Pagina 1 van 4
plankgas in de wat scherpere bochten = 6000 toeren
Geplaatst: ma jan 24, 2005 22:22
door twan
wanneer ik in een wat scherpere bocht flink gas geef, dan schiet het toerental naar 6000 toeren. het toerental zakt pas weer wanneer ik de bocht uit ben (of het gas minder ver in trap).
voorbeeld:
ik rijd op een recht stuk weg met 30km/h in zijn 2e versnelling,
ik trap mijn gas ver in en terwijl ik dat doe draai ik de bocht in,
mijn toerental schiet naar 6000 toeren,
zodra ik weer recht vooruit rij zakt het toerental gelijk weer.
het is wel een vet geluid, maar ik vraag me af of dit zo hoort? bovendien verlies ik er snelheid mee?
RE: plankgas in de wat scherpere bochten = 6000 toeren
Geplaatst: ma jan 24, 2005 22:26
door Huib
2 opties:
1: je bent je banden aan het oproken
2: je koppelingsplaat is aan vervanging toe
over wat voor Alfa hebben we het?
RE: plankgas in de wat scherpere bochten = 6000 toeren
Geplaatst: ma jan 24, 2005 22:43
door twan
er komt geen rook of piepende banden bij aan te pas. heel zelden tenminste.
33 1.4 i.e. imola 1993
RE: plankgas in de wat scherpere bochten = 6000 toeren
Geplaatst: ma jan 24, 2005 22:49
door @lfa@lgra
Je binnenste wiel wordt ontlast en spint dus. Kwestie van minder gas geven, dan ga je sneller..
33 toch

RE: plankgas in de wat scherpere bochten = 6000 toeren
Geplaatst: ma jan 24, 2005 22:52
door twan
voor zover ik weet spint geen enkele band.
ik moet anders maar eens zo'n bocht nemen en een maat laten kijken.
RE: plankgas in de wat scherpere bochten = 6000 toeren
Geplaatst: ma jan 24, 2005 23:09
door KAS
Ik vermoed ook dat je koppelingsplaat naar de filisteijnen is. Trap voor de zekerheid op een rechte weg eens plots het gas vol in. Gaat dan het toerental ook omhoog maar de snelheid blijft min of meer gelijk dan is de plaat versleten.
RE: plankgas in de wat scherpere bochten = 6000 toeren
Geplaatst: ma jan 24, 2005 23:49
door twan
als ik plankgas geef op een rechte weg dan laat ik alle andere auto's ver achter me

RE: plankgas in de wat scherpere bochten = 6000 toeren
Geplaatst: di jan 25, 2005 07:52
door ravado
dat kan niet want je hebt een 1.4ie
zonder gekheid: ga tijdens het rijden bij 60 of 70 km/u in de 5e versnelling rijden en geef dan volgas. Op het moment dat je toerental omhoog schiet en snelheid maar langzaam toeneemt is je koppelingsplaat versleten. (zoals hier al eerder vermeld is)
als het alleen maar in 1 bepaalde bocht (bijv. links) dan kan het niet een koppelingsplaat zijn. (aandrijfas?? homokineet volledig weg??)
Bij een rechte weg gaat de auto tijdens accellereren dan ook heel sterk naar 1 kant trekken?????
RE: plankgas in de wat scherpere bochten = 6000 toeren
Geplaatst: di jan 25, 2005 09:15
door Sergio
Gladheid? Sneeuw en ijs?

:):)
RE: plankgas in de wat scherpere bochten = 6000 toeren
Geplaatst: wo jan 26, 2005 21:04
door Alfa33
koppelingsplaat kan je ook goed testen door in liefst 2e versnelling bij 2500 rpm de koppeling intrappen, vol gas en koppeling in 1 keer weer op laten komen. Als het toerental niet terug valt ligt die er bijna uit. Met koppelingsparend gebruik kan je dan vaak nog wel eventjes rijden. Valt die wel terug, dan is de koppeling nog wel goed.
Deze manier geldt voor normale auto's en niet voor auto's met >250 pk o.i.d.
RE: plankgas in de wat scherpere bochten = 6000 toeren
Geplaatst: do jan 27, 2005 03:35
door twan
dat kan niet want je hebt een 1.4ie
wil je zeggen dat die net snel gaan? 10 sec van 0-100 km/h.
zonder gekheid: ga tijdens het rijden bij 60 of 70 km/u in de 5e versnelling rijden en geef dan volgas. Op het moment dat je toerental omhoog schiet en snelheid maar langzaam toeneemt is je koppelingsplaat versleten. (zoals hier al eerder vermeld is)
dat is niet het geval.
als het alleen maar in 1 bepaalde bocht (bijv. links) dan kan het niet een koppelingsplaat zijn. (aandrijfas?? homokineet volledig weg??)
ik geloof links EN rechts maar dat zal ik nog even uitproberen. (tevens alleen in versnelling 2, hogere versnellingen niet)
Bij een rechte weg gaat de auto tijdens accellereren dan ook heel sterk naar 1 kant trekken?????
nee, maar als ik soms vol gas geef in zijn 2 dan trekt ie beetje links beetje rechts heel snel achter elkaar. maar dat is ook maar maar 1 op de 5 keer ofzo.
Ik vermoed ook dat je koppelingsplaat naar de filisteijnen is. Trap voor de zekerheid op een rechte weg eens plots het gas vol in. Gaat dan het toerental ook omhoog maar de snelheid blijft min of meer gelijk dan is de plaat versleten.
lees mijn onderwerp nog eens door. er staat niet voor niets (alleen) "in de wat scherpere bochten".
1: je bent je banden aan het oproken
2: je koppelingsplaat is aan vervanging toe
zal nr 1 wel zijn dan, aangezien die banden ver op zijn (en de achterste niet) alhoewel ik nooit rook zie wanneer ik dit geintje uithaal. echter soms wel een bepaalde geur ;p
koppelingsplaat kan je ook goed testen door in liefst 2e versnelling bij 2500 rpm de koppeling intrappen, vol gas en koppeling in 1 keer weer op laten komen. Als het toerental niet terug valt ligt die er bijna uit. Met koppelingsparend gebruik kan je dan vaak nog wel eventjes rijden. Valt die wel terug, dan is de koppeling nog wel goed.
valt naar mijn weten gewoon terug hoor, zoals het hoort. ik heb vorige week nog met ongeveer 2500 rpm de koppeling ingetrapt, 5500 toeren gemaakt en hem toen snel op laten komen. niet in 1 klap mn voet weggehaald, maar dat zal ik ook nog wel doen.
RE: plankgas in de wat scherpere bochten = 6000 toeren
Geplaatst: do jan 27, 2005 06:14
door AG
Wat doet je KMteller als je toerenteller naar de 6000 gaat gaat hij ongeveer gelijkmatig mee? zoja dan moet je wielspin hebben of je hebt een kapotte aandrijfas de splines eraf gedraaid. De koppeling kan je het beste testen door de auto op de handrem te zetten dan de auto in de2 of 3 zetten en de koppeling oplaten komen als de motor gelijk afslaat is het goed maar voor de zekerheid dan nog een keer met iets gas er bij. Blijft hij lopen dan moet je je koppeling vervangen.
AG
RE: plankgas in de wat scherpere bochten = 6000 toeren
Geplaatst: do jan 27, 2005 11:22
door Chiel
Minder destructief koppeling testen:handrem aantrekken en in de 2de versnelling koppeling op laten komen;
- afslaan: koppeling prima
- bijven lopen: stuk....
Re: RE: plankgas in de wat scherpere bochten = 6000 toeren
Geplaatst: do jan 27, 2005 12:17
door Jorix
....- bijven lopen: stuk....
...of handrem stuk (had ik bij mijn 33..

)
Re: RE: plankgas in de wat scherpere bochten = 6000 toeren
Geplaatst: do jan 27, 2005 12:29
door Raimon
dat kan niet want je hebt een 1.4ie
wil je zeggen dat die net snel gaan? 10 sec van 0-100 km/h.
Een 1.4 is NIET snel.... Klaar! En van 0-100 in 10 seconden haal je niet met een 1.4 hoor... Tenzij er iets mis is met je stopwatch.