JvD146
Newbie
Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: zo apr 18, 2021 15:47

159 valt uit tijdens rijden

wo nov 02, 2022 17:04

Goedemiddag medeforummers,

Wij hebben helaas weer een probleem met onze 159 (2.0 JTDM BJ:2010), tijdens het rijden en dan vooral hier in het dorp.
Tijdens het rijden valt plotseling de motor uit, nu gebeurt dit bij mijn vrouw, over het algemeen gebeurt dit wanneer de koppeling ingedrukt wordt.
De ene keer kan ze hem gelijk weer aankrijgen door op de Start knop te drukken en de andere keer moet ze de sleutel eruit halen en er opnieuw in doen om hem aan te krijgen.

Ik zal hem nog uitlezen, maar aangezien hij geen foutcodes aangeeft, zelfs niet op het moment dat hij uitvalt, ben ik toch benieuwd waar ik zal moeten kijken, aangezien dat het over het algemeen gebeurd wanneer de koppeling ingedrukt wordt en de motor dus in toerental daalt, heb ik het idee dat hij smoort, zou dit kunnen?
Het enige wat hij aangeeft nadat hij is uitgevallen is dat de oliedruk laag is, maar dat lijkt mij logisch zodra er niks draait.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Gebruikersavatar
Performa
Guru
Guru
Berichten: 1191
Lid geworden op: di dec 18, 2007 01:11
Locatie: Antwerpen

Re: 159 valt uit tijdens rijden

vr nov 04, 2022 09:31

Terhoogte van u linkervoet lopen een heleboel kabels en zitten wel wat stekkers voor oa body computer en dergelijke best zekeringkast en body computer welke er vlak achter zit even nakijken op beschadigde kabels en of losse stekkers.
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1728
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: 159 valt uit tijdens rijden

vr nov 04, 2022 19:28

Ik heb lang een 147 gehad met de wat oudere dieselmotor-versie (een 1.9 JTD, bijna 450 dkm).
Die had ooit hetzelfde verschijnsel, namelijk spontaan uitvallen, bij mij ook toen de koppeling werd ingetrapt.
Doet jouw auto het na eventjes stilstaan (afkoelen) weer wel vanzelf? Dat had ik toen.

BDP-sensor (of toerentalsensor - what's in a name) vervangen was bij mij de oplossing en die storing was voor altijd over.
De garage had de ervaring dat dit geen storingsmelding geeft die uit te lezen is, maar dat zo'n half-defecte sensor
toch wel de oorzaak was. Dus in mijn geval niet verder gezocht, gewoon meteen vervangen en het was inderdaad voorbij....

.

Terug naar “Algemene Technische vragen”