jansen48
Newbie
Newbie
Berichten: 14
Lid geworden op: zo jan 23, 2005 15:47
Locatie: In het zuiden van het land

Olie en brandstoffilter

ma jan 24, 2005 13:42

Hallo, ik stel deze vraag, omdat ik een grote beurt aan mijn (146 1.6 TSL bj. 1999) ga doen.
Als eerste wilde ik wel eens weten wat er voor een olie in deze motor moet?
Er is tot nu Agip sint 2000 gebruikt, maar mijn zoon werkt bij en firma waar ik MPM olie kan kopen, nu mij volgende vraag, kan ik een semi synthetc 10 w 40 er in doen of is het beter een synthetic olie 5 w 40 te gebruiken?

Dan is nog een vraag over de brandstoffilter, weet iemand waar deze zit?

Nu is er nog een opmerking: Ik heb het hele forum (nieuw en oud) bekeken, en moet zeggen, het gaat er heel netjes aan toe, (helaas is dit niet overal zo)
Ga zo door.

Gr. jansen48

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

RE: Olie en brandstoffilter

ma jan 24, 2005 14:25

Agip blijven gebruiken ! En vlgs mij zitten er hydraulische klepstoters in ? Dan kan je niet veel dunner met je olie dan voorgeschreven.

Gebruikersavatar
De Block
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2658
Lid geworden op: za jan 15, 2005 14:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Olie en brandstoffilter

ma jan 24, 2005 14:26

Wat die brandstoffilter betreft: volg de brandstofleiding. Kom je vanzelf wel iets filterachtigs tegen...
Loud pipes save lives.
Bertone 2000 '75, 159 TI '10, 916 Spider 2.O TS '97
Projecten: Turbo....
Ex: Bertone 2000 '73, 33 1.5 ie '92, Alfetta GTV 2.0 '78, 147 1.9 JTD '05, Spider 1.6 '89, 159 2.2 JTS '07

Andretti Molletti

RE: Olie en brandstoffilter

ma jan 24, 2005 14:54

poehee..
dat is een twinspark met idd hydraulische klepstoters en er staat dacht ik 10W40 voor... van deze viscositeit mag je dan NIET afwijken!!!
Merk enzo ben je vrij in en kan je doen...maar wat het gevoel zegt is dat je beter dezelfde olie kan blijven gebruiken...AGIP is een goede olie voor jouw motor en je speelt op zeker...


Benzine filter ... geen idee maar dat zit dacht ik in de tank en behoeft niet vervangen te worden!! Dealer bellen die geeft uitsluitsel of onderdelen boeken en Automaterialen zaak bellen.... als het er niet in staat is het geen onderhoud... ik dacht dat het zelfs niet los leverbaar was ??


ben wel benieuwd naar wat eruit komt, mogelijk kan een vd mannen die bij een dealer werken je antwoorden omtrent het filter??

Suc6

Gebruikersavatar
Alfanonymous
Newbie
Newbie
Berichten: 17
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:09

RE: Olie en brandstoffilter

ma jan 24, 2005 20:08

Volgens de vraagbaak 145/146 van modellen 1994/1999 dient het brandstoffilter bij 80.000 km vervangen te worden dit geldt voor alle modellen.
Deze is vanaf de onderkant te bereiken,verwijder kunsstof afdekkap en de brandstofslangen aan beide zijden.
Tevens ook de pakkingsringen vervangen.Los de klem waarmee het brandstoffilter vastzit.
Inbouwen gebeurd in omgekeerde volgorde en let op, de pijlen op het filter geven de doorstroomrichting aan.
ik kan op het plaatje niet precies zien waar hij zit maar volg de leiding in de buurt van je tank en dan vind je hem wel.
ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Groeten en suc6 Arjan.

jansen48
Newbie
Newbie
Berichten: 14
Lid geworden op: zo jan 23, 2005 15:47
Locatie: In het zuiden van het land

RE: Olie en brandstoffilter

ma jan 24, 2005 21:16

Oké, ik had niet gedacht dat ik zo snel een antwoord had. Maar bedankt, heb er wat aan, en zal het advies opvolgen en Agip er in doen, :D :D :D

Gr. jansen48

Gebruikersavatar
Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2137
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:51
Locatie: Culemborg

RE: Olie en brandstoffilter

ma jan 24, 2005 21:48

waarom wordt er dan toch van de 10W40 afgeweken soms?

bij onze 146 1.6 TS uit 1997, met nu 120k, staat met koeieletters op het kleppendeksel gekalkt 5W30.
wat is hier het nut van?

de motor loopt overigens zonder tikken/bijgeluiden etc
zelfs de nokkenasversteller is stil
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Andretti Molletti

RE: Olie en brandstoffilter

ma jan 24, 2005 23:53

Vraag het eens bij een dealer ;)

jansen48
Newbie
Newbie
Berichten: 14
Lid geworden op: zo jan 23, 2005 15:47
Locatie: In het zuiden van het land

Re: RE: Olie en brandstoffilter

za jan 29, 2005 14:00

Wat die brandstoffilter betreft: volg de brandstofleiding. Kom je vanzelf wel iets filterachtigs tegen...
Vandaag de beurt gedaan, maar helaas kan ik de brandstoffilter niet vinden, wel heb ik gezien dat de leiding achter het spatbord verdwijnt, maar als daar de filter zit, dan is het zeker Kl.....

Misschien is er iemand onder jullie die deze al een heft vervangen?

Gr. jansen48

Gebruikersavatar
TiTaTo
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 648
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Wilp

RE: Olie en brandstoffilter

za jan 29, 2005 15:40

Als het brandstoffilter op dezelfde plek zit als mijn Lancia Dedra (zelfde onderstel), en daar lijkt het volgens mijn onderdelen CD wel op, gaat het als volgt:

Onder je auto vind je net voor het rechter achterwiel en kunststof afdekplaat, die met zo'n 4 á 5 bouten vastzit. Deze loshalen (auto hier opkrikken of op brug zetten) en onder deze plaat zit het filter met een klembeugel vastgeschroefd. De brandstofleidingen zitten met banjo aansluitingen vast, bij het nieuwe filter zitten als het goed is ook 4 nieuwe koperen ringetjes voor de afdichting hiervan.

Let erop dat je waarschijnlijk wel wat brandstof morst bij het loshalen van het filter (opvangbakje, geen sigaretten etc.) :!:

Het klusje is goed te doen, alleen ze hebben het filter op een beetje een beroerde plek verstopt. Succes!
Alfa75 1.8 ‘86 -- 1750 Berlina ‘71 -- 159 SW 2.0jtdm '11

jansen48
Newbie
Newbie
Berichten: 14
Lid geworden op: zo jan 23, 2005 15:47
Locatie: In het zuiden van het land

Re: RE: Olie en brandstoffilter

za jan 29, 2005 18:11

Als het brandstoffilter op dezelfde plek zit als mijn Lancia Dedra (zelfde onderstel), en daar lijkt het volgens mijn onderdelen CD wel op, gaat het als volgt:

Onder je auto vind je net voor het rechter achterwiel en kunststof afdekplaat, die met zo'n 4 á 5 bouten vastzit. Deze loshalen (auto hier opkrikken of op brug zetten) en onder deze plaat zit het filter met een klembeugel vastgeschroefd. De brandstofleidingen zitten met banjo aansluitingen vast, bij het nieuwe filter zitten als het goed is ook 4 nieuwe koperen ringetjes voor de afdichting hiervan.

Let erop dat je waarschijnlijk wel wat brandstof morst bij het loshalen van het filter (opvangbakje, geen sigaretten etc.) :!:

Het klusje is goed te doen, alleen ze hebben het filter op een beetje een beroerde plek verstopt. Succes!
Oké, zal er eens naar zoeken.
Kan ik hier ook een foto invoegen? Zo ja hoe doe ik dat dan.

Gr. jansen48

Gebruikersavatar
TiTaTo
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 648
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Wilp

Re: RE: Olie en brandstoffilter

zo jan 30, 2005 11:52


Kan ik hier ook een foto invoegen? Zo ja hoe doe ik dat dan.

Gr. jansen48
Ja dat kan.

Afbeelding

Afbeelding

Zie FAQ voor de uitleg of gebruik de zoekfunctie van het forum, is al heel vaak behandeld.

Trouwens filter is 1 en afdekkap is 4 in het bovenste plaatje.
Alfa75 1.8 ‘86 -- 1750 Berlina ‘71 -- 159 SW 2.0jtdm '11

jansen48
Newbie
Newbie
Berichten: 14
Lid geworden op: zo jan 23, 2005 15:47
Locatie: In het zuiden van het land

Re: RE: Olie en brandstoffilter

zo jan 30, 2005 13:00


Kan ik hier ook een foto invoegen? Zo ja hoe doe ik dat dan.

Gr. jansen48
Ja dat kan.

Afbeelding

Afbeelding

Zie FAQ voor de uitleg of gebruik de zoekfunctie van het forum, is al heel vaak behandeld.

Trouwens filter is 1 en afdekkap is 4 in het bovenste plaatje.
Bedankt voor deze informatie, als ik de afbeelding van de filter zie, dan komt hij niet overeen met de filter die ik gekregen heb, vond het al raar dat er sprake van koper ringen was, mijn filter heeft een klik systeem (van daar ook de vraag om een foto te posten)
Ik zal proberen een foto te posten, heb het een en ander doorgelezen, en ga het eens proberen.

jansen48
Newbie
Newbie
Berichten: 14
Lid geworden op: zo jan 23, 2005 15:47
Locatie: In het zuiden van het land

RE: Olie en brandstoffilter

zo jan 30, 2005 13:17

Afbeelding

Dit is de filter die ik gekregen heb voor de Alfa 146 uit 1999

En die ziet er heel anders uit

Gebruikersavatar
TiTaTo
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 648
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Wilp

RE: Olie en brandstoffilter

zo jan 30, 2005 13:30

Dat ziet er inderdaad anders uit. Mijn onderdelen CD gaat tot modeljaar '98 en het betreft de Alfa 145 (wel TS), dus wellicht dat de 146 anders is of dat er vanaf '99 een wijziging is doorgevoerd. Ik zou de plaat eens losschroeven (als die er wel zit tenminste) en kijken hoe het er uit ziet. Zo te zien is dit een soort klik systeem.
Alfa75 1.8 ‘86 -- 1750 Berlina ‘71 -- 159 SW 2.0jtdm '11

Terug naar “Algemene Technische vragen”