Pagina 1 van 4

75 turbo vraagjes......

Geplaatst: do dec 29, 2005 15:29
door lex thissen
Hoi.

Ik heb een paar vragen mbt turbo motoren.

1) Maakt het uit of een interkoeler voor of na de gasklep geplaatst is, bij veel motoren wordt deze nl voor de gasklep gezet maar bij "onze" 75 erna, en wat zijn dan de voor en/of nadelen.

2) Maakt de pijp diameter uit /of verschil die je gebruikt voor de gecomprimeerde lucht? ( van en naar de interkoeler ) :?: .

3) Maakt de lengte van van het pijpen werk uit/ verschil, van en naar de interkoeler :?: .

4) Waarom zit er op een 75 tb een dubbele "2 traps" gasklep, en zou ik ook een enkele ( van bv een 1.8 ie ) kunnen gebruiken :?: .

5) Zou ik in de huidige config nog een interkoeler tussen de turbo en de gasklep kunnen zetten, en heeft het zin :?:


Met name Vraag 1-2-3 wordt in turbo land niets over gerept :? .


Mvg Lex.

RE: 75 turbo vraagjes......

Geplaatst: vr dec 30, 2005 00:01
door TurboMarc
Indien bij de 75 er een frontmounted wordt geplaatst, zit de intercooler meestal voor de gasklep.
Zal qua prestaties niet veel uitmaken, echter hoe later de lucht gekoeld wordt des te koeler :?:

De pijp diameter maakt zeker uit, de weerstand van het intercooler project moet niet groter worden,
want dan heb je meer druk nodig (=warmere lucht)

Hoe langer de pijpen zijn, hoe groter het "Turbo Gat" wordt

Vraag 4 weet ik niet, maar een standaard 1.8 gasklep is evengroot. Ga ik ook zeker eens proberen.

Seriele intercoolers wordt meestal afgeraden, ik denk dat de weerstand te groot wordt, heb je meer turbodruk voor hetzelfde resultaat nodig.
Zoals eerder gezegd, meer druk is warmere lucht....

Succes :!:

RE: 75 turbo vraagjes......

Geplaatst: vr dec 30, 2005 01:26
door lex thissen
@Turbomarc.

Als ik het goed lees dan is de huidige configuratie dus nog niet zo slecht :?
Plus: zeer korte weg en zo laat mogenlijk afkoelen....

Nadeel: lokatie van de interkoeler waar de warme lucht niet goed weg kan (zonder een gat in de motorkap te maken :wink: ).
En hier zit nu juist het probleem, hoe dit op te lossen :?:

Voor het turbogat heb je natuurlijk een dumpvalve om de turbo niet te veel af te remmen.

hmmm ff weer stof om over na te denken :? alvast bedankt.



Lex.

RE: 75 turbo vraagjes......

Geplaatst: vr dec 30, 2005 07:43
door TurboMarc
Watergekoelde intercooler is denk ik het mooiste alternatief voor de 75 :!:
Electrische waterpomp, extra radiateurtje naar voren en intercooler ombouwen 8)

RE: 75 turbo vraagjes......

Geplaatst: vr dec 30, 2005 17:04
door jeroen75
ik ben ook wel benieuwd naar dat gasklep verhaal, ik speel met het idee om een 75ts inlaatspruitstuk te gebruiken om een front-mounted intercooler te kunnen monteren. Alleen het j-tronic verhaal gooit alles een beetje door de war :(
Naar mijn idee is het wel een hele mooie oplossing om de intercooler voor te monteren (plek genoeg) extra koude lucht en het ziet er wel netjes uit onder de motorkap :blue_cool:

RE: 75 turbo vraagjes......

Geplaatst: vr dec 30, 2005 20:02
door lex thissen
Ja... water gekoelde interkoeler =P~ Alleen een beetje een onbereikbaar streven.

Heb een 1.8ie inlaat spruitstuk met gasklep en een intercooler etc liggen, het zou moeten kunnen. Alleen heeft dit spruitstuk geen kopse aansluiting :? maar midden waar hij ook bij de tb zit.

Het wordt gewoon een mooie puzzle :wink: ,..... heb gisteren 6m Alu pijp besteld ( minimale afname :lol: )


Lex.

RE: 75 turbo vraagjes......

Geplaatst: vr dec 30, 2005 23:02
door TurboMarc
In principe geeft de inlaat van het spruitstuk in het midden een betere verdeling van de lucht naar de cilinders, is dus geen nadeel.
Wellicht iets meer McGyveren met de alu pijp.

RE: 75 turbo vraagjes......

Geplaatst: za jan 07, 2006 01:11
door Andretti Molletti
Die gasklep zorgt ervoor dat je progressief kan gasgeven!!!
Doceren zeg maar.

De gasklep zo dicht mogelijk bij de motor en de IC ervoor is het beste...
Huidige opzet heeft ook een groot turbo gat omdat de hele IC vacuum staat voordat je gasgeeft!!

de LE3 Jetronic kan prima gebruikt worden bij andere opzetten!!

Simpelste: een TS throttlebody en bijpassend inlaatspruitstuk maken... IC voor de gasklep.. en een dumpvalve ...

Re: RE: 75 turbo vraagjes......

Geplaatst: za jan 07, 2006 11:19
door jeroen75
Simpelste: een TS throttlebody en bijpassend inlaatspruitstuk maken... IC voor de gasklep.. en een dumpvalve ...
dat was mijn idee ook, alleen hoe zit het dan met de pot-meters e.d. die bij een turbo op het gasklephuis zitten? (J-tronic) want een ts gebruikt toch andere inputwaarden? (motronic)

Re: RE: 75 turbo vraagjes......

Geplaatst: za jan 07, 2006 12:52
door Andretti Molletti
Simpelste: een TS throttlebody en bijpassend inlaatspruitstuk maken... IC voor de gasklep.. en een dumpvalve ...
dat was mijn idee ook, alleen hoe zit het dan met de pot-meters e.d. die bij een turbo op het gasklephuis zitten? (J-tronic) want een ts gebruikt toch andere inputwaarden? (motronic)

Ja originele schakelaar en potmeter blijven gebruiken, althans dezelfde waarde potmeter... deze bepaald in grote mate je boost.

RE: 75 turbo vraagjes......

Geplaatst: za jan 07, 2006 13:29
door jeroen75
aha, dus eigelijk gewoon (voor een deel) het originele turbo gasklephuis voor het ts inlaatgedeelte plaatsen, dat geeft weer stof tot nadenken :D

RE: 75 turbo vraagjes......

Geplaatst: za jan 07, 2006 13:31
door Andretti Molletti
Dat kan ook maar maakt de aansluiting ovaal en das NIET handig ;)

RE: 75 turbo vraagjes......

Geplaatst: za jan 07, 2006 13:40
door jeroen75
:oops: ik ga eerst alles eens op een rijtje zetten (en schoonmaken :wink: )en dan start ik er een topic over, er is nog zoveel te doen.....

Re: RE: 75 turbo vraagjes......

Geplaatst: za jan 07, 2006 20:22
door lex thissen
Die gasklep zorgt ervoor dat je progressief kan gasgeven!!!
Doceren zeg maar.

De gasklep zo dicht mogelijk bij de motor en de IC ervoor is het beste...
Huidige opzet heeft ook een groot turbo gat omdat de hele IC vacuum staat voordat je gasgeeft!!

de LE3 Jetronic kan prima gebruikt worden bij andere opzetten!!

Simpelste: een TS throttlebody en bijpassend inlaatspruitstuk maken... IC voor de gasklep.. en een dumpvalve ...

Hmmm dit werpt weer nieuw licht op de materie :idea:
Ik zit idd ook met het rond/ ovaal probleem....., een TS inlaatspruitstuk zou in de layout wel iets beter uit komen, maar creert wel een hele lange weg :roll: Ik weet eigenlijk niet meer waarom ik die niet meegenomen heb, er werd een 1.8 spruitstuk geadviseerd met dito gasklep.

Maar maw niet een 1.8 maar een 2.0 TS gasklep met eventueel een 1.8ie inlaat spruitstuk, of lees ik het verkeerd.

Lex.

RE: 75 turbo vraagjes......

Geplaatst: za jan 07, 2006 20:33
door lex thissen
Nog ff een foto ter illustratie......een 1.8 inlaatspruitstuk.

Afbeelding



Lex.