Bij mij waren het de scharnieren in bovenste draagarmen:
Stalen bus was gaan roesten, daardoor wil de kunststof bus niet meer op de stalen bus draaien, en gaat het rubber op het kunststof draaien, en dat geeft een hoop herrie!
Dit is in het begin idd temperatuur afhankelijk.
Een trilling van een stuurbeweging kan er voor zorgen de hij ook bij het sturen even kraakt, maar zolang de stand van de arm niet veranderd, niet weer.
Kogels heb ik zelf nog nooit extreem horen kraken volgens mij...
Als je het voorwiel er af haalt, kun je vrij eenvoudig de kogel van de bovenste draagarm los halen, als de conus er uit wil tenminste... Dan kun je de bovenste draagarm vrij bewegen om te testen. Als je dan een krik onder onderste draagarm zet, kun je ook die apart bewegen.
Ik had het zelf bij relatief nieuwe draagarmen. (Half jaar oud?)
Toen de bussen onder de pers gedemonteerd en ingevet.
Enkele jaren later was het weer terug. Dus het spelletje herhaald. Sommige kunststof-bussen waren nu stuk gedrukt door de roest, en moesten nieuwe voor gemaakt worden.
Nu heb ik ook een paar tap-gaatjes voor vet-nippels op de scharnieren gemaakt.
Succes, als het nog niet al opgelost was!