Alfa33_1.7
Full Member
Full Member

Overmaats motortje ingebouwd

wo jul 09, 2025 07:03

Hallo Mede alfisten.

Het betreft een Alfa romeo 33 met Boxer motor.

Sinds gister mijn overmaats motortje ingebouwd (87,4 mm zuigers), met koppen van een 1.4 motortje erop, dit samenstel heb ik ooit lang geleden gemaakt, en kortstondig hiermee gereden, maar omdat ik toen het vermogen van de motor vond tegenvallen weer vervangen door een ander, omdat de andere motoren nu andere problemen zijn gaan vertonen, toch dit overmaatsmotortje weer geplaatst, met het idee ik wil wel kunnen rijden. Nu rijd de auto wel maar echt plezierig is het niet te noemen, en het brandstofverbruik zal hierdoor ook wel hoger liggen.

Of het gene wat ik nu vaststel ook de reden was voor het toen destijds vinden van te weinig vermogen vraag ik mij af, maar dit zou zomaar kunnen.

Het probleem wat ik nu vaststel is dat cylinder 1 niet goed meedoet. Ik heb vastgesteld dat de druk die bij deze cylinder opgebouwd kan worden 4 Bar is op cylinder 3 meet ik 9,5 Bar (volgens mij volgens spec.). Nu vraag ik mij af waaraan dit kan liggen. Zelf denk ik aan zuigerveren, dan wel een uitlaatklep die niet volledig afdicht (in dat geval zal de motor dus weer open moeten met de hoop ook daadwerkelijk iets vast te kunnen stellen). Kunnen er ook nog andere redenen zijn waarom ik geen druk heb op cylinder 1?

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: Overmaats motortje ingebouwd

wo jul 09, 2025 07:37

Zuigerveren die gebroken zijn of vast zitten. Koppakking die lekt of kleppen die lekken.

Wij hebben een tooltje dat we perslucht op de cilinder zetten, eigenlijk een bougie met een luchtnippel erop. Als je lucht op de cilinder zet kun je luisteren of je het in de uitlaat hoort ontsnappen of juist in de inlaat of via de olievuldop. Dat geeft een goede indicatie waar je moet zoeken. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo jul 09, 2025 08:33

Zuigerveren die gebroken zijn of vast zitten. Koppakking die lekt of kleppen die lekken.

Wij hebben een tooltje dat we perslucht op de cilinder zetten, eigenlijk een bougie met een luchtnippel erop. Als je lucht op de cilinder zet kun je luisteren of je het in de uitlaat hoort ontsnappen of juist in de inlaat of via de olievuldop. Dat geeft een goede indicatie waar je moet zoeken. :wink:
Of luchtbellen in je koelsysteem. :wink:

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Alfa33_1.7
Full Member
Full Member

wo jul 09, 2025 10:07

Zat zelf ook al te denken aan perslucht inderdaad, echter moet de in- dan wel uitlaatklep dan wel in dichtstand verkeren. We gaan straks eens even onderzoeken, voordat we de boel gaan demonteren.

arne
Member
Member

wo jul 09, 2025 11:57

Kijken of je de motor op de hand kunt draaien naar het punt waarop zowel de inlaatklep als de uitlaatklep gesloten zijn en de zuiger op z'n laagste punt staat. Als er dan lucht doorkomt, dan weet je het.
33 16v QV - 1991
Volg de verjongingskuur.

Alfa33_1.7
Full Member
Full Member

wo jul 09, 2025 21:40

Vandaag wel vast kunnen stellen dat het lekt langs de zuiger, dan wel de zuigerveren. Komt aardig wat rook lucht zelfs langs de verdeler, maar dus ook de olievuldop.

Toen alle cylinders eens gaan meten Cylinder 2 en 4 meet ik 12 Bar op Cylinder 3 10,5 en Cylinder 1 dus de bedroevende 3 dan wel 4 bar , bij draaiende motor toch ook 6 bar gehaald.

Nu dacht ik de oude en een ander motortje welke nog aardig vermogen hebben ook eens te meten. Hierbij draaide ik de krukas met de hand, echter hoeveel omwentelingen ik ook uiteindelijk maak, meet ik bij deze motoren maar een bedroevende 2 tot 2,5 Bar. Dit terwijl deze motoren toch nog wel aanzienlijk vermogen leverde. Is het niet te meten als je het enkel met de hand draaid, Of zijn deze motoren toch ook wel nodig aan revisie toe?
Laatst gewijzigd door Alfa33_1.7 op do jul 10, 2025 20:43, 2 keer totaal gewijzigd.

Dirk-33
Guru
Guru

do jul 10, 2025 10:31

compressie met de hand meten werkt niet, moet echt op de startmotor.
Als 3 cilinders tussen 10 en 12 bar zitten en 1tje maar 3 bar dan moet helaas die motor uit elkaar. Dat is een mechanisch probleem

Alfa33_1.7
Full Member
Full Member

do jul 10, 2025 20:42

Even op voorhand nog voor ik werkelijk heb geconstateerd waar het probleem in zit.

Nu betreft het hier een overmaatsmotortje 87,4 mm i.p.v. 87 mm, Kunnen dan standaard zuigerveren worden toegepast of moet ik dan toch echt wel opzoek naar iets (unieks) dat geschikt is voor 87,4 mm?

Terug naar “Algemene Technische vragen”