Gebruikersavatar
Bog75
Full Member
Full Member
Berichten: 388
Lid geworden op: zo okt 15, 2006 14:25

Dichtkrijgen aluminium carburateur"rubbers"

do dec 29, 2022 11:00

Na de zoveelste keer lekkage te hebben op de rubbers (die daadwerkelijk iedere keer gescheurd waren ondanks goede carbsteun) dacht ik voor de 1600 in de Juul toch maar zon alu setje te monteren. Tegenwoordig hebben die dan een rubber ring en "thackery washers" om vast te schroeven.\ om wat flex te houden.

Ok na veel geklooi sowieso veel spijt want dit is niet makkelijk erop te schroeven met langere bouten, langere moeren etc. etc. op de plek op de carb waar je niet goed bijkan. Die originele dingen zijn zo slecht nog niet.

Anyway zit er op en ik weet niet te vast draaien want dan is er metaal-metaal contact en loop ik het grote risico niet goed te kunnen afstellen en de gaten uit de carbs te breken.

Ik zit net op 0,6 mm gap op de thackery washer en nog valse lucht (remmenreiniger-toerental omhoog). Dit is als ik het goed heb de juiste speling. Krijg hem niet lekker afgesteld dus.

Ik krijg heel sterk de neiging een tube dirko te pakken en ze inclusief rubber ringen erop te plakken. Voordat ik dat doe een dubbelcheck doe ik iets verkeerd?

Sowieso een loss dit want deze dirko techniek heb ik eerder op de rallybert ook gedaan en die rubbers zitten toch al 5-6 jaar dicht.
Bert en Juul

Gebruikersavatar
@PM
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2992
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

Re: Dichtkrijgen aluminium carburateur"rubbers"

do dec 29, 2022 11:40

Even wat roepen vanaf de zijlijn (want ik heb geen ervaring met / geen verstand van carbs) maar ben je niet bezig met symptoombestrijding? De originele rubbers moeten toch ook gewoon werken?
Zit er wellicht toch teveel beweging in ondanks die carbsteun? Is er bijvoorbeeld iets dat aan de carbs 'trekt' bij lastwissel (motor kantelt maar carbs bewegen niet voldoende mee)?

Wel weer een hoop geleerd vandaag: thackery washers kende ik nog niet, een thou is niet alleen een archaisch woord voor 'you', maar ook een lengtemaat (de website waar ik de thackery washers opzocht adviseert een gap van 25 thou wat inderdaad in de buurt is van 0,6mm) en Dirko is een merk voor vloeibare pakking.
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Gebruikersavatar
Bog75
Full Member
Full Member
Berichten: 388
Lid geworden op: zo okt 15, 2006 14:25

Re: Dichtkrijgen aluminium carburateur"rubbers"

do dec 29, 2022 11:49

Hahaha, ja die learning had ik ook idd. Ondanks technische opleiding nooit van thou gehoord :)

Zeker symptoombestrijding, dat is vloeibare pakking bijna altijd :mrgreen:

Carbs zitten muurvast, eigenlijk prima. Ga nu een keer opnieuw monteren zonder luchtfilter bak kijken of dat wel dicht zit, moet toch rubber ringen inspecteren.

Idee om voor de alu versie te gaan was dat ik echt wel een 20 stuks in afgelopen jaren versleten heb van die rubber dingen en de oefening inlaatspruitstuk eraf wel zat was. De rally auto heeft weer rubbers van een ander merk (geen idee want koop overal zon beetje) en die lijken niet te lekken. Het geheel is nu een testcase voor blok dat ik aan het bouwen ben, waar ik momenteel toch heel sterk neig te gaan voor originele rubbers.
Bert en Juul

Gebruikersavatar
Performa
Guru
Guru
Berichten: 1194
Lid geworden op: di dec 18, 2007 01:11
Locatie: Antwerpen

Re: Dichtkrijgen aluminium carburateur"rubbers"

vr dec 30, 2022 05:48

een thou is niet alleen een archaisch woord voor 'you', maar ook een lengtemaat (de website waar ik de thackery washers opzocht adviseert een gap van 25 thou wat inderdaad in de buurt is van 0,6mm)
Een thou is afkorting voor 1/thousand inch leuk al die breuken :roll: . 0,635mm
Het zou me niet verwonderen als ze in sommige werelddelen ipv foot,inch,thou teennagel gebruiken ofzo...
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1772
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

Re: Dichtkrijgen aluminium carburateur"rubbers"

vr dec 30, 2022 08:54

ivm slechte kwaliteit inlaatrubbers die verkrijgbaar zijn/waren, heb ik op beide Giulia's alweer heel wat jaren, de Alu inlaatstukken zitten.
op een die van Alfaholics, en op de ander een zwart setje via Arese gekocht, en beide naar volle tevredenheid :wink:

belangrijk is, dat je alles spanningsvrij moet monteren, net als dat de rubbers vd carburateursteun goed moeten zijn, niet te slap, en ook spanningsvrij.

bij het Alfaholics setje, heb ik een paar montage gaten iets op moeten ruimen om dit te kunnen bewerkstelligen.
en gelijk de overgang van carb/montagestukken/kop mooi vloeiend gemaakt :mrgreen:
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 TwinSpark '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo

non alfa
vw spijlbus '64-2.0
vw variant 1972 2.0
Landcruiser 4.0D 1983
scarb 5082

Terug naar “Algemene Technische vragen”