Joppnl
Newbie
Newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: wo dec 20, 2023 16:40

156 2.4JTD P0235, ribbelslang, turbo vraagje

zo jan 07, 2024 13:01

Beste mensen,

al geruime tijd (vanaf 2009) rij ik een Alfa 156 2.4JTD uit 2002 maar de laatste tijd geeft ie, af en toe, een P0235 motorstoring.

Dat kan soms maar 1 keer in de 2-3 weken zijn (ik rij ook niet heel veel) maar ook vaker.

Het goede nieuws (tot nu toe) is dat het ook steeds redelijk snel weer weg gaat, vaak ook tijdens de rit en ook hier: soms snel soms duurt het 10..15 minuten.

Als deze fout optreedt dan komt ie niet verder dan zo'n 3000 toeren maar daaronder werkt t nog prima dus ook dan heb ik er niet veel last van maar toch maar eens kijken wat er aan de hand zou kunnen zijn.

De fout heb ik via de OBD uitgelezen en hij geeft P235 aan, iets met lucht.

Niet gehinderd door enige vorm van kennis heb ik het luchtfilter maar eens vervangen. Mijn eerste klus zo aan de auto en ik vond het #^@$!!

Maar goed, hij zit er in, de oude zag er eigenlijk nog wel prima uit en inderdaad...dit was het niet.

Maar: terwijl ik hier mee bezig was zag ik dat de slang die vanaf de kunststof U-bocht naar de turbo gaat, zo'n ribbeltjes slang, op die ribbels heel erg 'door' was, gewoon defect dus eigenlijk.

Zou dit een P0235 storing kunnen veroorzaken?

Nu ben ik zeker niet de eerste natuurlijk met deze storing, al veel op internet gezocht en de grootste gemene deler die ik kan vinden is of de turbo, de schoep_verstelling (heet dat zo?) of vuil/carbon aanslag in het inlaatkanaal.

Ik heb er net gisteren wat turbo_cleaning en injectorcleaning van Forté aan de diesel toegevoegd en maar eens kijken wat het doet als de tank leeg is.

Maar dus die slang: kan het daarmee te maken hebben? Is zo'n slang nog te koop dan wel heeft iemand nog iets bruikbaars liggen dan wel is zo'n slang te repareren?

En over de turbo: hoe zou je dat aanpakken mocht de toevoeging aan de diesel geen goed resultaat geven? Is dat schoon te maken, is er een bedrijf die dat doet of iemand anders en zou dat de waarschijnlijke oorzaak zijn?

An als laatste: wat denken jullie over het schoon laten maken van het inlaattraject, zou dat de oorzaak kunnen zijn en zou flushen dan voldoende zijn of zou dan een volledige walnut-straalbeurt moeten plaatsvinden.

Is er toevallig hier in de buurt (omg Nijmegen/Boxmeer/Venray) een technische techniker die me hiermee op weg kan helpen?

Alvast bedankt voor de hulp/info!
Laatst gewijzigd door Joppnl op zo jan 07, 2024 17:46, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: 156 2.4JTD P205, ribbelslang, turbo vraagje

zo jan 07, 2024 14:12

Als ik google op code p0205 kom ik op een verwijzing naar de injector van cilinder 5.

Ik zou beginnen met de stekkers van de injectoren even te controleren. Evt schoonmaken en paar keer erop en eraf halen zodat ze goed contact maken.

Als de slang tussen luchtmassameter en turbo ergens gaten heeft zal de motor daar lucht door aanzuigen. Die lucht wordt niet gemeten waardoor er ook geen juiste hoeveelheid brandstof ingespoten zal worden. Dit zal je vermogen kosten. Daarnaast wordt die lucht niet gefilterd en dat zal slijtage van turbo en motor niet ten goede komen. Advies is dus om die slang zeker te vervangen. Hoe makkelijk hier een vervanger voor te vinden is weet ik niet. De 2.4 jtd is vrij zeldzaam aan het worden.

Welk type 2.4 is het? 136/140/150pk?

Ik kom zelf uit Cuijk en heb wel wat ervaring met de 2.4 jtd. Alleen ben ik momenteel helaas niet echt in de gelegenheid om fysiek te helpen. :|
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Joppnl
Newbie
Newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: wo dec 20, 2023 16:40

Re: 156 2.4JTD P235, ribbelslang, turbo vraagje

zo jan 07, 2024 17:42

Top, bedankt voor je reactie

verder....eeuh, type dan wel geheugen foutje. (seniorenmomentje.... :) )

moet P0235 zijn: supercharging error.....(zal t even in t verhaal aanpassen.)

t is een 150 pk trouwens...maar supercharching error...lijkt me dan toch wel richting de turbo te wijzen??

Is zo'n slang echt typisch 156JTD2.4 of is dat meer zoeits van 'op-de-rol-per-meter' :-) ?

Ik las t nu net trouwens van je 'fysiek'...Sterkte! :thumbs:

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: 156 2.4JTD P0235, ribbelslang, turbo vraagje

zo jan 07, 2024 20:45

P0235 is idd wat anders.

Map sensor wil nog weleens vervuild raken en geeft dan die storing. In het verleden heb ik dat ook eens gehad. Schoonmaken met remmenreiniger heeft toen goed geholpen. Als de sensor geen laaddruk meet mis je zeker vermogen.

Op het aluminium inlaatspruitstuk zit ongeveer in het midden van de verzamelkamer een sensor geschroefd. Boutje losdraaien en dan kun je hem eruit trekken. Met remmenreiniger schoonmaken en terugplaatsen. Als het meezit kun je dan weer verder.

Sensor is overigens ook niet heel duur geloof ik. Bosch nummer staat erop, kun je daarop bij automaterialen zaak of online zo terugvinden. :thumbs:

Ik heb de slang even niet voor ogen maar meestal zijn dat wel specifieke dingen. Als het enkel een rechte slang is of een haakse bocht oid dan kun je er vaak wel een universele slang voor vinden. In Cuijk zit de firma Chargertech, die hebben veel universele siliconen slangen op voorraad liggen voor dit soort doeleinden. Als je de slang meeneemt naar hen dan kunnen zij je wellicht aan een alternatief helpen.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Joppnl
Newbie
Newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: wo dec 20, 2023 16:40

Re: 156 2.4JTD P0235, ribbelslang, turbo vraagje

zo jan 07, 2024 22:15

Super,

dank je voor de reactie.

Ik ga even kijken wat de tank met de toevoeging voor de turboreiniger doet en dan zal ik ook nog even die sensor opsporen: ik denk dat als ik die plastic afdekkap eraf heb dat ik dan al wat moet kunnen zien.

Cuijk ken ik wel..... (als je een zilvergrijze 156 2.4JTD ziet rondrijden...grote kans dat ik erin zit, zoveel rijden er niet rond daar :-) ) dus ik zal eens bij die firma langs gaan, bedankt voor de tip.

Het is trouwens een flexibele slang, ik schat een cm of sja...10 of zo doorsnede maar hij is dus flexibel dus dat moet toch redelijk universeel zijn zou ik zeggen....

Nogmaals het beste en een spoedig herstel toegewenst! :thumbs:


Afbeelding

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: 156 2.4JTD P0235, ribbelslang, turbo vraagje

zo jan 07, 2024 23:43

Bedankt. Dat herstel komt wel goed, heeft wat tijd nodig.

Sensor kun je haast niet missen als je de kap eraf haalt. :thumbs:

De 156 in het geheel is vrij zeldzaam aan het worden. Mijn vriendin rijdt een zwarte facelift SportWagon maar verder kom ik er niet vaak 1 tegen.

Een 2.4 jtd is helemaal zeldzaam aan het worden. Waren al zeldzamer als de 1.9 natuurlijk. Dat je in veel gevallen meer als de dagwaarde per jaar aan belasting moet betalen helpt daar niet bij.

Ik heb zelf ook even met 2 stuks 20v jtd's gereden en dat waren heerlijke auto's. Maar €150 per maand aan belasting was het mij niet waard. Eerste belastingaanslag was meer als dat de auto gekost had :| maar toen ik hem na 3 maanden sloopte verkocht ik wat onderdelen en had ik de motor gratis. :D in mijn Giulia kwam die motor nog veel beter tot zijn recht. :mrgreen:

Zijn heerlijke motoren die 5 pitters. 8)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Joppnl
Newbie
Newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: wo dec 20, 2023 16:40

Re: 156 2.4JTD P0235, ribbelslang, turbo vraagje

ma jan 08, 2024 10:53

Ja...klopt...de belasting (+toeslag vanwege het niet hebben van een roetfilter....) zit ergens op die 150 of zelfs 160 per maand...

Maar goed...ik heb wel eens zitten rekenen...150*12=1800 wat zo'n 1000..1200 meer is dan een vergelijkbare benzinewagen.

Sja...pak m beet...andere 2e hands...vanaf een 7K (minimaal) dan ben ik dus vwb belasting minimaal 7 jaar bezig om op break-even te komen en dan moet je ook maar eens iets leuks in die prijsklasse kunnen vinden en dan moet je ook nog maar afwachten wat je krijgt en wat met die auto de problemen/onderhoud aan kosten zal zijn.

Dus ik diesel nog maar even door totdat ie het echt niet meer uithoudt en ik vind het idd een hele fijne auto, stuurt scherp, niet te groot maar toch groot genoeg en comfortabel.

Ha ja, die Gulia met zo'n motor...moet wel een redelijk kanon geweest zijn met vermogen/gewicht verhouding.... :thumbs:

Nou...als ik hier rond rij en ik zie een zwarte 156 zal ik wel even :thumbs: :thumbs: doen :D

Groet!

Terug naar “Algemene Technische vragen”