Gebruikersavatar
@PM
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2991
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

Draadje afgebroken van lichtschakelaar

wo okt 04, 2023 11:12

Mijn schoonvader heeft een nieuwe lichtschakelaar voor zijn GT Junior, omdat de oude is doorgebrand. Om dat met de nieuwe te voorkomen, is hij bezig geweest met een paar relais, alleen daarbij heeft hij per ongeluk iets te hard aan de grijze draad getrokken, waardoor dit nu is afgebroken. Solderen is lastig volgens mij. Een schroefje in het gaatje draaien is een idee, maar ik vraag me af of er voldoende vlees is om het schroefje houvast te bieden. Heeft iemand hier ideeën over?

Afbeelding
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Gebruikersavatar
Seliquella
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 613
Lid geworden op: za okt 19, 2013 19:14
Locatie: Den Haag

Re: Draadje afgebroken van lichtschakelaar

wo okt 04, 2023 16:46

Ik zou hem gewoon vastsoldereren, evt beetje epoxyhars erover ter isolatie.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4365
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Draadje afgebroken van lichtschakelaar

wo okt 04, 2023 19:40

Lastig van eem foto van 1 kant.
Lijkt soort van popnagel, kan je die niet uitboren?
Evt draadtapen in compinatie met lijmen als je er geen ruimte is voor boutje moertje.

Ben bang dat solderen lastig word, best wel wat warmte toevoer nodig, weet niet goed gaat of dat goed gaat met het kunststof.
Als je gaat solderen, iig een goede soldeerbout (snel veel warmte op 1 plek) en nat sponsje of poetslap erbij om gelijk te koelen.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

Re: Draadje afgebroken van lichtschakelaar

wo okt 04, 2023 21:18

Die "klinknagel" is vermoedelijk ook een elektrisch contact naar de binnenkant van de schakelaar, dus uitboren lijkt mij nogal een risico. Als de schakelaar open kan zou je dat eerst eens kunnen controleren. Als de kunststof hittebestendig is zou ik zelf eerst proberen te solderen. Test met een soldeerbout op een stukje of dat zo is. Solderen zou ik niet op die nagel doen, maar verder op dat plaatje. En inderdaad bout heet genoeg en voldoende vermogen zodat je niet langdurig hoeft te stoken om het heet genoeg te krijgen.

Als je met een relais gaat werken en er toch geen grote stromen meer gaan lopen kun je misschien nog een dun plaatje of draadje (waar je eerst een draad aan vastgesoldeerd hebt) tussen de 2 plaatjes drukken/trekken en dat proberen te fixeren. Of onder dat lange stuk dat verder over de schakelaar loopt. Of dat een langdurig betrouwbare verbinding oplevert is alleen niet zo heel zeker.
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1721
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Draadje afgebroken van lichtschakelaar

wo okt 04, 2023 21:39

ik weet niet wat er aan de linkerkant van dat bruggetje zit, maar als daar ook een kabel zit kun je die natuurlijk doorknippen, weerszijden afstrippen en deze grijze er bij solderen met wat krimpkous.
Technisch maakt dat niks uit als ze toch verbonden zijn met dat dat koper stripje.

En anders kun je denk ik de restanten van het lipje iets oplichten met een plat, klein schroevendraaiertje en daar wellicht de kabel tussen frotten en solderen.
Zoals al vermeld zou ik dit soort acties wel afwerken met wat epoxy (plastic en koperstrip iets opschuren voor goede hechting)

Gebruikersavatar
@PM
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2991
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

Re: Draadje afgebroken van lichtschakelaar

wo okt 04, 2023 23:41

Hmja iets teveel close-up, maar aan de andere kant van die strip zit niet nog een draadje. Die strip gaat daar de schakelaar in.
De schakelaar openmaken zie ik niet 1-2-3 gebeuren, dat zit allemaal geklonken (o.a. waar de blauwe draad achter verdwijnt).

Ik zag net wel dat mijn schoonvader het restant van het contact heeft omgevouwen, wellicht dat het dan toch werkt met klemmen/solderen. Ik zal het er morgen nog eens met hem over hebben.

Bedankt voor de reacties :thumbs:
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4365
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Draadje afgebroken van lichtschakelaar

do okt 05, 2023 08:04

Die "klinknagel" is vermoedelijk ook een elektrisch contact naar de binnenkant van de schakelaar, dus uitboren lijkt mij nogal een risico. Als de schakelaar open kan zou je dat eerst eens kunnen controleren. Als de kunststof hittebestendig is zou ik zelf eerst proberen te solderen. Test met een soldeerbout op een stukje of dat zo is. Solderen zou ik niet op die nagel doen, maar verder op dat plaatje. En inderdaad bout heet genoeg en voldoende vermogen zodat je niet langdurig hoeft te stoken om het heet genoeg te krijgen.

Als je met een relais gaat werken en er toch geen grote stromen meer gaan lopen kun je misschien nog een dun plaatje of draadje (waar je eerst een draad aan vastgesoldeerd hebt) tussen de 2 plaatjes drukken/trekken en dat proberen te fixeren. Of onder dat lange stuk dat verder over de schakelaar loopt. Of dat een langdurig betrouwbare verbinding oplevert is alleen niet zo heel zeker.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4365
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Draadje afgebroken van lichtschakelaar

do okt 05, 2023 08:11

Die "klinknagel" is vermoedelijk ook een elektrisch contact naar de binnenkant van de schakelaar, dus uitboren lijkt mij nogal een risico. Als de schakelaar open kan zou je dat eerst eens kunnen controleren. Als de kunststof hittebestendig is zou ik zelf eerst proberen te solderen. Test met een soldeerbout op een stukje of dat zo is. Solderen zou ik niet op die nagel doen, maar verder op dat plaatje. En inderdaad bout heet genoeg en voldoende vermogen zodat je niet langdurig hoeft te stoken om het heet genoeg te krijgen.

Als je met een relais gaat werken en er toch geen grote stromen meer gaan lopen kun je misschien nog een dun plaatje of draadje (waar je eerst een draad aan vastgesoldeerd hebt) tussen de 2 plaatjes drukken/trekken en dat proberen te fixeren. Of onder dat lange stuk dat verder over de schakelaar loopt. Of dat een langdurig betrouwbare verbinding oplevert is alleen niet zo heel zeker.
Ja, zou goed kunnen, Maar ik had gisteravond alleen deze foto, en al tijden geen 105 serie lichtschakelaar van dichtbij bekeken

Eerst eens kijken hoe temp bestedig het kunststof is op een stukje war het geen kwaad kan is idd handig.
En idd, als je toch met relais gaat werken kan het ook allemaal wel met dunnere draad, toch minder nodig nodig met solderen.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: Draadje afgebroken van lichtschakelaar

do okt 05, 2023 10:17

Kan je er niet gewoon een kabelschoentje aan knijpen en deze vervolgens om die brug die naar de andere zijde loopt klemmen?

Zo'n ding denk ik dan aan:
Afbeelding

Met een tangetje helemaal plat maken, onder die brug door en terug vouwen. Alternatief die rivet wat een wat kleinere omtrek zien te krijgen, kabelschoen met ring er overheen wurmen (voor extra ruimte eventueel die afgebroken schoen eerst verwijderen) en opnieuw persen.

Gebruikersavatar
@PM
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2991
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

Re: Draadje afgebroken van lichtschakelaar

do okt 12, 2023 22:58

Intussen geregeld, het omvouwen van het contact leverde inderdaad genoeg "vlees" op om te solderen. Inmiddels zit alles gemonteerd en alle lichten doen het weer afgezien van een doorgebrand stadslicht, maar dat is natuurlijk simpel te fixen met een nieuw bolletje.
De claxon doet het ook weer, de volgende keer dat het mooi weer is gaat hij uitvogelen waarom de ruitenwissers maar op één van de twee snelheden werken en als dat ook voor elkaar is gaat het weer ergens op lijken.
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4365
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Draadje afgebroken van lichtschakelaar

vr okt 13, 2023 06:59

Mooi dat het gelukt is.

Gr
DJ

Terug naar “Algemene Technische vragen”