Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Dubbelmassa vliegwiel overleden?

zo okt 09, 2022 17:24

Hoi,

Onlangs heb ik mijn Giulia omgebouwd van Opel 5 bak naar Bmw 6 bak. Hoop werk en ellende mee gehad maar het werkt.

Nu begin ik een erg irritante vibratie te ervaren. Toerental gerelateerd, niet snelheid.

Als je tegen de 2k rpm komt hoor en voel je een vibratie in de motor/aandrijving. Schakel je op is het weg tot je weer bij dat toerental komt, dan begint het weer opnieuw. Koppeling intrappen is het weg. Koppeling in en motor op 2k toeren houden geeft ook voelbaar vibratie. Hoger in toeren lijkt het minder te zijn. Stationair merk je eigenlijk niks. Hoor verder ook geen rare geluiden, enkel een hoor en voelbare vibratie. Net of uitlaat tegen de koets komt maar dat is niet het geval.

Vol gas doortrekken naar 4.4/5k is geen probleem. Net flink getrapt om te kijken of er iets kapot zou gaan maar dat is dus niet gebeurt. koppeling slipt ook niet of zo.

Vliegwiel is een vrij verse 159 2.4 jtd versie. Die zouden sterk zijn.

Iemand nog ideeën? Zouden deze symptomen alleen bij een defect vliegwiel passen of zou er iets anders aan de hand kunnen zijn?

Groeten Remco
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1720
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Dubbelmassa vliegwiel overleden?

zo okt 09, 2022 19:51

Koppeling die niet netjes gecentreerd in drukgroep ligt? Of drukgroep die niet netjes gecentreerd op vliegwiel zit? Minieme afwijking kan zo'n klachten geven. Dubbel massa vliegwiel versleten zou ik eerder een bonk bij lastwisseling verwachten

Gebruikersavatar
Macaco
Full Member
Full Member
Berichten: 344
Lid geworden op: wo feb 18, 2009 22:56
Locatie: Almelo

Re: Dubbelmassa vliegwiel overleden?

zo okt 09, 2022 21:13


Vliegwiel is een vrij verse 159 2.4 jtd versie. Die zouden sterk zijn.
Wat bedoel je met "sterk zijn"?

Dubbelmassa vliegwiel is er om de harmonische trillingen te dempen, veroorzaakt door het pulseren van het aantal arbeidsslagen per krukas omwenteling.
Zijn dus om o.a. deze reden ontworpen voor een specifieke motor: veerconstante en vrije gewicht en dit ook weer t.o.v. het vaste gewicht.

2.4 jtd is een vijfcilinder diesel. Als in jouw Giulia een ander type motor zit kan dat de oorzaak van de trillingen zijn.
159SW 1750 TBI '10
GT 1300 Junior '66

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Dubbelmassa vliegwiel overleden?

zo okt 09, 2022 21:41

Zit op een 2.4 20v jtd, daar is geen probleem te verwachten. Overigens zat er bij de oudere modellen 4 en 5 cilinder geen verschil in vliegwielen, verwacht daar niet veel problemen mee.

Sterk als in; kan het meeste vermogen/koppel hebben. Aangezien hij nu 250pk/500nm doet wel prettig.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Terug naar “Algemene Technische vragen”