Gebruikersavatar
De Block
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2658
Lid geworden op: za jan 15, 2005 14:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

Koelwaterverlies 159 ti + niet werkende fan

vr sep 02, 2022 14:37

Uitdagen probleem. Een Paar honderd kilometer hard scheuren op de autobahn levert vrijwel geen druppel koelwater verlies op. In een file, stadsverkeer of op een slingerende bergpas verlies ik het in rap tempo. Heeel incidenteel heb ik in de stad wel eens een grote pluim uit de uitlaat zien komen bij het wegrijden bij een stoplight. Maar echt heel af en toe.

Ongerwijfeld gerelateerd. MN fan slaat niet aan. Fan zelf doet het, regelunit die er op zit is vers.

1) Waarom verbruikt het blok af en toe water bij langzaam, schokkerig rijden en niet bij doorrijden?

2) Waar zit de sensor die de fan aanstuurt?
Loud pipes save lives.
Bertone 2000 '75, 159 TI '10, 916 Spider 2.O TS '97
Projecten: Turbo....
Ex: Bertone 2000 '73, 33 1.5 ie '92, Alfetta GTV 2.0 '78, 147 1.9 JTD '05, Spider 1.6 '89, 159 2.2 JTS '07

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

Re: Koelwaterverlies 159 ti + niet werkende fan

vr sep 02, 2022 22:10

Ooit eens gehad bij een 75 dat er blijkbaar een miniem lekje in de pakking zat. Je merkte er nauwelijks iets van, behalve dat er langzaam wat koelvloeistof verdween.
Dat dit gebeurt bij in de stad rijden duidt daar wel een beetje op. Dan wordt alles een stuk warmer dan bij doorrijden, aangezien de koelvloeistofstroom dan beter is. Een auto oververhit meestal bij stilstand in de file en niet bij rijden op de snelweg.

De fan wordt aangestuurd door de ECU. Er zit niet meer een thermoschakelaar in de radiator zoals vroeger.
Overigens wordt bij een 159 de fan met een PCM signaal gestuurd en de module daarvan zit bij de fan gebouwd en kan ook defect zijn. De inschakeling gebeurt door de KVS sensor in het blok en de ECU geeft de fan het signaal om aan te gaan. Je kunt een en ander uitlezen.

Succes,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: Koelwaterverlies 159 ti + niet werkende fan

za sep 03, 2022 08:49

Maar het probleem blijft in essentie dus wel gewoon gelijk, namelijk dat er op zich wel voldoende koelvloeistof in zit om te kunnen koelen maar dat de sensor die de fan moet aansturen droog staat (of defect is). Best wel lullig eigenlijk dat dit in moderne auto's middels overbodig complexe schakelingen gebeurt, bij oudere auto's is het een kwestie van draadje doorlussen en je kan weer op pad maar hier sta je zo een uur aan de kant te wachten op de pechhulp met een fles water.

Carloz
Full Member
Full Member
Berichten: 320
Lid geworden op: vr jun 27, 2008 21:37
Locatie: Tegen het Westland aan..

Re: Koelwaterverlies 159 ti + niet werkende fan

za sep 03, 2022 09:49

Dit zou natuurlijk ook kunnen:
Op de snelweg geeft het niet dat de fan niet werkt, als je geen file hebt tenminste,
als je in de stad of op een bergweg rijdt wel: te weinig rijwind, water gaat koken en komt netjes op straat terecht.

En dan heb je de mogelijkheid van de lekke koppaking idd.
Gtv V6 TB '95
FMIC, GT2560R, 70mm downpipe

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

Re: Koelwaterverlies 159 ti + niet werkende fan

zo sep 04, 2022 22:23

Mocht je een OBD kabel hebben en een laptop, dan kun je volgens mij met Multiecuscan de fan aansturen via de ECU.
Dan kun je ook kijken of de temperatuursensor een plausibele waarde aangeeft.
Succes,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

Gebruikersavatar
De Block
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2658
Lid geworden op: za jan 15, 2005 14:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

Re: Koelwaterverlies 159 ti + niet werkende fan

ma sep 05, 2022 07:57

De regelunit op de fan heb ik vervangen voor een nieuwe. (Oude was ongeveer doormidden..) Fan kan je op zich doorlussen en dat heb ik gedaan. Die werkt. Mn ODB2 dongel is kaduuk (goedkoop chinees ding) dus maarbeen nieuwe kopen.

Er komt nergens koelwater uitgespoten bij kokende motor trouwens.

Waar zit die KVS sensor...?
Loud pipes save lives.
Bertone 2000 '75, 159 TI '10, 916 Spider 2.O TS '97
Projecten: Turbo....
Ex: Bertone 2000 '73, 33 1.5 ie '92, Alfetta GTV 2.0 '78, 147 1.9 JTD '05, Spider 1.6 '89, 159 2.2 JTS '07

Gebruikersavatar
De Block
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2658
Lid geworden op: za jan 15, 2005 14:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

Re: Koelwaterverlies 159 ti + niet werkende fan

ma dec 19, 2022 23:18

Is al weer een tijdje geleden maar nog immer gedoe met koeling. Belangrijkste nu is koelwaterverlies. Auto pluimt al tijdje maar zeer onwillekeurig. Tijden niet en dan in eens wel. Verliest koelwater, vooral als hij echt warm wordt (Stadsrit Parijs, Alpen-pas, fille). Compressie test is ok. (4x 10+,) Bij warme motor "vacuum/overdruk gesis" op de carterontluchting.
Vorige week helemaal stil komen staan. Toen bleek er een kachelaansluiting op het schutbord gescheurd te zijn. Slang dus los en al het koelwater er uit. Verdenk de opbouw naar dat afscheuren, of een lek bij hoge temp in de radiator van het verlies. Maar dat verklaart nog niet de net wat overdreven stoompluimen uit mn uitlaat die onwillekeurig voorkomen.
Loud pipes save lives.
Bertone 2000 '75, 159 TI '10, 916 Spider 2.O TS '97
Projecten: Turbo....
Ex: Bertone 2000 '73, 33 1.5 ie '92, Alfetta GTV 2.0 '78, 147 1.9 JTD '05, Spider 1.6 '89, 159 2.2 JTS '07

Gebruikersavatar
Performa
Guru
Guru
Berichten: 1191
Lid geworden op: di dec 18, 2007 01:11
Locatie: Antwerpen

Re: Koelwaterverlies 159 ti + niet werkende fan

di dec 20, 2022 22:02

Die plastic "snelkoppelingen"naar kachel binnen zijn wel notoir voor doorscheuren.
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

Gebruikersavatar
De Block
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2658
Lid geworden op: za jan 15, 2005 14:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

Re: Koelwaterverlies 159 ti + niet werkende fan

wo feb 08, 2023 23:41

Ik rijdt er nog steeds mee rond en zolang ik niet in file verkeer terecht kom is er niets aan de hand. Vermoed dat er ergens een lekje zit waar bij erbij hoge temperaturen iets gaat lekken. Maar dan ook wel meteen flink. Kan nergens sporen vinden. Hoorde laatst wel hoop gesis in, wat ik denk dat, de carter ontluchting is. Ronde "dop" boven op de luchtinlaat. Olie lijkt niet vervuild met water echter. Bogie op 1 (? meest rechter vanuit bestuurders positie) was wat wit gecorodeerd. Zit in de buurt van die ontluchting..
Loud pipes save lives.
Bertone 2000 '75, 159 TI '10, 916 Spider 2.O TS '97
Projecten: Turbo....
Ex: Bertone 2000 '73, 33 1.5 ie '92, Alfetta GTV 2.0 '78, 147 1.9 JTD '05, Spider 1.6 '89, 159 2.2 JTS '07

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6691
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

Re: Koelwaterverlies 159 ti + niet werkende fan

do feb 09, 2023 09:23

Klinkt alsof je weer een interessant euvel hebt opgelopen, kun je het issue niet reproduceren en daarna op een brug op inspectie gaan? Zullen best wat uurtjes in gaan zitten, maar zou ook lekker zijn als deze afgevinkt wordt (en daarna door naar het volgende issue :cry: ).
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

Gebruikersavatar
De Block
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2658
Lid geworden op: za jan 15, 2005 14:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

Re: Koelwaterverlies 159 ti + niet werkende fan

za feb 11, 2023 17:35

2 dingen:

1: wat voor signaal gaat er naar de regelunit op de fan? Dikke plus en min gaan er heen en los draadje. Als ik daar direct plus of min op zet gebeurt er niets. Regelunit is nieuw.

2: Boven op de luchtinlaat zit rond kastje met membraam. Lijkt mij iets van carterontluchting. Het membraam is gescheurd. Iemand een idee wat het effect daar van is en waar je een nieuwe vindt..?
Loud pipes save lives.
Bertone 2000 '75, 159 TI '10, 916 Spider 2.O TS '97
Projecten: Turbo....
Ex: Bertone 2000 '73, 33 1.5 ie '92, Alfetta GTV 2.0 '78, 147 1.9 JTD '05, Spider 1.6 '89, 159 2.2 JTS '07

Gebruikersavatar
De Block
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2658
Lid geworden op: za jan 15, 2005 14:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

Re: Koelwaterverlies 159 ti + niet werkende fan

zo feb 12, 2023 11:18

1 (Update) Eindelijk mijn ODB lezer ge vonden. Foutmelding is: P1481 {Ford}Fan Secondary Low with High Fans On {Volvo} Engine cooling fan (FC) relay. Signal to low.

2 (Update) nieuw membraampje is besteld.
Loud pipes save lives.
Bertone 2000 '75, 159 TI '10, 916 Spider 2.O TS '97
Projecten: Turbo....
Ex: Bertone 2000 '73, 33 1.5 ie '92, Alfetta GTV 2.0 '78, 147 1.9 JTD '05, Spider 1.6 '89, 159 2.2 JTS '07

Gebruikersavatar
De Block
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2658
Lid geworden op: za jan 15, 2005 14:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

Re: Koelwaterverlies 159 ti + niet werkende fan

do feb 16, 2023 23:13

Beetje solo-topic, maar wellicht leert er iemand met me mee.

1. Maar even een vanuit de bestuurderstoel bedienbaar relais op de radiator gezet en berg koelwater achterin. (Moet 2 duizend kilometer op pad komende dagen en ben niet bang voor avontuurtje. :D ) Daarna Multiscan maar eens in betaalde versie draaien..

2. Vervangen carter-ontluchtings-membraam is wel ontdekking. Stom toevallig ontdekt omdat ik maar eens ben gaan schoonmaken. Gasklephuis en alles daar in de buurt. Membraam inmiddels vervangen (11 euro, 2 minuten) en voorheen bokkige motor loopt weer soepel en lijkt minder te pluimen. Morgen met koude motor weer eens ff kijken. Simpelweg valse lucht met rommel op "bank"1, moet je bij een Nord toch meer moeite voor doen.
Loud pipes save lives.
Bertone 2000 '75, 159 TI '10, 916 Spider 2.O TS '97
Projecten: Turbo....
Ex: Bertone 2000 '73, 33 1.5 ie '92, Alfetta GTV 2.0 '78, 147 1.9 JTD '05, Spider 1.6 '89, 159 2.2 JTS '07

Terug naar “Algemene Technische vragen”