijker hij kan goed uit de test komen en toch fout zijn. Je kan de OHM tussen de twee pinnen lezen. Moet bij 20 graden 2000-2500 ohm zijn.

Vervolgens kan je ook voltage aflezen door backprobing van de sensor langs de connector. Bij 20 graden ga je rond de 4 volt zitten. Dat getal gaat zaken naarmate de koelvloeistof warmer wordt.

En dit is de finale test - waar de mijne faalde en dus toch stuk was- Tussen CTS body en motor massa moet je 1 ohm of minder lezen (het is mogelijk dat je 1.5ohm leest maar je moet de weerstand van je multimeter aftrekken van het getal).
Bij mij gaf hij 13 ohm. Het gevolg de ECU zag op pin 13 alles van voltages behalve wat het nu echt moest zijn. Dus de ECU trachtte constant te compenseren maar de motor zat nog niet in het juiste temperatuur bereik.

De CTS vervangen is makkelijk (opletten voor schroefdraad, WD 40 uurtje voordien inspuiten)
Het nieuwe nummer voor de BOSCH sensor is 0 280 130 026 ipv 023 achteraan maar specs zijn hetzelfde.

Hopelijk heeft iemand er iets aan. Heeft me uren gekost.

Re: Alfa GTV6 Vrijloop onregelmatig

Geplaatst: za jul 19, 2025 13:56
door MichelVe
Nog iets vergeten. Bij het installeren van de CTS geen draadborging, koperpasta of wat dan ook gebruiken; de schroefdraad is een pad naar grond.