Brum46
Newbie
Newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: zo feb 10, 2019 18:09

159 2.0jtdm van 5w30 naar 5w40?

vr jan 13, 2023 19:05

Mijn 159 (2.0 jtdm 163pk uit 2009) heeft de 1e 150.000 km op 5w40 gelopen (Selenia ACEA C3). Daarna tm 250.000 km op de voorgeschreven 5w30 C2 olie. Dat komt omdat Prins van Selenia destijds het advies had gekregen de 5w40 te gebruiken ipv de 5w30. Van 150.000 tm 250.000 bij een andere dealer in onderhoud geweest. Vandaar de switch van olie. Nu verbruikt de Alfa een liter olie op de 4/5000km. Niet mega veel, maar mijn vorige diesels van Alfa (de bekende 1.9jtd’s en jtdm’s) verbruikten praktisch niks en het zit me toch niet helemaal lekker. Het blok is droog en er zit bijv ook geen speling op de schoep vd turbo.
Ik kocht de auto bij 2ton op de klok, vandaar dat die switch van olie me pas opviel toen ik de onderhoudshistorie map aan het ordenen was. Ik zit er aan te denken om bij de volgende beurt toch weer de Selenia 5w40 ACEA c3 in te gooien, wellicht dat dat het olieverbruik wat tegen gaat en als ik me niet vergis is de smering van C3 ook beter. Plus met de regeneraties van het roetfilters blijft de olie misschien op de w40 ook langer goed?

Misschien sla ik de plank helemaal mis, maar was even benieuwd wat hier de mening is en of er meer mensen zijn die een afwijkende olie gebruiken. Alvast bedankt voor de reacties.

Carloz
Full Member
Full Member
Berichten: 320
Lid geworden op: vr jun 27, 2008 21:37
Locatie: Tegen het Westland aan..

Re: 159 2.0jtdm van 5w30 naar 5w40?

za jan 14, 2023 11:33

Mogelijk dat de wat dikkere olie wat minder verbruik oplevert.
Ik zie er geen probleem in.

Enige nadeel is dat 5W40 bij de koude start ook dikker is dan 5W30. Dus bij veel korte ritjes zou dat een nadeel kunnen zijn. Maarja, waar heb je dan een diesel voor. :D
0W40 zou ook nog een idee kunnen zijn, dan zit je met koude start weer op ongeveer dezelfde viscositeit.

Bij mijn TB gebruik ik 5W50 ipv 10W40, niet om het verbruikt te drukken maar om wat vettere smering te behouden bij bedrijfstemperatuur en toch geen hogere viscositeit bij de koude start. Bij deze motoren (V6TB) wordt 10W60 geadviseerd voor "sportief" gebruik maar is voor dagelijks gebruik te dik wat mij betreft.
Gtv V6 TB '95
FMIC, GT2560R, 70mm downpipe

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1720
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: 159 2.0jtdm van 5w30 naar 5w40?

za jan 14, 2023 14:44

5w30 en 5w40 zijn bij koude start praktisch hetzelfde.

de de xW viscositeit heeft niet echt relatie met het getal erna. 5W is de winter viscositeit bij 0 graden C, en het getal erna (30, 40 etc) is de viscositeit bij 100 graden. Als je de tabellen van div. fabrikanten er bij haalt dan zie je dat bij -10 C en lager een 5w30 idd een lagere viscositeit heeft dan een 5w40 maar dat is minimaal.

en de 5W betekent overigens niet dat de olie koud dunner is dan warm (gezien 5 lager is dan 30 of 40). Het is een winter score die geen relatie heeft met de warme score.

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1732
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: 159 2.0jtdm van 5w30 naar 5w40?

za jan 14, 2023 20:13

Volgens mij maakt dat idd niet zoveel verschil.

Er is nog wel verschil in de oliën of die wel of niet voor een roetfilter geschikt zijn. Tenminste, daar leggen de leveranciers nadruk op.
Speciaal voor DPF geschikt, dat zal er dan bij staan (Diesel Partikel Filter).

Mijn ex- 147 JTD heeft heel zijn leven zolang ik hem had (tot ca. 450 dkm) op "gewone" olie gelopen. Met een verbruik van ik zweer het
hooguit 1 liter in al die jaren samen. Oftewel nihil.
Bij de laatste grote beurt werd er opeens veel duurdere olie in gedaan. Waarom? Omdat dat beter zou zijn voor het roetfilter.
Uhh? Dat klinkt fijn, maar die auto had nog geeneens een roetfilter dus dat was gewoon geld weggegooid. Want die olie was 2-3x zo duur.

Mijn huidige dagelijkse diesel (non-Alfa :oops: ) heeft wél een roetfilter en dan vind ik het wel belangrijk dat die juiste olie er in gegooid wordt
en dan heb ik het extra geld er ook wel voor over.

(Maar ja, wat is de waarheid? Wie de forumgeschiedenis een beetje kent die weet dat vragen zoals "Wat is de beste olie" en "Wat zijn
de beste banden" de langste topics kunnen opleveren.... )


.

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1732
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: 159 2.0jtdm van 5w30 naar 5w40?

za jan 14, 2023 20:30

Ik snap wel dat de olie uit het smeercircuit nooit in aanraking moet komen met de lucht uit het verbrandingcircuit (wat ook het DPF in gaat)
maar in de praktijk is daar natuurlijk toch altijd een beetje sprake van. Oftewel een heel klein deel van de olie zal toch meeverbrand worden
en in de uitlaatgassen meegaan.
Maar hoe belangrijk is dat, weet iemand dat?

Brum46
Newbie
Newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: zo feb 10, 2019 18:09

Re: 159 2.0jtdm van 5w30 naar 5w40?

za jan 14, 2023 20:54

Ik zat ook nog te denken aan de carterventilatie. Dat zou (als deze smerig is)
natuurlijk ook voor olieverbruik kunnen zorgen. Auto is al wel 13jr oud en 255000km.
Ik heb trouwens een Motul motorolie gevonden die geschikt is voor Euro 4, 5 en 6 dieselmotoren (met roetfilter) in de 5w40 C3 variant. Midsap net als de C2 5w30.
Maar ik twijfel nog steeds wat nou wijsheid is om te doen. Terug naar wat ie “gewend” was en oud advies van Selenia of doorgaan op 5w30 en wellicht de ventilatie vervangen.

Carloz
Full Member
Full Member
Berichten: 320
Lid geworden op: vr jun 27, 2008 21:37
Locatie: Tegen het Westland aan..

Re: 159 2.0jtdm van 5w30 naar 5w40?

zo jan 15, 2023 00:21

5w30 en 5w40 zijn bij koude start praktisch hetzelfde.

de de xW viscositeit heeft niet echt relatie met het getal erna. 5W is de winter viscositeit bij 0 graden C, en het getal erna (30, 40 etc) is de viscositeit bij 100 graden. Als je de tabellen van div. fabrikanten er bij haalt dan zie je dat bij -10 C en lager een 5w30 idd een lagere viscositeit heeft dan een 5w40 maar dat is minimaal.

en de 5W betekent overigens niet dat de olie koud dunner is dan warm (gezien 5 lager is dan 30 of 40). Het is een winter score die geen relatie heeft met de warme score.
Ik weet hoe het werkt:
Het is een multigrade olie. Uitgaande van 5W30 gedraagd het zich bij koude (-10°C??) als een SAE 5 en bij 100°C als een SAE30. Bij het oplopen van de temperatuur verloopt het gedrag van een SAE5 naar een SAE30 vandaar "Multigrade".
Gtv V6 TB '95
FMIC, GT2560R, 70mm downpipe

Brum46
Newbie
Newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: zo feb 10, 2019 18:09

Re: 159 2.0jtdm van 5w30 naar 5w40?

di jan 17, 2023 11:47

Bedankt voor de reacties. Tot nu toe dus geen mensen met andere olie in de 2.0 jtdm?
Want dan denk ik dat ik uit voorzorg de carter ventilatie vernieuw en nog een rondje 5w30 ga doen.
Als dat niks helpt dan toch de 5w40 proberen.

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: 159 2.0jtdm van 5w30 naar 5w40?

di jan 17, 2023 12:00

Even vanaf de zijlijn; mijn huidige daily (een 156 2.4 20v jtd, net 380K) heeft sinds ik m heb (medio '15 bij plm 230K) Kroon special synth 5w40 gekregen, met een interval van 15K. Olieverbruik nihil, een per verversing eens een half litertje erbij.

Op enig moment had ik bij de automaterialenhandel de verkeerde can uit t rek gepakt bleek eenmaal thuis, de emperol van Kroon, eveneens 5W40.
Nah toch maar de oliebeurt mee uitgevoerd, viscositeit was immers eender. Olieverbruik met deze was echter significant hoger.. Oke geen blauwe walmen, VAG scenario's of aandelen petrochemie maar toch.. Eerstvolgende beurt weer de specialsynth erin en hij ging terug naar het oude 'verbruik'.

Dr kan dus wel degelijk verschil in zitten ondanks gelijke 'cijfers'.

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Terug naar “Algemene Technische vragen”