Jeroenp
Newbie
Newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: vr mei 27, 2022 17:26

Giulia super teekt naar rechts

wo jun 22, 2022 13:38

Beste,

Ik heb een probleempje met mijn giulia super uit 71’. Heb het onderstel vervangen door Alfaholics veren en koni dempers. Auto staat op 15” alfalics wielen. Heb hem binnengebracht om uit te lijnen maar dit lukt niet. Blijft naar rechts uitwijken. Ikzelf ken van het afstellen niks maar jullie kunnen mij mss wijzen op wat ik fout doe.

Alvast bedankt, Jeroen

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6833
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Giulia super teekt naar rechts

wo jun 22, 2022 14:37

Waar heb je hem laten uitlijnen?

De meeste bedrijven hebben niet meer de ervaring en vaak ook niet de juiste gegevens om dergelijke auto's uit te lijnen.

Als hij na het uitlijnen naar rechts blijft trekken zou ik eerst bij degene die hem uitgelijnd heeft verhaal gaan halen. Als blijkt dat ze niet kundig zijn dan zou ik ergens anders heen gaan waar ze er aantoonbaar verstand van hebben.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4361
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Giulia super teekt naar rechts

wo jun 22, 2022 16:12

Reed hij eerst wel rechtuit dan?

Gemiddelde uitlijnboer draait alleen maar aan stangetjes tot de vakjes op z'n computer groen geworden zijn.
(de goede niet te na gesproken)
Zoek een vakman met ervaring met klassiekers/alfa 105 serie.
Waar woon je ergens in NL?

En de juiste uitlijn procedure en onderstel afstelgegevens zijn in elk 105 serie werkplaatshandboek te vinden.
Ga ik niet zitten overtypen.

Overigens is de germiddelde uitlijnboer ook te eigenwijs om de uitlijnprocedure uit het alfa 105 serie werkplaats handboek te volgen, Terwijl het duideliijk omschrven vword. Kennen alleen moderne auto's.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4150
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: Giulia super teekt naar rechts

wo jun 22, 2022 16:22

En wanneer trekt deze naar rechts?

Altijd, of bij remmen of optrekken?

Jeroenp
Newbie
Newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: vr mei 27, 2022 17:26

Re: Giulia super teekt naar rechts

wo jun 22, 2022 19:58

Bedankt voor de reacties mannen. Hij trekt altijd naar rechts. De bandenzaak waar ik ga hebben niet echt ervaring met deze wagens. Zij nemen aan dat het aan de camber ligt maar kunnen deze niet regelen. Ken er zelf te weinig van. Hebben de banden voor en achter ook gewisseld om een slecht wiel uit te sluiten. Moest niks betalen ook. Graag ga ik eens langs bij wel iemand met ervaring. Ikzelf ben van Maasmechelen België. Dus regio limburg/ Brabant moet wel lukken. Enige tips?

Alvast bedankt Jeroen

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4689
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Giulia super teekt naar rechts

wo jun 22, 2022 20:07

Ga dan even langs bij Eric Stevens in Puth (bij Geleen), dat is bij je in de buurt. Die doet 105jes als dagelijkse kost.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1728
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: Giulia super teekt naar rechts

wo jun 22, 2022 20:27

Als de wielen onderling al zijn gewisseld dan kan het niet daar door komen, of de banden.

Zonder de auto of jouw uitlijner te kennen, heb ik zo'n gevoel dat het hier meer aan de sporing ligt dan aan het camber.
Het camber is geloof ik niet eens afstelbaar zonder speciale verstelbare armen. Als dat gewoon standaard is, en het zou al
door de montage van het nieuwe onderstel komen, dan zou je verwachten dat links en rechts dezelfde afwijking krijgen.
Dus zonder gevolg dat de auto opeens opzij gaat trekken.

De sporing moet natuurlijk een bepaalde waarde hebben. "Luie" uitlijners hebben wel eens de gewoonte om maar één kant
bij te stellen (links en rechts bij elkaar is dan samen precies de juiste waarde). Maar bij zo'n Giulia is het denk ik extra belangrijk
dat zowel links als rechts allebei op de juiste waarde worden gezet.

Succes!

.

Jouke JS
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 620
Lid geworden op: ma mei 07, 2007 21:25
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Giulia super teekt naar rechts

wo jun 22, 2022 22:56

Misschien nog een ander euvel ?
* Veren t.o.v. veerschotel, loopt de veer netjes …
* Veerschotel links en rechts verwisseld…
59 Giulietta Sprint Veloce, 65 Giulia Sprint GTA, 66 Giulia Sprint, 69 GTA 1300, 69 GT Turbo, 71 1750 GTAm, 73 Giulia Super, 73 2000 GTV, 77 Alfetta GTV, 84 GTV 6 3.5 Savali, 87 75 Evo, 90 75 3.0 V6, 91 33 1.7 16V, 94 155 Q4 etc.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4361
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Giulia super teekt naar rechts

do jun 23, 2022 07:18

Bedankt voor de reacties mannen. Hij trekt altijd naar rechts. De bandenzaak waar ik ga hebben niet echt ervaring met deze wagens. Zij nemen aan dat het aan de camber ligt maar kunnen deze niet regelen. Ken er zelf te weinig van. Hebben de banden voor en achter ook gewisseld om een slecht wiel uit te sluiten. Moest niks betalen ook. Graag ga ik eens langs bij wel iemand met ervaring. Ikzelf ben van Maasmechelen België. Dus regio limburg/ Brabant moet wel lukken. Enige tips?

Alvast bedankt Jeroen
iig netjjes dat je niks hoefde te betalen, dat pleit voor betreffende zaak.
Camber is standaard niet instelbaar. Alleen met speciale bovenste draagarmen.
Ik zou bij de geadviseerde alfa garage langs gaan.
Die kan je vast verder helpen.
Je kan hier eventueel nog fotootje van uitlijnrapport plaatsen.
Misschien levert het bruikbare tip op.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Wilbert ARparts
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 504
Lid geworden op: di jan 04, 2005 10:30
Locatie: Margraten
Contacteer: Website

Re: Giulia super teekt naar rechts

do jun 23, 2022 09:13

Niet toevallig een rem die aanloopt?
Wilbert AR Parts
"Life isn't just the front page, ...it's the comics too!"

'72 Giulia Super 1.3, '73 2000 Spider Veloce, '02 156 SW GTA, '17 Giulietta Multiair TCT Super

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2257
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

Re: Giulia super teekt naar rechts

wo jul 06, 2022 22:40

Ik heb toevallig gisteren de berlina laten uitlijnen. Ik had me vooraf verdiept in de materie en dat bleek nodig. 2 keer instructie moeten geven over de volgorde etc.

Wat ideeen:
1)
Vaak gaat fout: Links is aan de linkerzijde gesteld en rechts aan rechterzijde. Lijkt logisch maar niet correct. De gemiddelde uitlijnboer weet dit niet. Juist is: eerst links stellen aan de linkers zijde. dan de stuurarm rechts een halve cm korter maken dan de linker, en het rechterwiel stellen vanuit het midden, Dit heeft de maken met de asymetrie van wege de armpjes op stuurhuis en hulpstuurhuis.
Als dit fout is aangepakt, zal het rechtuit wel kloppen, maar als je gaat sturen stuurt het ene wiel meer dan het andere.

2)
castor links/rechts niet goed gesteld. Ik moest in mijn geval aanwijzen waar dit te stellen. Als er een groot verschil links/rechts is krijg je ook gekke verschijnselen. Ik had links veel te weinig castor, wat rare effecten oplevert, wat vooral versterkt wordt bij hard remmen. Heb jij dat ook?

3)
veel uitlijnboeren hebben de verkeerde schaal in het systeem staan (was gisteren ook in mijn geval). werkplaatshandboek telt in graden en minuten (1 graad is 60 minuten), terwijl het systeem in eenheden ( 1 graad bestaat uit 100 eenheden) telt. Vaak zijn de minuten als graden in het systeem gezet, waardoor er te weinig toespoor wordt ingesteld.
Sporing voor de berlina hoort 0 graden en 14 minuten per kant. In eenheden is dat 0,25 graden (dus niet 0,14...)

Verder nog om over na te denken: camber wil je op een verlaagde auto inderdaad af kunnen stellen, anders dan wat het werkplaatshandboek aangeeft. Hier zat een mechanisch verhaal/reden achter maar dat kan ik niet reproduceren.
Exacte instellingen kan je op afstuderen en er zullen meningen/smaken over zijn.
Dus geef ik aan wat ik heb aangehouden: castor: 1 graad 30min (of 1,5 graden in eenheden), sporing wel conform handboek, zoals hierboven aangegeven. Camber (bestel even verstelbare armen) op -1 (echt anders dan origineel dus)


Zijstapje:
- heb je bij de alfaholcs veren ook de stabi? heb je de botjes verschillend vastgezet? (hebben een hoek)
- stuurkogels, fuseekogels en draagarmbussen op orde? (mogelijk versterkt een dikkere stabi en stuggere veren eventuele speling.
- als een veer niet goed zit of je schotels hebt gewisseld, dan zou je dat ook aan de stand van de auto (scheef/hellend) al moeten kunnen zien.
- of een rem blijft hangen kan je na een stuk rijden voelen aan de temp van de velgen. Maar als dit het zou zijn, dan zou je dat flink ruiken na een lange rit.
- klopt de rijhoek? (staat de achteras recht onder de auto? (check uitlijnrapport) Bij loshalen van de draagarmen achter misschien weer vastgedraaid met de as in de vangbanden? (lossen, as opkrikken en dan vast)
Joris

1750 Berlina 1971

Gehad: Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962,
Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

33sud75
Junior Member
Junior Member
Berichten: 69
Lid geworden op: zo jan 06, 2019 22:56

Re: Giulia super teekt naar rechts

di jul 12, 2022 23:10

wat een geweldige uitleg :thumbs: :thumbs: :thumbs:

Terug naar “Algemene Technische vragen”