Overmaats motortje ingebouwd
Geplaatst: wo jul 09, 2025 07:03
Hallo Mede alfisten.
Het betreft een Alfa romeo 33 met Boxer motor.
Sinds gister mijn overmaats motortje ingebouwd (87,4 mm zuigers), met koppen van een 1.4 motortje erop, dit samenstel heb ik ooit lang geleden gemaakt, en kortstondig hiermee gereden, maar omdat ik toen het vermogen van de motor vond tegenvallen weer vervangen door een ander, omdat de andere motoren nu andere problemen zijn gaan vertonen, toch dit overmaatsmotortje weer geplaatst, met het idee ik wil wel kunnen rijden. Nu rijd de auto wel maar echt plezierig is het niet te noemen, en het brandstofverbruik zal hierdoor ook wel hoger liggen.
Of het gene wat ik nu vaststel ook de reden was voor het toen destijds vinden van te weinig vermogen vraag ik mij af, maar dit zou zomaar kunnen.
Het probleem wat ik nu vaststel is dat cylinder 1 niet goed meedoet. Ik heb vastgesteld dat de druk die bij deze cylinder opgebouwd kan worden 4 Bar is op cylinder 3 meet ik 9,5 Bar (volgens mij volgens spec.). Nu vraag ik mij af waaraan dit kan liggen. Zelf denk ik aan zuigerveren, dan wel een uitlaatklep die niet volledig afdicht (in dat geval zal de motor dus weer open moeten met de hoop ook daadwerkelijk iets vast te kunnen stellen). Kunnen er ook nog andere redenen zijn waarom ik geen druk heb op cylinder 1?
Het betreft een Alfa romeo 33 met Boxer motor.
Sinds gister mijn overmaats motortje ingebouwd (87,4 mm zuigers), met koppen van een 1.4 motortje erop, dit samenstel heb ik ooit lang geleden gemaakt, en kortstondig hiermee gereden, maar omdat ik toen het vermogen van de motor vond tegenvallen weer vervangen door een ander, omdat de andere motoren nu andere problemen zijn gaan vertonen, toch dit overmaatsmotortje weer geplaatst, met het idee ik wil wel kunnen rijden. Nu rijd de auto wel maar echt plezierig is het niet te noemen, en het brandstofverbruik zal hierdoor ook wel hoger liggen.
Of het gene wat ik nu vaststel ook de reden was voor het toen destijds vinden van te weinig vermogen vraag ik mij af, maar dit zou zomaar kunnen.
Het probleem wat ik nu vaststel is dat cylinder 1 niet goed meedoet. Ik heb vastgesteld dat de druk die bij deze cylinder opgebouwd kan worden 4 Bar is op cylinder 3 meet ik 9,5 Bar (volgens mij volgens spec.). Nu vraag ik mij af waaraan dit kan liggen. Zelf denk ik aan zuigerveren, dan wel een uitlaatklep die niet volledig afdicht (in dat geval zal de motor dus weer open moeten met de hoop ook daadwerkelijk iets vast te kunnen stellen). Kunnen er ook nog andere redenen zijn waarom ik geen druk heb op cylinder 1?