e90330
Newbie
Newbie
Berichten: 42
Lid geworden op: ma mei 17, 2021 23:49

75 3.0 in een GTV6

wo sep 27, 2023 22:52

Zoals de titel zegt, ik ben aan het denken om mijn GTV6 te upgraden naar een 3.0. Ik heb dit 20j geleden al eens gedaan met behulp van een mede Alfa liefhebber, maar deze keer zou ik graag afwegen welke opties ik heb om een zo krachtig mogelijke 3.0 te nemen. De 75 3.0 was bijna plug and play, als ik zo de notities van toen bekijk. Maar een sprong van een 155 naar 180pk is niet zeer spectaculair en ik weet eigenlijk niet of het de moeite waard is, tenzij een Savali motor (niet te vinden) oid. Een 24v is te veel aanpassingen, voor zover ik het goed lees. Wat is de krachtigste versie van een 75 3.0 die probleemloos in een GTV6 past?

Een andere vraag: wat is de beste plak om carrosserie onderdelen voor een GTV6 te kopen?

Bedankt!
AR 164 3.0 12V / BMW 628 CSi / VW Polo G40 / BMW S1000R / AR GTV-6 / AR 75 3.0 / AR 155 Q4 / BMW E46 330Ci cabrio

Gebruikersavatar
GT 75V6
Guru
Guru
Berichten: 1290
Lid geworden op: zo aug 05, 2007 13:37
Locatie: Arnhem

Re: 75 3.0 in een GTV6

do sep 28, 2023 10:25

Je gaat van 156 pk naar 192 pk (75 QV). Met Squadra-chip kom je dan op 202 pk en 265 Nm, dat zijn mooie waarden voor een relatief lichte auto.
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4365
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: 75 3.0 in een GTV6

do sep 28, 2023 13:33

Zoek een 164QV V6 blok.
In 12V of 24V
Beide niet heel dik gezaaid maar een 164 V6 laat zich eenvoudig in een transaxle zetten.

Tijdje terug had Rik Zuurbier van Il Biscione een 165V6 QV 12 klepper staan.

Een goed opgebouwde 164V6 QV 12 klepper met goede in en uitlaat en wat kleine aanpassingen is goed voor 220-230pk en circa 300Nm.
Een 24 klepper gaat daar nog overheen.
Helemaal als je daar ook nog eens wat gta delen in meubelt.

Voor de meeste mensen is 22opk/300Nm meer dan genoeg om een handvol aan te hebben zonder enige vorm van elektronische assistentie in een auto van circa 1250kg.

Zou sowieso dan gelijk een bak met goede 50% sper eronder zetten, 75TS of 75 turbo eindreductie.
En de remmen upgraden, met name fatsoenlijke degelijke grotere remtangen.
Standaard V6 remmen is maar zozo, zelfs als alles op punt staat en met goede remblokken.

En koop het V6 boek van Jim Kartalamakis

En als je gewoon een echt snelle auto wil, koop iets moderns.
Ben je goedkoper en snller klaar dan een oude gtv6 (in de basis een jaren 70 ontwerp, misschien zelfs wel eind jaren 60) proberen snel te maken.

Je zou ook eens bij Richard Melvin CSR racing kunnen gaan informeren/shoppen om originele blok wat vlotter te maken.
Want de originele 2.5V6 klinkt nog steeds het best.

GTV6 onderdelen > Lemarc in Balk. Zie FB in diverse Alfa (gtv6) groepen.
Spitsbaard schijnt ook veel te hebben, maar zelf geen ervaring mee.

Gr
DJ

e90330
Newbie
Newbie
Berichten: 42
Lid geworden op: ma mei 17, 2021 23:49

Re: 75 3.0 in een GTV6

vr sep 29, 2023 12:49

Bedankt voor de reacties. Bedoeling is om toch bij een GTV6 te blijven :)

Hoe herkent men een 75 3.0QV motor? Is er een blok type nummer ergens terug te vinden?
AR 164 3.0 12V / BMW 628 CSi / VW Polo G40 / BMW S1000R / AR GTV-6 / AR 75 3.0 / AR 155 Q4 / BMW E46 330Ci cabrio

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: 75 3.0 in een GTV6

vr sep 29, 2023 13:47

75 Qv motor heeft een getande Sensorring op de krukas poelie en een bdp sensor daarbij. Nodig voor de motronic ecu. Ecu staat ook motronic op ipv jetronic.

En een eigen motorcode..

Omgebouwde 164 motor zou die sensor en ring ook kunnen hebben, motorcode kun je het verschil dan aan zien.

Verse 12v 3.0 opbouwen met programmeerbaar Management systeem zou het mooiste zijn. Originele injectie systeem is best achterhaald.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

e90330
Newbie
Newbie
Berichten: 42
Lid geworden op: ma mei 17, 2021 23:49

Re: 75 3.0 in een GTV6

vr sep 29, 2023 14:11

Kan je het originele motor kabelboom behouden bij een switch naar motronic
AR 164 3.0 12V / BMW 628 CSi / VW Polo G40 / BMW S1000R / AR GTV-6 / AR 75 3.0 / AR 155 Q4 / BMW E46 330Ci cabrio

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: 75 3.0 in een GTV6

vr sep 29, 2023 14:28

Nee. Jetronic is heel ander systeem.

75 motronic kabelboom is zeldzaam en gezocht en dus meestal ook niet goedkoop.

164 v6 motronic kabelboom is ook passend te maken door handig iemand.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4154
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: 75 3.0 in een GTV6

vr sep 29, 2023 14:45

Mijn project GTV6 heeft ook een 3.0 erin liggen, maar dan nog met de originele GTV6 Jetronic kabelboom en ECU.
Ik heb hier nog wel een Motronic kabelboom liggen van een 75 1.8ie, die je om zou kunnen bouwen naar 6 cilinder meen ik.
Tenminste, daarom lag die hier nog... maar als ik iets ga doen aan de ECU wordt het toch een Megasquirt oid.
In ieder geval komen er CSC uitlaatspruitstukken op, maar de inlaat is eigenlijk de belangrijkste bottle neck bij zo'n motor.

Inderdaad goed te zien dat je alweer aan het reageren bent hier Remco!!

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: 75 3.0 in een GTV6

vr sep 29, 2023 15:11

Ach, tijd zat om na te denken.. alleen erg vermoeiend typen als je grotendeels plat moet blijven.

Ik zou vandaag de dag een Maxx ecu of zo pakken en een nieuwe kabelboom maken. Geen gezeur met oude kabels en stekkers.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4365
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: 75 3.0 in een GTV6

za sep 30, 2023 08:12

Wat is de krachtigste versie van een 75 3.0 die probleemloos in een GTV6 past?

Bedankt!
Dat is idd 75V6QV, maar succes met zoeken. En als je er 1 vind zal het wel de hoofdprijs moeten kosten. Want origineel QV En dan moet je nog maar afwachten wat je aantreft als je de boel open trekt.
Bovendien is de inlaat redelijk restrictief, valt aan te passen natuurlijk.
En motronic ml 4.1 is ook niet modern meer, en de orginele injectoren zijn ook lastig (lees niet) te vinden, en goede injectoren zijn vrij essentieel. Over het algemeen is motronic ml4.1 + componenten wel heel erg betrouwbaar. Maar ook dat houd een keer op.

Als je betrouwbaar meer vermogen wil, zonder zoeken naar speld in een hooiberg, en dan de hoofdprijs betalen voor een motor waarvan je maar moet afwachten hoe goed die is, kan je beter een willekeurige betaalbare onverklote V6 uit een 75 of 164 pakken. En die reviseren en van wat aanpassingen te voorzien. En een modern aftermarket motormanagement. Als je echt maximaal vermogen wilt kan je In geval van 164 blok dan nog 24 klepper overwegen en wat GTA onderdelen inlepelen.
Maar een 12 klepper is zonder exorbitante ingrepen naar 220 pk/300Nm te krijgen. Lijkt mij prima in een gtv6 met 10/41 eindreductie om vlot vooruit te komen. En de eenvoudigere en betaalbaardere optie.

O ja, hang er een lichter vliegwiel aan. Origlneel is zo ongelofelijk lomp.
Maakt de motor doods.

Gaat sowieso geld kosten.
20 jaar geleden had je nog wel redelijke kans om een plug and play blok te scoren.
Nu is alles gewoon oud en versleten.
En in geval 164 blok moet het toch al open. (carterpan)
Vwb kabelboom, je kan elke 75 motronic kabelboom als basis gebruiken. Maar je kan volgens mij bij elk moderne aftermarket ecu een universele kabelboom kopen. Heb je alles nieuw voor redelijk geld. Zou nog wel eens net zo duur en minder werk kunnen zijn als een oude kabelboom gaan aanpassen. En kosten nieuwe kabelboom is peanuts op totale kosten.

En zoals gezegd, als je meer vermogen wilt voor je gtv6, koop het V6 boek van Jim K.

En voor plaatwerk, en alle andere gtv6 delen kan je naar Lemarc in Balk.


Gr
DJ
Laatst gewijzigd door DJ op za sep 30, 2023 09:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: 75 3.0 in een GTV6

za sep 30, 2023 08:45

Bedankt DJ, precies hoe ik het zou adviseren. Scheelt een hoop typen :)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Terug naar “Algemene Technische vragen”