Jem
Newbie
Newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: do mei 26, 2022 18:38

Bellen via het multi-media scherm werk niet, Giulietta, 2012

di jun 07, 2022 20:22

Beste lezer,

Ik hoop dat ik mijn vraag op de juiste plek op dit forum plaats. De ‘technische vragen’ sectie leek me een betere plek, maar aangezien deze vraag niet over APK gaat, post ik de vraag hier.

Ik probeer mijn smartphone(Samsung S20) te koppelen aan mijn Giulietta uit 2012, om over de boksen van de auto te kunnen bellen en om tevens in het multi-media scherm mijn telefoonlijst te kunnen zien.

Wat ik al heb geprobeerd om bovenstaande voor elkaar te krijgen is:
  • mijn telefoon te koppelen aan de AUX ingang. Mezelf gebeld maar dan gebeurt er niks. Via de knoppen in de middenconsole en op het stuur naar een telefoon installatie gezocht maar er gebeurt niks. Als ik in de middenconsole klik op 'telefoon', dan krijg ik in de multi-media scherm te zien: het systeem ondersteund de weergave van deze audio bron niet. PS: Het lukt overigens wel om muziek af te spelen via de AUX ingang. Dus het ligt niet aan de kabel of de telefoon.
  • deze documentatie gelezen: https://www.manua.ls/alfa-romeo/giuliet ... nual?p=280 Het enige wat ik hierin kan vinden is de toelichting op pagina 267: "If a hands-free kit is installed on the car, when there is an incoming phone call the car radio audio wil be connected to the telephone output". Bedoelen ze met connected to the radio ouput > de AUX ingang? Zie bovenstaand punt, dat werkt dus niet.
  • Dit filmpje geprobeerd: https://youtu.be/YDFJnvea-Ko, maar als ik de phone button indruk op het stuurwiel, gebeurd er niks in het scherrmpje achter mijn stuur. Mijn bluetooth scant ook geen bluetooth signaal van de auto.
Mijn stuur en middenconsole ziet er zo uit:
Afbeelding

Welke held kan mij verder helpen :D Waarschijnlijk doe ik iets heel simpels fout.
Vriendelijk bedankt.
Jem

Gebruikersavatar
GT 75V6
Guru
Guru
Berichten: 1286
Lid geworden op: zo aug 05, 2007 13:37
Locatie: Arnhem

Re: Bellen via het multi-media scherm werk niet, Giulietta, 2012

wo jun 08, 2022 09:28

Je Giulietta is voorzien van het Blue & Me-systeem. Heb je de telefoon al via bluetooth aan de auto gekoppeld? Je moet dat proces via een menu in de auto starten. Bellen gaat altijd via bluetooth, niet via de Aux.

Mocht dat niet werken, dan zou je blue & me-unit kapot kunnen zijn. Maar dan zou eigenlijk ook de km. stand in het display tussen je tellers moeten knipperen (canbus-storing).
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

Jem
Newbie
Newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: do mei 26, 2022 18:38

Re: Bellen via het multi-media scherm werk niet, Giulietta, 2012

zo jun 12, 2022 17:23

Bedankt voor je reactie. Ik heb geprobeerd de telefoon te koppelen aan het blue and me systeem, ik ben redelijk technisch aangelegd, maar ik zie nergens een mogelijkheid tot koppelen of pairen van mijn smartphone met de auto. Het lijkt wel of ik opties in het menu mis.

Deze blue and me guide https://www.manualslib.com/manual/8325 ... =12#manual op pagina 12 beschrijft stappen, maar die knoppen heb ik niet in mijn auto…

Weet je toevallig exact welke knoppen ik moet intoetsen?

Alvast heel erg bedankt.

Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

Re: Bellen via het multi-media scherm werk niet, Giulietta, 2012

di jun 14, 2022 22:59

Als je die knoppen niet hebt moet het waarschijnlijk via de spraakbediening. Bij mijn 159 is dat de enige mogelijkheid. Wel handig om dan de Nederlandse handleiding er bij te hebben (als je systeem op NL staat tenminste). Deze zal waarschijnlijk wel OK zijn:
https://www.gebruikershandleiding.com/A ... 72074.html
(pagina 49-50)

Zou ongeveer al volgt moeten gaan:
- Druk eerst de knop voor spraakbediening, ziet er ongeveer zo uit: *)))
- Zeg dan "Instellingen" (systeem herhaalt het commando)
- Vervolgens zeg je "Registreer gebruiker" (wordt weer herhaald)
- Dan verschijnt er op het display een 4-cijferige PIN, wordt ook uitgesproken
- Bluetooth op je telefoon aanzetten (als dat nog niet aan stond)
- Laten zoeken naar apparaten in de buurt
- Blue & Me selecteren
- PIN ingeven als je telefoon er om vraagt
- Systeem zou nu moeten koppelen
- Er kan nog gevraagd worden telefoonboek te kopiëren etc.
- Als het telefoonboek naar Blue & Me gekopieerd is kun je ook met spraakbediening namen roepen om te bellen (let op, dat gaat niet altijd goed ;-) )
- Blue & me kan nog meer via spraak, zoek in de handleiding
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Terug naar “Algemene Technische vragen”