Davy66
Newbie
Newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: zo feb 18, 2018 09:40

Spider (115) 2000 - Plots geen compressie, ditributie ketting heel

do apr 28, 2022 16:58

Goedemiddag Alfosi,
Eerst even voorstellen... Mijn naam is Davy Saglia, bezit inmiddels een 5 tal jaren een Spider Coda Tronca uit 81 (usa omgebouwd naar europa) waar het tot deze winter probleemloos en met veel plezier (regelmatig) mee rijd. Maar.. ik ben bang dat ik nu jullie toch nodig ga hebben.
De patiënt: Het gaat om een Spider Coda Tronca Veloce 2000 uit 81 met (inmiddels) carburatuers. Deze viel een paar maanden geleden plotseling stil (op lage snelheid), in een keer, alsof er een slang los schoot. Zonder gestotter, akelig geluid of iets dergelijks. De motor draait soepel rond, heeft benzinen en een vonk. Bij nader onderzoek blijkt: Er is geen of nauwelijks compressie in (alle) de cilinders, de distributie ketting is heel, draait en staat op tijd. De cilinderkop is nog niet los geweest maar met het is de vraag of het veel zin heeft om tijd en geld te steken in iets wat voor jullie misschien al duidelijk is. Ik ben wel van plan om uit te gaan zoeken wat er aan de hand is, alleen voel een beetje aan mn water dat een gereviseerd blok waarschijnlijk de meest voor de hand liggende (en goedkoopste) oplossing is. Dus ik dacht, laat ik bij jullie beginnen met de vraag.. bij wie moet ik zijn met mijn patiënt, en wie weet heeft misschien iemand van jullie 'toevallig een goed blok liggen. :idea:
Ik zie jullie reacties graag tegemoet en alvast bedankt!

Grotjes Davy Saglia
Ankeveen

Gebruikersavatar
Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3178
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:01
Locatie: Hillywood

Re: Spider (115) 2000 - Plots geen compressie, ditributie ketting heel

do apr 28, 2022 17:17

Lijkt mij kort door de bocht om gelijk al naar een ander blok op zoek te gaan zonder te weten wat er aan de hand is. :-k
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: Spider (115) 2000 - Plots geen compressie, ditributie ketting heel

do apr 28, 2022 21:32

Ik sluit me aan bij Pieter, beetje overhaast. Ik zou eerst het probleem eens laten onderzoeken door iemand met kennis van zaken.

Een gereviseerde 2 liter kost ook een mooie duit.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8819
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: Spider (115) 2000 - Plots geen compressie, ditributie ketting heel

vr apr 29, 2022 09:46

Zomaar van het ene op het andere moment enorme vermindering van compressie op 4 cilinders tegelijkertijd? Onwaarschijnlijk, toch?

Dus: hoe veel of weinig compressie meet je? En hoe (gasklep open...?). Meet je met deze meter op een motor waarvan je weet dat-ie goed is wèl compressie?
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4150
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: Spider (115) 2000 - Plots geen compressie, ditributie ketting heel

vr apr 29, 2022 10:37

En wie heeft het nadere onderzoek gedaan?

AR823
Full Member
Full Member
Berichten: 302
Lid geworden op: za aug 11, 2012 11:38
Locatie: Oostflakkee

Re: Spider (115) 2000 - Plots geen compressie, ditributie ketting heel

vr apr 29, 2022 23:10

Je zou bijna denken aan een gebroken nokkenas, maar gebeurt natuurlijk niet zomaar.
In de nokkenastandwielen zit een blokkeerboutje in de verstelgaatjes, misschien gebroken?
Kijk of de timing goed is en de nokkenassen meedraaien met de krukas.
Ook kijken of de kleppen niet strak staan. Het komt ook voor dat er een gat in de zuiger brandt,
maar ook weer niet alle vier tegelijk. Succes.

Terug naar “Algemene Technische vragen”