Yep, wat Graf zegt is helemaal waar, je kunt tunen wat je wilt maar de motor bepaalt niet hoeveel toeren ie draait bij (in dit geval 120km/h) een snelheid.
Het is hetzelfde als iemand zich het lazerus moet trappen op een fiets in de 1e versnelling bij 25km/h,
Een geoefende wielrenner zal dezelfde trapomwentelingen maken in dezelfde versnelling bij dezelfde 25km/h ongeacht ie nu veel meer trapkracht bezit.
Het enige is dat een krachtigere motor sneller op die snelheid zit.
Ik plaatste ooit een 2 liter in mijn Giulia voor de 1300cc en dat trok als de brandweer! Maar ik trapte hem zo in de rode zone op de snelweg, logisch want het 1300 achteras zat er nog onder. Vandaar dat ik een 2 liter achteras kocht die langere overbrenging heeft.
Mijn 75 2.0 carbs uit 86 maakte ook vreselijk veel toeren bij 120 km (ook rond de 4000) Dit vond ik zo irritant dat ik er een versnellingsbak van een Alfetta 2.0 QO (sloper) onderzette omdat ie langere overbrenging had - toen werd het snelweg gedrag een stuk gerievelijker! Omdat dit een transaxle is volstond hierbij de bak
Je had beter een 2.0 kunnen kopen voor op de snelweg, die loopt aanmerkelijk rustiger in toeren dan die 1600....maar ja, da's achteraf...
Mijn tip is: bouw jouw auto om naar 2 liter (motor en bak) of koop een complete 2 liter want wat je ook wil tunen, hoeveel geld je ook spendeert, je irriteert je (logischerwijs) aan die hoge toeren en die los je niet zomaar op...
Hogere wielen zal niet echt de remedie zijn - hoewel het wel iets helpt - uiteindelijk wil je toch "normaal" op de snelweg mee...
Toeren maken is leuk maar niet constant voor privégebruik op langere snelwegstukken....
