Gebruikersavatar
Guus156
Newbie
Newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: ma aug 22, 2022 17:52

wel/niet vervangen nokkenasversteller 1.8TS

do aug 25, 2022 10:40

Beste mede-alfisti,

Na het aanschaffen van mijn eerste auto & Alfa wil ik het nodige onderhoud (laten) uitvoeren.

Eerst even wat gegevens wat betreft de auto:
- Alfa 156 1.8TwinSpak berlina met handbak
- Kilometerstand: 182.000

Nu ben ik van plan de distributieriem en bijhorende onderdelen (spanrol, looprol en waterpomp) te laten vervangen bij Fiaitalia in Wijchen (GLD), aangezien dat de datum van de laatste distributiewissel mij onduidelijk is.

Nu twijfel ik of ik de nokkenasversteller mee zal laten vervangen. De kosten van dit onderdeel gaan echt door het dak, goedkoper als €400 zul je de juiste nokkenasversteller niet vinden, waar deze tot een aantal jaren terug nog rond de €100 te krijgen waren. Hier komt natuurlijk ook nog arbeid bij, wat in principe niet zo'n mega probleem is.

De welbekende bijhorende symptomen van 5 seconden tikken bij de koude start kan ik nog niet vinden bij deze 156, wat bij een kapotte nokkenasversteller vaak wel het probleem schijnt te zijn.

Wat zouden jullie in deze situatie doen? Raden jullie mij aan de nokkenasversteller voor rond de €600 extra te laten vervangen, zonder dat ik op dit moment enige problemen ondervindt?

Ik hoor graag van jullie,

Vriendelijke groet,
Guus

Gebruikersavatar
ebbr
Guru
Guru
Berichten: 1184
Lid geworden op: do dec 06, 2007 11:00
Locatie: Azewijn

Re: wel/niet vervangen nokkenasversteller 1.8TS

do aug 25, 2022 12:16

Als hij niet dieselt (geluid) bij het opstarten lekker laten zitten zou ik zeggen. De riem moet toch om de 3 (max 4jr). Dus dan zou ik hem hooguit de volgende ronde overwegen. 600,00 is best een bedrag over een feitelijk afgeschreven auto...
4C Black Edition
Giulia 1300 super (2000 Nord)
Spider 3 2.0 QV
75 2.0 Twin Spark Squadra
Giulia 2.2D Squadra Veloce

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8016
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: wel/niet vervangen nokkenasversteller 1.8TS

do aug 25, 2022 22:23

Uit een compleet andere hoek; is het wel de moeite om te investeren? :( De 156's krijgen vroeg of laat met een rottende bodemplaat te maken, ofwel moet deze al een keer onderhanden genomen zijn..
Dat je nu nog niets ziet wil niks zeggen, krab eens wat bitumen weg zo links rechts om te checken, aanhechting aan dorpels bv, afwateringsgaten in de voetenbak vd achter passagiers.


Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
alfachirurg
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 975
Lid geworden op: wo okt 03, 2007 13:19
Locatie: Nog wel
Contacteer: Website

Re: wel/niet vervangen nokkenasversteller 1.8TS

vr aug 26, 2022 01:32

Uit een compleet andere hoek; is het wel de moeite om te investeren? :( De 156's krijgen vroeg of laat met een rottende bodemplaat te maken, ofwel moet deze al een keer onderhanden genomen zijn..
Dat je nu nog niets ziet wil niks zeggen, krab eens wat bitumen weg zo links rechts om te checken, aanhechting aan dorpels bv, afwateringsgaten in de voetenbak vd achter passagiers.


Grtz,fRank

:jumping:
WWW.ALFACHIRURG.EU
Instagram: ALFACHIRURG


Nu: Alfetta GTV6 '86, Alfasud TiQv1.7ie '83,
Ducati 888 strada '93, 33 QV serie 1,
159 1.9JTDm SW ‘10.

Gebruikersavatar
Guus156
Newbie
Newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: ma aug 22, 2022 17:52

Re: wel/niet vervangen nokkenasversteller 1.8TS

vr aug 26, 2022 12:26

@frankalfa,
Nu ben je aangekomen bij stap 2 op het lijstje, de bodem.

Zo ver ik kan zien (zonder bitumen weg te krabben) ziet de bodem er prima uit. Natuurlijk is de bodem nog heel vies, hier gaan wij gelijk werk van maken!
Zie link: https://postimg.cc/gallery/shcDW3D

Op het moment niet enorm veel roest.

Maar elk puntje moet zoveel mogelijk aangepakt worden.
Ik ben van plan de side skirts te demonteren, om daar eens een kijkje te nemen en de dorpels te kunnen reinigen/beschermen.

Daarnaast wil ik eigenlijk zoveel mogelijk van de voor roest gevaarlijke plekken af, dus, bitumen weg schrapen en vervangen met een roestomvormer en anti-roest lak (geen bitumen).

Hebben jullie nog ideeën en/of tips? Die zijn zeker welkom!

Roland Artc88
Full Member
Full Member
Berichten: 368
Lid geworden op: di nov 18, 2008 09:07
Locatie: Enschede

Re: wel/niet vervangen nokkenasversteller 1.8TS

ma aug 29, 2022 10:53

Ik gebruik Caprotech Anti Rust RX5 en RX10. Oorspronkelijk ontwikkeld voor in de scheepvaart.

Handelingsvolgorde:
- Metaal kaal maken (tip: gebruik een metaalborstel op een slijptol voor de grote oppervlaktes, link naar een voorbeeld)
- Schoonmaken / vetvrij maken met een middel naar keuze
- 24 uur bloot laten liggen
- Aanbrengen RX5 (dit is een transparante laag die hecht aan het kale metaal) in het aantal lagen dat je wilt/voorgeschreven is. Link naar het product
- Aanbrengen RX10 (dit is een taaie beschermlaag, normaal zwart maar te bestellen in alle RAL kleuren). Link naar het product
- Op de bodem/in de wielkuipen zou ik hier nog een dikke bitum-achtige laag aanbrengen voor steenslag bescherming

Ik ben geen anti-roest expert of lasser, dus neem deze tip voor wat het waard is. Maar ik ben erg te spreken over de hechting, afwerking, doorzaamheid en eenvoud van gebruik van deze middelen. Ze hechten ook goed als je per ongeluk niet zo goed hebt schoongemaakt (probeer dit absoluut wel te doen). Het is minder geschikt als er sprake van steenslag is, omdat het in feite een laklaag is. Daar moet je dus wel een laag voor aanbrengen.

Johnboy
Junior Member
Junior Member
Berichten: 89
Lid geworden op: zo jun 10, 2012 21:15
Locatie: Veenendaal

Re: wel/niet vervangen nokkenasversteller 1.8TS

ma aug 29, 2022 22:39

Zoals Roland aan geeft, RX5 en RX10. Voor binnenkant dorpels Heb je RX7. Alleen, zelf vindt dat het droog tijd, lang is.
Ik gebruik Brunox, heel veel, maar daar moet je wel met lak verf overheen en afwerken met spul voor steenslag.
Vindt jammer dat de producten van KBS coating, niet worden verkocht in Nederland. Is echt top spul. Wordt wel, een aantal producten in Engeland geimporteerd. Contact is makkelijk Te leggen, alleen geen reactie op mijn mails.
Alfa 156 SW Ti, 2.0 JTS, '04 (opknapper)
Alfa 155 2.5 V6 '96 (opknapper)
Alfa 155 2.5 V6 '95 (sloper, Duits papieren)
Alfa 155 2.5 V6 '96 (opknapper, Duits papieren)
Alfa 155 2.0 16V '95 (opknapper)
Mercedes 309D, '78 (5 cilinder, 5 bak, oprijwagen)

kokos
Full Member
Full Member
Berichten: 294
Lid geworden op: wo sep 21, 2005 13:02
Locatie: Den Haag

Re: wel/niet vervangen nokkenasversteller 1.8TS

di aug 30, 2022 10:33

Guus, Brunox is troep! Geen geld aan uitgeven. Werkt/beschermt echt waardeloos... Gr. Wouter

Gebruikersavatar
Guus156
Newbie
Newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: ma aug 22, 2022 17:52

Re: wel/niet vervangen nokkenasversteller 1.8TS

di aug 30, 2022 12:02

Bedankt allemaal voor de hulp!

Ik ben gelukkig al bekend met RX5, RX7 & RX10. Top spul, zeer duurzaam!

Bitumen blijf ik met mijn poten van af, doet meer kwaad dan goed.
Ik wil dus ook de originele bitumen verwijderen aangezien daarachter de échte bodemplaat zit welke preventief behandeld zal moeten worden.

Ik ga eens een stappenplan maken welke ik met jullie zal delen!

Nogmaals bedankt en wordt vervolgd. 8)

Ik zal hier even een nieuw topic voor aanmaken.

Terug naar “Algemene Technische vragen”