roundtail
Full Member
Full Member
Berichten: 265
Lid geworden op: wo dec 29, 2004 21:38
Locatie: Moerdijk

raammechanisme 916 spider vraagje

ma jul 04, 2022 15:01

mede-strijders,

Recentelijk heb ik een 916 spider aangeschaft met wat werk aan.
Een van de zaken was een niet werkend linkerportierraam, wilde niet meer open of dicht.
Vorige eigenaar had het mechanisme al eruit gehaald en de raam geblokkeerd met twee houtjes eronder te zetten.
Volgens hem wat het raammotor defect. Nu heb ik het motortje bekeken en er extern met een accu spanning op gezet maar hij draait zowel linksom als rechtsom.
Nadat ik het weer heb ingebouwd gaat het raam met de externe stroom prima op en neer.
Zodra ik de stekkers van de auto erop zet , schiet het raam naar de laagste stand en doet niets meer buiten wat hoorbare klikken en motortje wordt erg warm.
nu vraag ik me af , ligt het nu wel aan het motortje want externe spanning doet hij het prima of zit het hem ergens anders in?
Heeft een van jullie dit al eens aan de hand gehad?
Wat me ook opviel was dat het klikkertje (microswitch /autodrop) wat erin zit volledig omgebogen was en niet meer werkte. wordt dit vaker gedaan en om wat voor een reden?
Alvast bedankt voor het meedenken.
A.R Spider Duetto 1300 Junior '68
spider 2.0L jts '04
spider 1.8 TS 02

lesleym1991
Junior Member
Junior Member
Berichten: 62
Lid geworden op: wo jun 27, 2012 22:53
Locatie: Zuid-Holland

Re: raammechanisme 916 spider vraagje

do jul 07, 2022 10:18

Wellicht dat dit kan helpen?

https://thesimp.eu/workshopmanual_916/r ... en_470.pdf

Misschien een 'reset', dit was wel voor de alfa GT dacht ik.

Raam helemaal naar beneden en daar knopje 5 seconden vasthouden, dan weer helemaal omhoog en ook 5 seconden vasthouden. Herhalen voor de passagierskant. Je zult dan ook zien dat de ramen minder ver zakken bij het openen van de deuren.

roundtail
Full Member
Full Member
Berichten: 265
Lid geworden op: wo dec 29, 2004 21:38
Locatie: Moerdijk

Re: raammechanisme 916 spider vraagje

vr jul 08, 2022 10:57

Hallo Lesley.

Bedankt voor de reset en uitleg tips. :thumbs:

Ik heb nu een nieuw mechanisme besteld bij Goos en ga dan zeker de reset even uitvoeren na plaatsing.

Gr Round
A.R Spider Duetto 1300 Junior '68
spider 2.0L jts '04
spider 1.8 TS 02

Alfajantje
Junior Member
Junior Member
Berichten: 75
Lid geworden op: di aug 19, 2014 22:07
Locatie: Meensel-Kiezegem

Re: raammechanisme 916 spider vraagje

za jul 09, 2022 20:08

Raamschakelaar al nagekeken, nagemeten?
Aangezien bij het plaatsen van de stekker het raam meteen naar beneden ging.
Raammechanisme zal wel oké zijn als het raam op en neer gaat met een externe voeding.

Groeten, Jan.

roundtail
Full Member
Full Member
Berichten: 265
Lid geworden op: wo dec 29, 2004 21:38
Locatie: Moerdijk

Re: raammechanisme 916 spider vraagje

za jul 09, 2022 20:37

Hoi Jan,

Ik heb de stekkers omgedraaid en kan met linkerknopje dan het rechter raam bedienen op en neer . Rechts deed het al dus beide knopjes doen het in mijn optiek. Maar idd wellicht handig om het in gedachten te houden als het euvel blijft na het plaatsen van het nieuwe mechanisme.
Dank voor het meedenken :thumbs:
A.R Spider Duetto 1300 Junior '68
spider 2.0L jts '04
spider 1.8 TS 02

roundtail
Full Member
Full Member
Berichten: 265
Lid geworden op: wo dec 29, 2004 21:38
Locatie: Moerdijk

Re: raammechanisme 916 spider vraagje

za jul 16, 2022 16:12

Toch maar nieuw raammechanisme gestoken incl motortje maar helaas hetzelfde verhaal.
Raam zakt naar beneden , hoort klikken bij motortje en wordt erg warm , met externe stroom keurig op en neer zonder problemen of ( erg) warm worden. Maar via originele weg drama. Eerste keer doet hij het dan even prima , paar keer op en neer en ineens zakt naar beneden en wordt erg heet en klikken. Hetzelfde als de eerste set

Iemand een idee ?
A.R Spider Duetto 1300 Junior '68
spider 2.0L jts '04
spider 1.8 TS 02

Gebruikersavatar
Floor
Guru
Guru
Berichten: 1348
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:37
Locatie: Omg. Rotterdam

Re: raammechanisme 916 spider vraagje

za jul 16, 2022 18:45

Probleem met de bedrading? Meet de spanning op de motor eens als je het raam bedient.
Oo==v==oO
Gib mir Benzin

Es fließt durch meine Venen
Es schläft in meinen Tränen
Es läuft mir aus den Ohren
Herz und Nieren sind Motoren

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

Re: raammechanisme 916 spider vraagje

zo jul 17, 2022 12:23

Het is al lang gelden, maar gaan bij dit type de portierramen niet een stukje naar beneden als je de deur opent? En na sluiten weer omhoog gaan?
Als dat zo is, dan zit er iets van een regelkastje/schakeling die dan van slag is.

Succes,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

Gebruikersavatar
@PM
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2991
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

Re: raammechanisme 916 spider vraagje

zo jul 17, 2022 13:38

Ik ben in de auto van mijn vader (geen Alfa) weleens wat extra bedrading en kastje (wellicht om de ramen automatisch te sluiten bij afsluiten auto/activeren alarm?) tegengekomen, met een half gecorrodeerd stekkerblok, waardoor het passagiersraam niet meer dicht ging. De troep eruit, originele bedrading weer aan elkaar geknoopt en het werkte weer prima. Zoiets kan het dus ook zijn.
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

roundtail
Full Member
Full Member
Berichten: 265
Lid geworden op: wo dec 29, 2004 21:38
Locatie: Moerdijk

Re: raammechanisme 916 spider vraagje

ma jul 18, 2022 12:32

Gisteren weer een poging gewaagd. Alle stekkers ingespoten met speciale spray voor electr. stekkerverbindingen en van de bedieningsknopjes in de deur alle contacten opgeschuurd en ook ingespoten . draden zo gelegd dat ik er via het speakergat makkelijk bij zou kunnen in geval dat motortje weer heet zou worden nadat raam weer naar beneden zou gaan.

Wat schetst mijn verbazing , hij werkt en heeft gisteren heel de dag gewerkt. Ik vertrouw het nog niet helemaal dus laat de speaker er nog uit
( ivm de draadjes ) maar denk dat er een los contact gezeten heeft of een kabelbreukje.
Ga idd nog meten hoeveel spanning er naar het motortje gaat ( dank je , goede tip) en vermoed dat de achterzijde speaker wellicht tegen de draden aandrukt wat resulteert in de zakkende raam , heb anders geen flauw idee.
Ik kijk het even aan , mocht het weer terug komen meldt ik me weer.

bedankt allemaal voor het meedenken, komen langzaam weer een stukje verder.

gr Round
A.R Spider Duetto 1300 Junior '68
spider 2.0L jts '04
spider 1.8 TS 02

roundtail
Full Member
Full Member
Berichten: 265
Lid geworden op: wo dec 29, 2004 21:38
Locatie: Moerdijk

Re: raammechanisme 916 spider vraagje

di jul 19, 2022 12:51

Nou de werking was van korte duur en daarna weer wel.

Bij het openen van het electrische dak is de laatste stap dat de ramen dicht gaan , schiet hij weer naar beneden en weer motortje warm worden en blijven klikken.
Gelukkig speaker nog niet terug geplaatst en draadjes losgetrokken.
heel de dag niet werkend te krijgen avonds doet mijn vrouw dak dicht bij terug komst, doet de draadjes weer aan elkaar en .... het raam gaat weer omhoog .
Ik snap er geen reet meer van.
Misschien een reset van de dakprocedure is de auto? weet iemand hoe dit werkt?

Iemand nog een idee / tips waar te kijken ? Voltage aan motor moet ik nog meten , dit doe ik straks als ik thuis ben. Laat ik nog weten hier.
A.R Spider Duetto 1300 Junior '68
spider 2.0L jts '04
spider 1.8 TS 02

roundtail
Full Member
Full Member
Berichten: 265
Lid geworden op: wo dec 29, 2004 21:38
Locatie: Moerdijk

Re: raammechanisme 916 spider vraagje

ma sep 26, 2022 15:12

inmiddels werkt het alweer een tijdje . Soms zakt hij ineens en doet dan niets meer. ik heb langs de speaker een draadje liggen v d raammotor waar ik zo bij kan.
Deze trek ik los en bij contact uit en weer aan , draadje vast werkt hij weer. voor mij zo even een prima oplossing , vermoed idd dat het te maken heeft met het schakelaartje dat regelt dat de raam zakt bij deur openen en of kap open /dicht.
Bedankt voor het meedenken.
A.R Spider Duetto 1300 Junior '68
spider 2.0L jts '04
spider 1.8 TS 02

Terug naar “Algemene Technische vragen”