Gebruikersavatar
MartijnGTA
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2229
Lid geworden op: ma dec 22, 2008 15:50
Locatie: Zandvoort

Airco unit 156

do mei 12, 2022 15:33

Mijn 156 (CW, met FL dashboard dus) heeft een probleem met de airco unit:

Het begon toen de tot dan toe probleemloos werkende airco unit opeens, zonder aanwijsbare reden, de temperatuur liet oplopen tot 30+ graden, en niet eenvoudig terug te draaien was. Enige oplossing leek de bijrijders temperatuur naar "LO" te draaien, en dan heel voorzichtig, half graadje voor half graadje weer naar een acceptabele temperatuur te draaien. Dan nog nam de airco het regelmatig weer over en liep weer op tot 30+ graden.
Conclusie van de garagist: airco unit kapot, ruil exemplaar halen.

Het eerste ruil exemplaar werd niet warm, dus omgeruild voor een ander ruil exemplaar.
Dit ruil exemplaar heeft 2 standen: heet (ook bij 16,5 graden maximale temperatuur) of buiten temperatuur.

Nou kan het natuurlijk zijn dat ik pech heb, en toevallig 3 kapotte units in handen heb gehad...maar ik vraag me af of er een bekend probleem is elders in het systeem dat dit kan veroorzaken? Iemand ervaring met een onwillige kachel van een 156 (FL dashboard)?
Nu:
156 GTA
156 Crosswagon x2
(SCARB 5781)

Ooit: 156 1.8 SW gaz, Giulietta Multi Air, 75 1.8IE, 155 2.0 16v

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1215
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

Re: Airco unit 156

vr mei 13, 2022 10:22

Zou wel toevallig zijn dat er drie units zijn die alle drie niet werken.
Als ik jouw relaas zo lees, lijkt het meer op temperatuursensoren en of actuatoren die de regelkleppen aansturen.
Deze units zijn op zich wel uit te lezen en aan te sturen, zelf met de gratis versie van MultiECU.
Dat lijkt mij in dit geval de eerste stap.

Succes,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

Gebruikersavatar
Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma jun 04, 2007 17:43
Locatie: Wanneperveen

Re: Airco unit 156

vr mei 13, 2022 15:51

Wat is de buitentemperatuur die je aflees in het scherm voor je tussen de meters? De A/C gebruikt die temperatuur om te berekenen hoeveel hij moet doen.

Die sensor zit in de buitenspiegel, bolletje aan de onderkant
''Drive tastefully''

Terug naar “Algemene Technische vragen”