Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

Achterruitenwisser 159SW blijft hangen

vr jan 06, 2023 15:12

Als ik de achterruitenwisser van mijn 159SW gebruik stopt deze ongeveer halverwege, dus tegenover de normale ruststand. Als ik dan aan de wisser trek voel je een 'knak' en als je dan de wisser weer even activeert, beweegt hij terug naar de ruststand. Als je hem dan weer gebruikt is het weer hetzelfde verhaal. Lijkt er dus op dat er iets in het mechaniek fout zit. Is hier nog iets aan te repareren, of moet er een andere motor op? Heeft iemand nog een bruikbare liggen?

Dan het wisserblad. Dit is ook een beetje op. Is alleen het rubber te vervangen, en waar kun je die dat halen? Bij Tuynder zie ik alleen een complete voor+achter set, nergens een losse achterwisser (Voor de voorkant heb ik nog een setje liggen...)

Ik zie dat op easycarparts.nl een nieuwe motor tegen een heel redelijk tarief aangeboden wordt, alleen geen levertijd opgegeven. Iemand ervaring met die site? Meeste reviews zijn zeer positief.
En ze hebben ook zo'n los wisserrubber...
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

Re: Achterruitenwisser 159SW blijft hangen

ma jan 23, 2023 00:45

Nieuwe motoren bleken momenteel niet leverbaar. Eerst de veel te dure nog wel, daarna helemaal niets meer. Van de week bij Maresia Parts een gebruikte besteld. Vandaag gemonteerd en de wisser werkt nu weer.

Oude gelijk eens opengemaakt. Veel roest aan de uitgaande as, o-ring die boel moet afdichten is aardig versleten. Maar deel van de as waar de lagering zit is nog geheel intact, dus dat loopt op zich prima. In mechaniek zat wat water en vuil en veel vet op plaatsen waar het niets doet. Maar ik zie geen slijtage of speling op de interne delen, ook geen roest. Dus ik denk dat met wat schoonmaken, opnieuw smeren en een nieuw o-ringetje de motor weer zo goed als nieuw moet zijn. Misschien ook de contacten van de naloop wat strakker zetten, maar die zien er eigenlijk ook als nieuw uit. Het roestige deel van de uitgaande as doet niets af aan de werking en zit ook nog eens in een kunststof koker, dus je ziet er na montage ook niets van. Projectje voor later.

Bij deze gelegenheid ook gelijk de knop voor openen achterklep onderhanden genomen. Daar kun je namelijk eigenlijk alleen fatsoenlijk bij na demonteren van de ruitenwissermotor. Logo was vervaagd en afgesleten en daar had ik al een tijdje een nieuwe "sticker" voor liggen. En de knop ging ook nogal stroef. Na demontage en uiteen nemen van de knop is met wat geweld de oude "sticker" er af te wrikken. Boel schoonmaken, nieuwe sticker, beetje smeren en voelt en ziet er weer zo goed nieuw uit.
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Gebruikersavatar
De Block
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2660
Lid geworden op: za jan 15, 2005 14:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

Re: Achterruitenwisser 159SW blijft hangen

di jan 31, 2023 19:19

Dank voor het delen! Die van mij hapert ook af en toe, zal dus wel vaker voorkomen. Nu duidelijker wat te doen.
Loud pipes save lives.
Bertone 2000 '75, 159 TI '10, 916 Spider 2.O TS '97
Projecten: Turbo....
Ex: Bertone 2000 '73, 33 1.5 ie '92, Alfetta GTV 2.0 '78, 147 1.9 JTD '05, Spider 1.6 '89, 159 2.2 JTS '07

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: Achterruitenwisser 159SW blijft hangen

di jan 31, 2023 21:48

....
Oude gelijk eens opengemaakt. Veel roest aan de uitgaande as, o-ring die boel moet afdichten is aardig versleten. Maar deel van de as waar de lagering zit is nog geheel intact, dus dat loopt op zich prima. In mechaniek zat wat water en vuil en veel vet op plaatsen waar het niets doet. Maar ik zie geen slijtage of speling op de interne delen, ook geen roest. Dus ik denk dat met wat schoonmaken, opnieuw smeren en een nieuw o-ringetje de motor weer zo goed als nieuw moet zijn. Misschien ook de contacten van de naloop wat strakker zetten, maar die zien er eigenlijk ook als nieuw uit. Het roestige deel van de uitgaande as doet niets af aan de werking en zit ook nog eens in een kunststof koker, dus je ziet er na montage ook niets van. ....
Zo deed ik het voor de 156sw ook altijd, huidige werkt nog steeds. :thumbs:

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Terug naar “Algemene Technische vragen”