Gebruikersavatar
edb1234
Member
Member
Berichten: 216
Lid geworden op: zo mar 15, 2009 13:36
Locatie: Nijmegen
Contacteer: Website

Krukas verwijderen Alfa 75 TS

wo mei 31, 2023 11:38

Onlangs heb ik een 2.0 TS uit een 75 gekocht om deze uiteindelijk in mijn Giulia '73 te bouwen. Er moet een aantal dingen worden aangepast aan de motor voordat 'ie in een 105 geplaatst kan worden. Eén van de dingen die moet worden aangepast is het laten boren van de krukas, om er voor te zorgen dat de prise-as van de 105 versnellingsbak past/aansluit/in de krukas valt. Nadat het gat geboord is moet er eerst een bronzen busje geplaatst worden, buitendiameter 24mm, binnendiameter 16mm. Maar voordat het gat geboord kan worden, moet de krukas er uit.

Plan van aanpak: motor in een motorstand hangen, leeg laten lopen, op z'n kop en carter er af, oliepomp er uit, lagerkappen los, drijfstangen los, krukas er uit. So fa so good denk ik... Krukas naar de revisieboer, gat laten boren, busje laten plaatsen. Klopt het zo een beetje?

En nu weer terugbouwen: waar moet ik op letten? Neem aan de krukas laten controleren en opmeten eerst? Altijd nieuwe lagers neem ik aan, eventueel overmaats? Krukas laten polijsten? Drijfstanglagers vervangen, evt. overmaats? Zuigers er helemaal uit, bussen nameten op rondheid? Honen? Nieuwe zuigerveren neem ik aan?

Heb ik het zo een beetje? Of zie ik cruciale dingen over het hoofd? Wordt nog best een aardige operatie als ik het zo teruglees... :jumping:
Ernst

- Nu: Giulia 1300 Super '73 (project)
- Gehad: Alfa Romeo 145 Junior 1.4 16klepper '98 (zwart)

To achieve anything, you must be prepared to dabble on the boundary of disaster (Sir Stirling Moss).

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5574
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: Krukas verwijderen Alfa 75 TS

wo mei 31, 2023 12:15

wat ik begrijp is het mogelijk te boren in situ. Maar dan moet je wel een bedrijf vinden die dat wil doen. Let er ook op dat het gat diep genoeg is (even checken met nord krukas, Ik meen dat de bronzen bus net iets dieper moet liggen dan de bus zelf dik is).
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
edb1234
Member
Member
Berichten: 216
Lid geworden op: zo mar 15, 2009 13:36
Locatie: Nijmegen
Contacteer: Website

Re: Krukas verwijderen Alfa 75 TS

wo mei 31, 2023 13:49

Zal ‘ns bij RTC Maas en Waal Motorenrevisie vragen of hij het op die manier kan. Zou een boel werk schelen in ieder geval….
Ernst

- Nu: Giulia 1300 Super '73 (project)
- Gehad: Alfa Romeo 145 Junior 1.4 16klepper '98 (zwart)

To achieve anything, you must be prepared to dabble on the boundary of disaster (Sir Stirling Moss).

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Krukas verwijderen Alfa 75 TS

wo mei 31, 2023 18:22

Gewoon uitbouwen en opfrissen. In 1x goed doen kost meer maar is uiteindelijk wel zo fijn. :wink:

In situ boren kan nooit zo nauwkeurig als met een losse krukas.

Krukas uitbouwen. Door revisie bedrijf advies laten geven over de staat ervan, die kunnen hem goed opmeten. Gat voor lager erin maken. Polijsten of slijpen naar overmaat indien nodig. Oliekanalen in krukas reinigen (dopjes eruit) en opnieuw afdichten. Mooiste is ook balanceren. En monteren met nieuwe lagerschalen.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5574
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: Krukas verwijderen Alfa 75 TS

do jun 01, 2023 08:28

ik sluit mij bij Remco aan mbt het gelijk goed doen.
Afhankelijk van state of tune die je er nu aan wilt geven, en wellicht upgrades toekomst is het handig daar vast rekening mee te houden. Kost nu aan de voorkant wat extra, maar zal tzt besparen of op zn minst makkelijker maken.
Krukas met poelie samen balanceren op 0, vliegwiel en drukgroep apart, wanneer je die zou willen/moeten upgraden hoeft de krukas er niet uit, wat wel het geval is wanneer je alles samen balanceert.
drijfstangen gelijk H beam MSR bv er in.
etc..
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
edb1234
Member
Member
Berichten: 216
Lid geworden op: zo mar 15, 2009 13:36
Locatie: Nijmegen
Contacteer: Website

Re: Krukas verwijderen Alfa 75 TS

do jun 01, 2023 08:57

...in principe zit ik er zelf ook zo in: gelijk goed doen. Maar hoewel ik inmiddels aardig wat kennis heb opgebouwd, ben ik mezelf met deze motor / deze klus aan de motor flink aan het uitdagen. Vooraf dus goed aan het inventariseren wat de juiste weg is en daarna gewoon aan de slag... Dank beiden weer voor de input! :thumbs:
Ernst

- Nu: Giulia 1300 Super '73 (project)
- Gehad: Alfa Romeo 145 Junior 1.4 16klepper '98 (zwart)

To achieve anything, you must be prepared to dabble on the boundary of disaster (Sir Stirling Moss).

Gebruikersavatar
edb1234
Member
Member
Berichten: 216
Lid geworden op: zo mar 15, 2009 13:36
Locatie: Nijmegen
Contacteer: Website

Re: Krukas verwijderen Alfa 75 TS

za nov 04, 2023 11:39

Nou ben ik lekker aan het sleutelen om de krukas uit het blok te halen, wil er in ieder geval één dingetje niet meewerken. Iemand enig idee hoe het inlaat spruitstuk met inspuitrail fatsoenlijk los komt? Deze zit muurvast…. Zó vast, dat ik sterk het vermoeden krijg iets over het hoofd te zien… 12 moeren en de steun los, en dan zou het in principe toch los moeten komen? :?
Laatst gewijzigd door edb1234 op za nov 04, 2023 12:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Ernst

- Nu: Giulia 1300 Super '73 (project)
- Gehad: Alfa Romeo 145 Junior 1.4 16klepper '98 (zwart)

To achieve anything, you must be prepared to dabble on the boundary of disaster (Sir Stirling Moss).

Gebruikersavatar
edb1234
Member
Member
Berichten: 216
Lid geworden op: zo mar 15, 2009 13:36
Locatie: Nijmegen
Contacteer: Website

Re: Krukas verwijderen Alfa 75 TS

za nov 04, 2023 11:41

Laatst gewijzigd door edb1234 op za nov 04, 2023 12:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Ernst

- Nu: Giulia 1300 Super '73 (project)
- Gehad: Alfa Romeo 145 Junior 1.4 16klepper '98 (zwart)

To achieve anything, you must be prepared to dabble on the boundary of disaster (Sir Stirling Moss).

Gebruikersavatar
edb1234
Member
Member
Berichten: 216
Lid geworden op: zo mar 15, 2009 13:36
Locatie: Nijmegen
Contacteer: Website

Re: Krukas verwijderen Alfa 75 TS

za nov 04, 2023 11:57

…en los! Inderdaad niets over het hoofd gezien, alleen niet geweld(ad)ig genoeg geweest… :jumping:
Ernst

- Nu: Giulia 1300 Super '73 (project)
- Gehad: Alfa Romeo 145 Junior 1.4 16klepper '98 (zwart)

To achieve anything, you must be prepared to dabble on the boundary of disaster (Sir Stirling Moss).

Gebruikersavatar
Seliquella
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 610
Lid geworden op: za okt 19, 2013 19:14
Locatie: Den Haag

Re: Krukas verwijderen Alfa 75 TS

za nov 04, 2023 14:38

Let op dat je ook voldoende diepte hebt voor de prise as, dus niet alleen de diepte van de bus.
Meen dat dat met een boor rond13mm kan.
Heb ik destijds nog even met de hand gedaan toen de as niet diep genoeg kwam.
Ik kan mij niet meer herinneren of dat nu echt een probleem was, maar heb toen net even dieper geboord zodat deze er helemaal in viel, beter diep genoeg dan dat je erachter komt met de versnellingsbak op je schouder.

Gebruikersavatar
edb1234
Member
Member
Berichten: 216
Lid geworden op: zo mar 15, 2009 13:36
Locatie: Nijmegen
Contacteer: Website

Re: Krukas verwijderen Alfa 75 TS

di nov 07, 2023 09:22

Let op dat je ook voldoende diepte hebt voor de prise as, dus niet alleen de diepte van de bus.
Meen dat dat met een boor rond13mm kan.
Heb ik destijds nog even met de hand gedaan toen de as niet diep genoeg kwam.
Ik kan mij niet meer herinneren of dat nu echt een probleem was, maar heb toen net even dieper geboord zodat deze er helemaal in viel, beter diep genoeg dan dat je erachter komt met de versnellingsbak op je schouder.
...boren lukt me zelf niet, ik zal de tip doorgeven, thnx! :thumbs:
Ernst

- Nu: Giulia 1300 Super '73 (project)
- Gehad: Alfa Romeo 145 Junior 1.4 16klepper '98 (zwart)

To achieve anything, you must be prepared to dabble on the boundary of disaster (Sir Stirling Moss).

Gebruikersavatar
edb1234
Member
Member
Berichten: 216
Lid geworden op: zo mar 15, 2009 13:36
Locatie: Nijmegen
Contacteer: Website

Re: Krukas verwijderen Alfa 75 TS

ma nov 13, 2023 08:38

Projectje 'krukas verwijderen' wordt iets groter dan vooraf gedacht (gaat dat niet altijd zo??) en inmiddels ben ik de gehele motor aan het demonteren zodat ik alles netjes schoon kan (laten) maken etc. Bij het demonteren bleek de waterpomp niet los te komen zonder de voorliggende getande pulley te verwijderen. Pomp bleef 'hangen' op een pin, zie foto... En nou heb ik me suf zitten bedenken waar die pin voor zou kunnen zijn... Geen idee... Iemand? Plaatje 'geleend' van OKP, maar dat was wel duidelijk denk ik... :jumping:

Afbeelding
Ernst

- Nu: Giulia 1300 Super '73 (project)
- Gehad: Alfa Romeo 145 Junior 1.4 16klepper '98 (zwart)

To achieve anything, you must be prepared to dabble on the boundary of disaster (Sir Stirling Moss).

Gebruikersavatar
Seliquella
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 610
Lid geworden op: za okt 19, 2013 19:14
Locatie: Den Haag

Re: Krukas verwijderen Alfa 75 TS

ma nov 13, 2023 16:40

Is de pointer voor de merktekens op je vliegwiel.
Maar je moet even nadenken wat je wilt, als je de mechanische toerenteller kabel nog wilt aansluiten heb je een andere waterpomp nodig, die heeft deze pen geeneens niet eens.
Ik heb zelf een andere pointer gemaakt, die op het flensje van de toerenteller aansluiting zit.
Afbeelding

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 820
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: Krukas verwijderen Alfa 75 TS

ma nov 13, 2023 20:50

En voor de volgende keer: als het goed is kan de pomp er wel af als je een of twee (ben ik even vergeten) tapeinden waar hij mee vast zit uit het blok haalt. Bij een oer-nord in ieder geval wel.

Gebruikersavatar
edb1234
Member
Member
Berichten: 216
Lid geworden op: zo mar 15, 2009 13:36
Locatie: Nijmegen
Contacteer: Website

Re: Krukas verwijderen Alfa 75 TS

di nov 14, 2023 11:27

En voor de volgende keer: als het goed is kan de pomp er wel af als je een of twee (ben ik even vergeten) tapeinden waar hij mee vast zit uit het blok haalt. Bij een oer-nord in ieder geval wel.
...pomp is er nog niet af, dus ik kan nog 'ns ff kijken naar de tapeinden... Was me er niet van bewust dat de tapeindes ook te demonteren zouden moeten zijn... Thnx!
Ernst

- Nu: Giulia 1300 Super '73 (project)
- Gehad: Alfa Romeo 145 Junior 1.4 16klepper '98 (zwart)

To achieve anything, you must be prepared to dabble on the boundary of disaster (Sir Stirling Moss).

Terug naar “Algemene Technische vragen”