alfa33giulietta
Newbie
Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: vr mar 15, 2019 17:06

Alfa 33 1995 bestuurdersraam werkt niet goed

zo jul 17, 2022 10:08

Het raam aan de bestuurderskant gaat langzaam naar bedeneden en naar boven loopt hij vast en maakt het een ratelend geluid. Met wat duwkracht herpakt het zich weer en gaat het raam uiteindelijk wel naar boven. Ook stopt het raam niet als je doordrukt indien het raam al boven is (normaal gesproken stopt een raam dan als je doordrukt). We hebben al een aantal keer de deur uit elkaar gehad, maar konden niet vinden wat het kan veroorzaken (niet een zichtbaar mechanisch probleem). We hebben de raamgeleiders ingespoten met siliconespray (heeft niet veel uitgehaald). Hebben jullie een idee wat het kan zijn? Wij denken dat de tandwieltjes van de elektramotor mogelijk ongelijk zijn versleten, wat het ratelende geluid veroorzaakt.

Alvast bedankt, groet,
Thijs Wolvers

Gebruikersavatar
alfadragon
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4315
Lid geworden op: zo okt 03, 2010 20:24
Locatie: Venhuizen

Re: Alfa 33 1995 bestuurdersraam werkt niet goed

zo jul 17, 2022 11:48

Dit volg ik even. Heb hetzelfde bij d'neghentigh maar dan de bijrijderskant.

Ik dacht ook aan inwendige slijtage van de wieltjes. Wat dan ook kan verklaren waarom hij doorloopt bij volledig sluiten. Verspringing.
Anonima Lombarda Fabbrica Automobili

www.alfaromeo105.nl :thumbs:

d'Neghentigh
d'Neghentigh op facebook

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8820
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: Alfa 33 1995 bestuurdersraam werkt niet goed

zo jul 17, 2022 12:24

Die raammotoren/mechanismen lijken allemaal veel op die van een 75. Je kunt ze uit elkaar peuteren om te zien hoe een en ander er aan toe is, en daarvoor moet het spulletje uit de deur. Gelukkig heeft iemand anders daar al eens een zeer uitgebreid verhaal over online gezet, dat scheelt mij weer typen: https://www.alfamilano.com/new-alfa-mil ... rease.html Hiermee moet je een heel eind kunnen komen om het probleem te vinden.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

Re: Alfa 33 1995 bestuurdersraam werkt niet goed

zo jul 17, 2022 12:26

Wat na verloop van tijd wel eens wil gebeuren is dat de geleiders van het raam in de deur gaan roesten en daardoor uitzetten. Dit geeft teveel weerstand. Daarbij zal allerlei smeermiddel ook langzamerhand uitgedroogd en zijn en niet bijdragen aan een soepel bewegen.
Het ratelen is dan het overslaan van de tandwielen.
Ik vrees toch de deurbekleding eraf halen en goed kijken naar het mechanisme.

Succes,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

alfa33giulietta
Newbie
Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: vr mar 15, 2019 17:06

Re: Alfa 33 1995 bestuurdersraam werkt niet goed

zo jul 17, 2022 12:56

Die raammotoren/mechanismen lijken allemaal veel op die van een 75. Je kunt ze uit elkaar peuteren om te zien hoe een en ander er aan toe is, en daarvoor moet het spulletje uit de deur. Gelukkig heeft iemand anders daar al eens een zeer uitgebreid verhaal over online gezet, dat scheelt mij weer typen: https://www.alfamilano.com/new-alfa-mil ... rease.html Hiermee moet je een heel eind kunnen komen om het probleem te vinden.
Bedankt voor je reactie!

alfa33giulietta
Newbie
Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: vr mar 15, 2019 17:06

Re: Alfa 33 1995 bestuurdersraam werkt niet goed

zo jul 17, 2022 12:56

Wat na verloop van tijd wel eens wil gebeuren is dat de geleiders van het raam in de deur gaan roesten en daardoor uitzetten. Dit geeft teveel weerstand. Daarbij zal allerlei smeermiddel ook langzamerhand uitgedroogd en zijn en niet bijdragen aan een soepel bewegen.
Het ratelen is dan het overslaan van de tandwielen.
Ik vrees toch de deurbekleding eraf halen en goed kijken naar het mechanisme.

Succes,
Rob
Het lijkt erop dat ze niet verroest zijn. Bedankt voor je reactie!

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8820
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: Alfa 33 1995 bestuurdersraam werkt niet goed

zo jul 17, 2022 13:00

... en als alles er goed uitziet (als in: geen gebroken tandjes), dan zit het uiteindelijk toch in de raamgeleiders. Bij de 75 is het met name aan de achterkant vaak helemaal uien. Wat bij mij dan nog wel eens heeft geholpen, is om de geleiders nog even niet helemaal vast te draaien, en dan de ruit een paar keer op en neer te laten gaan. Dan 'zoeken' de geleiders de weg van de minste weerstand en vind je hopelijk de minst slechte afstelling. Ik heb daarvoor ook wel eens een ringetje toegevoegd waar er origneeil geen zat, of een gat in het portier wat geruimd, om op die manier de geleider wat anders te richten.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1728
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: Alfa 33 1995 bestuurdersraam werkt niet goed

ma jul 18, 2022 00:09

Heeft een 33 of een 75 raamgeleiders van hetzelfde materiaal als een 116-Giulietta?
Dat de vorm anders is dat weet ik, maar waar het om gaat is of ze kunnen roesten of niet.
Want dan wordt de spleet aan de binnenkant langzaam dunner en dan gaat het raam klemmen op den duur.
Smeren helpt niet meer als het raam te stroef gaat in de geleiders.

Wat ik bij de 116-Giulietta's wel eens gedaan heb: raamgeleiders gedemonteerd, ook de rubberen binnenkant
(of is het rubber met vilt??) daaruit gehaald. Binnenkant van de metalen raamgeleiders netjes roestvrij gemaakt en ietsje
wijder uitgebogen. En daarna de boel weer gemonteerd. Daarna klemde het electrische raam niet meer en ging het weer
normaal open en dicht.



.

Terug naar “Algemene Technische vragen”