Gebruikersavatar
edb1234
Member
Member
Berichten: 216
Lid geworden op: zo mar 15, 2009 13:36
Locatie: Nijmegen
Contacteer: Website

Re: Advies divers Giulia 105

di feb 14, 2023 08:51

het blijft 50 jaar oud gietwerk. Maar zelf heb ik nog nooit een echt gescheurd stuurhuis meegemaakt maar is alles beperkt gebleven tot zichtbare haarscheurtjes na demontage.
Het komt wel eens voor, maar daar gaat bij mijn weten vaak wel wat aan vooraf wat niet onder normaal gebruik valt (slippen en tegen stoeprand aan, dat soort werk)
...dat valt inderdaad wat mij betreft niet onder normaal (dagelijks) gebruik of stevig doorrijden...
Ernst

- Nu: Giulia 1300 Super '73 (project)
- Gehad: Alfa Romeo 145 Junior 1.4 16klepper '98 (zwart)

To achieve anything, you must be prepared to dabble on the boundary of disaster (Sir Stirling Moss).

Gebruikersavatar
edb1234
Member
Member
Berichten: 216
Lid geworden op: zo mar 15, 2009 13:36
Locatie: Nijmegen
Contacteer: Website

Re: Advies divers Giulia 105

di feb 14, 2023 08:53

Verstelbare draag armen heb ik al in huis, komen er inderdaad ook onder. Vwb de korte stuur armen: ik snap dat de belasting op het stuurhuis daardoor toeneemt en meer nog in combinatie met wat bredere banden. @Walter: racen met een standaard stuurhuis gaat/kan lang goed gaan, maar ik snap heel goed dat je onder die omstandigheden het risico niet wilt nemen. Maar voor ‘stevig straat gebruik’, wat zijn dan überhaupt de risico’s? (Haar?)scheurtjes in het stuurhuis? Of spontaan afbreken in een haarspeldbocht ergens in de Alpen? Wat ik wil zeggen: het moet gewoon veilig zijn, maar ik hoef niet alle kleine/onwaarschijnlijke risico’s uit te bannen…
Om nog even door te gaan over Burman stuurhuizen, ik pak er nog even een stokpaardje bij. :wink: :D
Dat alu gietwerk van Burman niet top is, dat is niet echt een discussiepunt denk ik.
Maar ik denk dat ook stuurhuizen gesneuveld zijn door verkeerd afgestelde aanslagen die de stuuruitslag moeten begrenzen voor de moer waar de kogelbaangroef in zit tegen het alu van het huis ramt.
Die aanslagen zijn de kleine U profieltjes aan de wielbak kant van de stuurhuisbevestigingen. Met M8x1 boutjes erin waarmee je kan afstellen hoe ver de middelste stuurstang van links naar rechts kan.
Die dingen hebben wel degelijk een functie.
Je moet de afstelling eigenlijk na alle werkzaamheden aan stuurinrichting of wielophanging en na afstellen sporing/uitlijning controleren.
Kan je in het gunstigste geval ook nog een iets minder grote draaicrikel op leveren als de aanslagen te krap ipv te ruim staan.

Gr
DJ
Goede tip van die aanslagen, thnx! Het lijkt zo op het oog allemaal niet zo heel veel uit te maken, 't is uiteindelijk maar een lullig boutje, maar wellicht dus met grote impact... Ik neem 't mee! :thumbs:
Ernst

- Nu: Giulia 1300 Super '73 (project)
- Gehad: Alfa Romeo 145 Junior 1.4 16klepper '98 (zwart)

To achieve anything, you must be prepared to dabble on the boundary of disaster (Sir Stirling Moss).

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4357
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Advies divers Giulia 105

di feb 14, 2023 18:08

het blijft 50 jaar oud gietwerk. Maar zelf heb ik nog nooit een echt gescheurd stuurhuis meegemaakt maar is alles beperkt gebleven tot zichtbare haarscheurtjes na demontage.
Het komt wel eens voor, maar daar gaat bij mijn weten vaak wel wat aan vooraf wat niet onder normaal gebruik valt (slippen en tegen stoeprand aan, dat soort werk)
Mijn eerste bertone die ik als bouwpakket kocht zat een finaal open gescheurd stuurhuis in en puntlassen bij de schutborden waren zowel bij hoofd als hulpstuurhuis ook los gescheurd. Geen idee waardoor natuurlijk, zo gekocht. Kreeg er een los goed stuurhuis bij.

Gr
DJ

MalossiKZ1
Newbie
Newbie
Berichten: 16
Lid geworden op: ma aug 26, 2019 17:01

Re: Advies divers Giulia 105

zo feb 19, 2023 22:32

Wij hebben nu 2x een opegesprongen stuurhuis gehad op het werk van auto's van klanten. Beide malen is het bij een zo goed als stilstaande auto gebeurd. Van de ene auto hebben we het zelfs 'live' meegemaakt. De auto van de klant was klaar en we maneuvreren hem zelf al duwend in een plaats in de garage. We draaien stilstaand aan het stuur en krak! Het stuurhuis volledig opengebarsten.
De andere keer deed de klant een terugdraai maneuvre op een klein baantje. En bij het weg en weer maneuvreren is het stuurhuis opengesprongen.

Gebruikersavatar
edb1234
Member
Member
Berichten: 216
Lid geworden op: zo mar 15, 2009 13:36
Locatie: Nijmegen
Contacteer: Website

Re: Advies divers Giulia 105

ma feb 27, 2023 10:47

Wij hebben nu 2x een opegesprongen stuurhuis gehad op het werk van auto's van klanten. Beide malen is het bij een zo goed als stilstaande auto gebeurd. Van de ene auto hebben we het zelfs 'live' meegemaakt. De auto van de klant was klaar en we maneuvreren hem zelf al duwend in een plaats in de garage. We draaien stilstaand aan het stuur en krak! Het stuurhuis volledig opengebarsten.
De andere keer deed de klant een terugdraai maneuvre op een klein baantje. En bij het weg en weer maneuvreren is het stuurhuis opengesprongen.
...kijk, dat zijn nou net de dingen die ik niet wil meemaken... Met genoemde snelheden (nagenoeg 0 begrijp ik) geen gevaarlijke situatie... Maar zoiets moet niet op snelheid gebeuren. Zou het kunnen zijn dat juist de lage snelheid (en misschien bredere banden/korte stuurarmen/oid) er voor gezorgd heeft dat e.e.a. scheurde? Bedoel: op een lage snelheid het stuur draaien = hogere weerstand...? Hoor dit soort dingen overigens voor het eerst... Haarscheurtjes wel bekend mee...
Ernst

- Nu: Giulia 1300 Super '73 (project)
- Gehad: Alfa Romeo 145 Junior 1.4 16klepper '98 (zwart)

To achieve anything, you must be prepared to dabble on the boundary of disaster (Sir Stirling Moss).

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4357
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Advies divers Giulia 105

di feb 28, 2023 06:17

Op (zeer) lage snelheid/stilstaand aan stuur draaien is sowieso een hogere belasting voor je stuurinrichting.
Wil je ook niet in een auto zonder stuurbekrachtiging. :lol:
Maar als er iets aan zit te komen kondigt dat zich doorgaans wel aan door hakerig of zwaarder sturen of meer speling.
Dus als je met goed stuurhuis begint (geen scheurtjes) en netjes gebruik en wat oplettendheid zal het z'on vaart niet lopen.
Als je dan ook stuurhuis af en toe schoon maakt en toe eens goed bekijkt met goede zaklamp erbij lijkt mij het prima.

Gr
DJ

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4357
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Advies divers Giulia 105

di feb 28, 2023 06:19

Op (zeer) lage snelheid/stilstaand aan stuur draaien is sowieso een hogere belasting voor je stuurinrichting.
Wil je ook niet in een auto zonder stuurbekrachtiging. :lol:
Maar als er iets aan zit te komen kondigt dat zich doorgaans wel aan door hakerig of zwaarder sturen of meer speling.
Dus als je met goed stuurhuis begint (geen scheurtjes) en netjes gebruik en wat oplettendheid zal het z'on vaart niet lopen.
Als je dan ook stuurhuis af en toe schoon maakt en toe eens goed bekijkt met goede zaklamp erbij lijkt mij het prima.

Gr
DJ

Terug naar “Algemene Technische vragen”