Gentilissimi,
Mijn Alfa 159 1.9 Jtdm 16V met 340 k op de teller heeft een probleem waar ik zo langzamerhand niet meer uitkom.
De situatie:
Op 23 februari 2022 kreeg ik een storingsmelding: motormanagement lampje brandde na pakweg 150km rijden.
Uit laten lezen bij mijn Alfa specialist: EGR klep zit vast in gesloten toestand.
Nieuwe EGR klep geplaatst (Magneti Marelli) en storing gereset.
Weer gaan rijden, maar nu stotterde de motor tussen pakweg 2000-2500 toeren. Turbodruk schoot alle kanten uit en het leek alsof het motormanagement abrupt ingreep bij dit toerental. Bij 3000 toeren (even door de probleemsector heen trappen) deed (en doet) ie het wel goed.
Oude EGR na reinigen teruggezet: probleem weg.
Fast forward naar midden juni dit jaar:
Op de autostrada bij Arese (ja, bij Milaan) hoor ik plotseling tijdens het optrekken een sissend geluid en een kilometer of 20 verder zag ik een mooie roetpluim en begon de motor serieus te zuipen. Mijn conclusie: Turboslang lek. Nou had ik dat met mijn 156 1.9 Jtdm ook wel eens gehad en daar was ik gewoon in noodloop mee thuis gekomen vanuit Le Mans. Echter: na pakweg 150 kilometer stopte het hele zaakje er bij de 159 definitief mee en kon ik niet harder meer dan 30 in z'n 1 met verbruik 1:4.
Auto af laten slepen en thuis een nieuwe turboslang erop bij mijn Alfa specialist. Tevens bleek de slang naar de uitlaatgasdruksensor gescheurd.
Vrijwel zeker is die als eerste gegaan want die hoorde je sissen nadat de laaddrukslang vanaf de intercooler gewisseld was.
Dus ook die slang vervangen en tegelijk nieuwe sensor ( op basis van origineel Alfa nummer) erop. Tevens de Mapsensor vervangen (origineel Bosch onderdeel) en de elektrische wastegate gewisseld (Pierburg, identiek Alfa onderdeelnummer). Ook de roetfilter is gewisseld want die zat totaal verstopt met troep als gevolg van het rijke lopen. Kortom: alles wat potentieel een opdonder gehad had kunnen hebben door de kapotte slangen is vernieuwd.
Echter: na deze operatie wederom stotteren en inhouden tussen 2000-2500 toeren met zelfde symptomen als eerder beschreven + na pakweg 600km een motormanagement lampje.
Uitlezen: code P2455 differentiaaldruksensor, P0401 EGR geblokkeerd en P 0403 EGR klep. Echter: de EGR was splinternieuw en alle sensoren ook.
Fast forward naar de laatste weken
Ondertussen in de afgelopen weken geprobeerd wat het effect is van een ander type elektrische wastegate die pas vanaf 2000 toeren vermogen geeft (auto trekt dan wat slomer, als je gas geeft naar 120-130 in z'n 6 gebeurt er niet zoveel, dus terugschakelen noodzakelijk).
Effect: geen stotteren en inhouden meer tussen 2000-2500 toeren. WEL weer motormanagement met bovengenoemde codes na +/- 600km.
Controle van de EGR bracht een loszittende EGR-stekker aan het licht, maar nadat die weer vastgezet was verdween het probleem niet.
Puur uit nieuwsgierigheid eerst de originele elektrische wastegate en vervolgends de nieuwe Pierburg wastegate weer teruggezet maar in beide gevallen begon het zaakje prompt weer te stotteren. Met de 'verkeerde' wastegate is dat stotteren direct weer weg.
Vandaag:
Sinds het repareren van de turboslangen etc. heb ik ongeveer 1200 km gereden met telkens weer het terugkerende probleem van het stotteren en inhouden. Ik verdenk het motormanagement van ingrijpen bij een te hoge turbodruk OF een wastegate die niet lekker aangestuurd wordt, maar zo langzamerhand wordt ik lichtelijk gestoord van dit euvel. Iemand enig idee?????
Bij voorbaat dank voor het meedenken!
Michiel