Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

[159] Ruit aan TNI raammechanisme achter klikken

wo sep 21, 2022 00:57

Bij het weer waterdicht maken van de deuren van mijn 159 SW (viewtopic.php?f=7&t=84846) sneuvelde helaas het kunststof deel van het raammechanisme RA. LA heb ik daarom het mechanisme maar van de deurplaat losgehaald voor verwijderen van de plaat, dan hoeft de ruit niet van het mechanisme los.

Nieuw mechanisme besteld, en omdat die van TNI toch 20 euro goedkoper was, deze maar besteld. Had ik dat maar niet gedaan. :-(

Eerste probleem was dat de afstand tussen geleider en aandrijving bij het mechanisme los anders is dan gemonteerd. De kabels staan dus behoorlijk onder spanning als je de boel op de plaat schroeft.

En dan denk je de ruit simpel in het mechanisme te klikken, dat gaat immers bij het originele mechanisme zo. Bij deze TNI krijg ik het echter met geen mogelijkheid voor elkaar. De ruit rust op de drager terwijl de ruit nog enige millimeters moet zakken om de klikvinger door het gat in de ruit te krijgen. Ik heb al fors op de ruit gedrukt, geprobeerd de motor het werk te laten doen en al een balkje via het gat als hefboom geprobeerd. Maar veel meer geweld durf ik op de ruit niet los te laten. Hoe krijg je die klikvinger door dat gat? Iemand een tip? Zelf denk ik er over om de "haak" aan de klikvinger er maar af de vijlen om ze het inklikken eenvoudiger te maken. Zie foto voor de situatie waarin de ruit al op de houder rust, maar de klikvinger nog niet door het gat kan. Voorlopig maar zo laten zitten met ruit omhoog en stekker van motor af. Misschien dat hij er vanzelf nog op klikt (zal wel niet, ik heb er al echt hard op gedrukt).

Afbeelding
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

Re: [159] Ruit aan TNI raammechanisme achter klikken

ma sep 26, 2022 22:51

Ruit niet vanzelf gezakt helaas.

Dus uiteindelijk "haakje" maar afgeknipt. Dat ging met een klein elektronica kniptangetje gelukkig door het gat heen, dus paneel hoefde er niet weer af. Daarna klikte de ruit er tenminste normaal in. Nu maar hopen dat hij ook goed blijft zitten.

Half afgeknipt
Afbeelding

Helemaal afgeknipt en ingeklikt
Afbeelding
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Terug naar “Algemene Technische vragen”