Gebruikersavatar
edb1234
Member
Member
Berichten: 216
Lid geworden op: zo mar 15, 2009 13:36
Locatie: Nijmegen
Contacteer: Website

Ophanging Giulia 105 poedercoaten of spuiten?

ma nov 07, 2022 13:52

Beste allemaal,

Inmiddels ben ik toe aan het aanbrengen van een mooi laagje op de voorwielophanging van mijn Giulia '73. Ik heb verschillende verhalen gelezen over poedercoaten en spuiten. Beiden ziet er naar mijn mening uiteindelijk keurig uit, maar wat is nu het meest duurzaam / aan te raden? Poedercoaten heeft gevoelsmatig mijn voorkeur, maar lees dat er soms stukjes af gechipt worden door steenslag. Dat lijkt me uiteindelijk toch netjes bij te stippen met een beetje zwarte lak? Wie kan er wat zinnigs roepen over de verschillen?

Verder: de diverse onderdelen hebben boutgaten, busvlakken, loopvlakken, et cetera. Wat daar mee te doen? Boutgaten binnenzijde mee laten coaten/spuiten? De pasvlakken waar de bussen in geperst worden (binnenzijde) ga ik van uit blank laten? En wat te doen met dat stukje (zie pijl) op de bout waar de schokbreker op gemonteerd wordt, blijft dat blank of moet dat een laagje hebben? En de vorken van de castorarm: blank laten of coaten? Zijn er delen die absoluut niet gecoat/gespoten mogen worden (buiten schroefdraad bijvoorbeeld)? Overige opmerkingen over coaten of spuiten ook altijd weer welkom! O, en als laatste: wanneer het poedercoaten gaat worden, hoe dan alle gaten af te dichten waar niet gecoat mag worden? Met name de grote van de wishbones, de kleinere dicht ik wel af met siliconenpluggen en schroefdraad met hittebestendige tape...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

(lager en keerring moeten nog worden verwijderd!)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Blijven deze vorken blank of niet?

Afbeelding
Ernst

- Nu: Giulia 1300 Super '73 (project)
- Gehad: Alfa Romeo 145 Junior 1.4 16klepper '98 (zwart)

To achieve anything, you must be prepared to dabble on the boundary of disaster (Sir Stirling Moss).

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Ophanging Giulia 105 poedercoaten of spuiten?

ma nov 07, 2022 19:59

Spuiten heeft mijn voorkeur. Maar iemand anders heeft ongetwijfeld een andere voorkeur...


Kunt het in principe ook passiveren (geel verzinken) en dan evt nog spuiten.

Poedercoaten vind ik persoonlijk niks. Als je er een beschadiging in krijgt trekt er vocht onder en komen er vaak hele stukken los. Daarnaast moet je pasvlakken en schroefdraad(gaten) goed afdekken aangezien het een relatief dikke laag is die ook niet heel makkelijk te verwijderen is.

Laatst ook een product gezien voor laadbak ken van pickups, Raptor liner. Dat ga ik proberen denk ik. Taai, bestendig en makkelijk verwerken staat mij wel aan.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1720
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Ophanging Giulia 105 poedercoaten of spuiten?

ma nov 07, 2022 20:18

2K spuiten is het mooiste als je het mij vraagt. Poedercoat mag idd echt niet op pasvlakken komen want het verkruimelt na verloop van tijd onder spanning, waardoor bouten en moeren los kunnen lopen. Met aandacht daarop niks aan de hand natuurlijk. Boutgat zonder draad mag best gespoten of gecoat zijn, als de bout er niet meer in past merk je dat altijd.

En de delen op je foto's die roesten niet weg, dus je doet het vooral voor de looks. Een fusee is helemaal onzin om te poedercoaten, die zou ik altijd spuiten. Ivm de vele belangrijke pasvlakken.

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 826
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: Ophanging Giulia 105 poedercoaten of spuiten?

ma nov 07, 2022 21:42

Spuiten. Blank maken, dan epoxy primer gevolgd door zwart uit de spuitbus. Job done en simpel bij te werken wanneer nodig.

Pasvlakken inderdaad afplakken, net als draad gaten.

Gebruikersavatar
edb1234
Member
Member
Berichten: 216
Lid geworden op: zo mar 15, 2009 13:36
Locatie: Nijmegen
Contacteer: Website

Re: Ophanging Giulia 105 poedercoaten of spuiten?

di nov 08, 2022 08:40

Dank allemaal weer voor het meedenken! :thumbs: Ik ben er wel uit: goed blank maken, ontvetten, 2k epoxy gevolgd door 2k zijdeglans zwart. Met een beetje geluk ga ik aankomend weekend een eerste rijtje spuiten, ik zal wat plaatjes posten van het resultaat... Wordt vervolgd!
Ernst

- Nu: Giulia 1300 Super '73 (project)
- Gehad: Alfa Romeo 145 Junior 1.4 16klepper '98 (zwart)

To achieve anything, you must be prepared to dabble on the boundary of disaster (Sir Stirling Moss).

Gebruikersavatar
edb1234
Member
Member
Berichten: 216
Lid geworden op: zo mar 15, 2009 13:36
Locatie: Nijmegen
Contacteer: Website

Re: Ophanging Giulia 105 poedercoaten of spuiten?

wo nov 16, 2022 14:22

...en zoals beloofd het resultaat, ziet er naar mijn mening weer uitstekend uit, nogmaals dank voor de tips!

Kaal metaal
Afbeelding

2k epoxy
Afbeelding

Afbeelding

2k satin black
Afbeelding

Afbeelding

...nu de rest van de voorwielophanging nog...
Ernst

- Nu: Giulia 1300 Super '73 (project)
- Gehad: Alfa Romeo 145 Junior 1.4 16klepper '98 (zwart)

To achieve anything, you must be prepared to dabble on the boundary of disaster (Sir Stirling Moss).

Gebruikersavatar
Seliquella
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 611
Lid geworden op: za okt 19, 2013 19:14
Locatie: Den Haag

Re: Ophanging Giulia 105 poedercoaten of spuiten?

wo nov 16, 2022 15:31

:thumbs: netjes
Is toch veel leuker om zelf te doen.

Gebruikersavatar
edb1234
Member
Member
Berichten: 216
Lid geworden op: zo mar 15, 2009 13:36
Locatie: Nijmegen
Contacteer: Website

Re: Ophanging Giulia 105 poedercoaten of spuiten?

vr nov 18, 2022 18:55

…zelf doen is inderdaad leuker… Ik heb nog even de foto’s in jouw topic bekeken, zag dat jij het ook zelf hebt gedaan. Welke finish heb jij gebruikt? Mijn satin black glimt een stuk meer dan bij jou (op de foto)… Heb jij ook satin gebruikt?
Ernst

- Nu: Giulia 1300 Super '73 (project)
- Gehad: Alfa Romeo 145 Junior 1.4 16klepper '98 (zwart)

To achieve anything, you must be prepared to dabble on the boundary of disaster (Sir Stirling Moss).

Gebruikersavatar
Seliquella
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 611
Lid geworden op: za okt 19, 2013 19:14
Locatie: Den Haag

Re: Ophanging Giulia 105 poedercoaten of spuiten?

vr nov 18, 2022 19:08

Ik heb Rust-Oleum Hard Hat Deklaag Zijdeglans Zwart (2176) - RAL 9005 - gebruikt is inderdaad meer zijde dan glans

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Ophanging Giulia 105 poedercoaten of spuiten?

vr nov 18, 2022 19:54

Wel fijn spul dat rustoleum... Is mijn giulia ook mee gerold :mrgreen: spul is echt sterk. Knoeien met benzine of diesel lost het bv niet op.

De matzwart uit de pot (7378) is echt mat. Spuitbus matzwart 2178 zit nog wel iets van glans in. In het verleden een Giulietta matzwart gemaakt gehad en die zag je in het donker echt niet staan :lol:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Terug naar “Algemene Technische vragen”