Gebruikersavatar
Alfa33_1.7
Full Member
Full Member
Berichten: 353
Lid geworden op: zo nov 06, 2005 11:36

Versleten klepbekers Alfa romeo 33 1.7 8v

di feb 28, 2023 18:25

Tijd terug de koppen van mijn 33 1.7 boxer eraf gehad voor met name het vervangen van de koppakkingen, maar ook alle andere afdichtingen zoals keerringen en andere aanwezig pakkingen.

Daarbij zag ik dat twee klepbekers slijtage vertoonde (ingesleten rondje) en dus ook de reden was voor het hoogfrequente tikken. Bij de ene kop betreft het een inlaat klep en bij de ander een uitlaat klep. Daarbij zijn de nokken van de nokkenas ook iets versleten zo lijkt het (minimaal).

Ik heb de motor gewoon weer in elkaar gezet en alles op dezelfde plek met nieuwe koppakkingen weer terug gemonteerd. Uiteraard is het hoogfrequente tikken nog aanwezig en rij er nu al weer ruim twee jaar mee, en nog altijd flink vermogen (maar mogelijk wel meer slijtage inmiddels).

Nu kun je klepbekers nog altijd kopen, maar deze zijn er maar in één uitvoering. Omdat het tikken me toch wel een naar gevoel geven, wil ik de klepbekers toch maar eens gaan vervangen door nieuwe, en daarbij mogelijk ook de nokkenassen, echter zou ik het vervangen van de nokkenassen kunnen laten zitten als je de klepbekers iets dichter bij de nokken zou kunnen brengen (de zogenaamde stel plaatjes), maar dit lijkt geen normale mogelijkheid bij de klepbekers. Of is dit wel degelijk een mogelijkheid?

Daarbij zijn de nokkenassen ook nog altijd nieuwe te krijgen, maar zijn er twee varianten, mijn motor is van 1991 en de nokkenassen welke te krijgen zijn zijn van het type - bouwjaar vanaf 03-1992 en - bouwjaar tot 03-1992, conclusie ik moet ze van bouwjaar tot 03-1992 hebben, maar wie weet mij het verschil te noemen tussen deze exemplaren?

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1215
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

Re: Versleten klepbekers Alfa romeo 33 1.7 8v

wo mar 01, 2023 21:44

Bij mijn weten hoort de afstand tussen klepstoter en nokkenas 0 te zijn. Dat is het idee achter hydraulische stoters, geen speling en die ruimte wordt automatisch gecompenseerd.
Als dit niet het geval is lijkt de stoter versleten, of de nokkenas is te ver heen. Dit is alleen na te gaan door meten en zul je de boel eerst los moeten halen.

Succes,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Versleten klepbekers Alfa romeo 33 1.7 8v

wo mar 01, 2023 22:18

die motor heeft idd hydraulische klepstoters en daar is niks aan te stellen.
Een hydraulische klepstoter kan wel stoppen met werken, vaak niet zozeer slijtage maar vervuiling waardoor de oliekanalen verstopt raken en het stelmechanisme daardoor niet meer werkt. En dan ga je juist slijtage zien, maar dat is een gevolg, niet de oorzaak.
Op internet kosten een setje van 8 nog geen 100 euro dus ik zou ze persoonlijk gewoon vervangen (wel eerst 24H ondergedompeld in motorolie leggen) en kijken of het geluid dan weg is.

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6684
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

Re: Versleten klepbekers Alfa romeo 33 1.7 8v

wo mar 08, 2023 09:14

...
Daarbij zijn de nokkenassen ook nog altijd nieuwe te krijgen, maar zijn er twee varianten, mijn motor is van 1991 en de nokkenassen welke te krijgen zijn zijn van het type - bouwjaar vanaf 03-1992 en - bouwjaar tot 03-1992, conclusie ik moet ze van bouwjaar tot 03-1992 hebben, maar wie weet mij het verschil te noemen tussen deze exemplaren?
Volgens mij is dit precies de overgang van U9 naar E2, het nieuwere type is om aan strenge(re) milieunormen te voldoen.
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1215
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

Re: Versleten klepbekers Alfa romeo 33 1.7 8v

wo mar 08, 2023 12:02

Ik heb even gekeken in ePER en als ik me niet vergis zijn de stoters voor alle motoren (1.3/1.4 en 1.7 8v) gelijk en toepasbaar vanaf 1988 t/m 1994.

Succes,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

Terug naar “Algemene Technische vragen”