olafvdg
Newbie
Newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: zo nov 22, 2020 14:18

Spider S3, bokken in eerste versnelling

zo mar 27, 2022 14:27

Sinds kort heb ik met mijn Spider (S3, 1988, injectie) vreselijk veel last van 'bokken' (sterk inhouden) bij optrekken in eerste versnelling.

Dacht eerste benzinefilter oid, maar verder geen last en kan ook gewoon doortrekken naar 130kmh. Zodra ie begint te bokken schakel ik dan direct door naar twee...

Zien jullie andere mogelijke oorzaken of is dit onmiskenbaar een benzinetoevoer probleem?

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: Spider S3, bokken in eerste versnelling

zo mar 27, 2022 18:44

Hoe oud is de benzine die er in zit? Tankje verse 98ofhoger doet soms wonderen na stalling/lange stilstand. Benzineslangen/rubberwerk uiteraard allemaal bestand tegen de nieuwerwetse brandstoftoevoegingen?

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

olafvdg
Newbie
Newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: zo nov 22, 2020 14:18

Re: Spider S3, bokken in eerste versnelling

ma mar 28, 2022 07:48

Hoe oud is de benzine die er in zit? Tankje verse 98ofhoger doet soms wonderen na stalling/lange stilstand. Benzineslangen/rubberwerk uiteraard allemaal bestand tegen de nieuwerwetse brandstoftoevoegingen?

Grtz,fRank
Recent volgetankt met 98 (E0), zat toen nog een kwart in die een maandje of 3 oud was. Misschien nog even afwachten als deze tank half leeg is en weer opgetopt. Of een flesje octaanverhoger erbij....

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4361
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Spider S3, bokken in eerste versnelling

ma mar 28, 2022 19:30

Heftig bokken/inhouden doet mij niet direct aan benzine toevoer denken. Dat is vaak meer sputteren/inhouden/wil wel kan niet.
()beetje lastig vanachter toetsenbord.

Andere opties. Slippende koppeling door vettigheid (open bellhouse/bak met lange baladurassen) of koppeling die niet lekker opkomt.
Die vettigheid zelf ervaring mee, en dat openbaarde zicht metname in 1 bij wegrijden voor stoplicht, daarna geen last. Wel knap irritant.
Niet lekker opkomen kan aan koppelingslang liggen (deels verstopt) , waarom je dan in daar in andere versnellingen geen last van zou hebben heb ik geen verklaring voor.

Ander optie, ontsteking? Of afstelling carb's, overgang van stationair (stilstand voor stoplicht) naar progressie circuit.

Maar goed, lastig diagnose stellen van achter een toetsenbord/beeldscherm.

Gr
DJ

olafvdg
Newbie
Newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: zo nov 22, 2020 14:18

Re: Spider S3, bokken in eerste versnelling

ma mar 28, 2022 19:46

Heftig bokken/inhouden doet mij niet direct aan benzine toevoer denken. Dat is vaak meer sputteren/inhouden/wil wel kan niet.
()beetje lastig vanachter toetsenbord.

Andere opties. Slippende koppeling door vettigheid (open bellhouse/bak met lange baladurassen) of koppeling die niet lekker opkomt.
Die vettigheid zelf ervaring mee, en dat openbaarde zicht metname in 1 bij wegrijden voor stoplicht, daarna geen last. Wel knap irritant.
Niet lekker opkomen kan aan koppelingslang liggen (deels verstopt) , waarom je dan in daar in andere versnellingen geen last van zou hebben heb ik geen verklaring voor.

Ander optie, ontsteking? Of afstelling carb's, overgang van stationair (stilstand voor stoplicht) naar progressie circuit.

Maar goed, lastig diagnose stellen van achter een toetsenbord/beeldscherm.

Gr
DJ
Als het die 'vettigheid' zou zijn, kan ik dat makkelijk zien en iets aan doen? Of verdwijnt dat vanzelf weer?

Inderdaad vooral bij optrekken en irritant bij stoplicht ook... Check...

Heb niet echt goede sleutelfaciliteiten, dus anders toch maar naar de professional ermee...

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4361
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Spider S3, bokken in eerste versnelling

ma mar 28, 2022 21:40

Indien vettigheid agv koppelinghuis met open baladurassen (schakelstangen in de bak, 3 stuks) > niets makkelijks iets aan te doen, ouder type ontwerp. Toen keken ze niet op een druppeltje olie.

Heb je er ook meer last van met warme motor/bak. Dus dunnere olie?

Je kan eens proberen te kijken of de boel vettig is bij koppelinghuis.
Of na een rit stuk karton onder de auto, kijken of en er waar er vettigheid op komt.

Kan even goed nog steeds iets anders zijn.
Diagnose stellen achter toetsenbord is lastig.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Freek
Member
Member
Berichten: 159
Lid geworden op: wo jan 05, 2005 21:00
Locatie: Noord Brabant

Re: Spider S3, bokken in eerste versnelling

di mar 29, 2022 08:47

Zoals DJ al aangeeft lastig diagnose stellen zo. Voel je een "trilling" bij het optrekken in de eerste versnelling of is het echt inhouden? Bij een trilling in de eerste versnelling denkt ik namelijk eerder aan de kruiskoppelingen van de cardanas. Geeft een soortgelijk beeld. Bokken/trillen bij optrekken en zodra je overschakeld naar de tweede versnelling is het weg.
'65 Giulia Super 1600
'79 Spider Veloce 2000

"It's immaterial which way the nose of the car is pointing, provided the car is traveling in the right direction." -Stirling Moss-

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: Spider S3, bokken in eerste versnelling

di mar 29, 2022 21:38

Is het echt inhouden, of een trilling in de aandrijflijn? Bij dat laatste, zou het zomaar je donut kunnen zijn waarmee de aandrijfas aan de bak zit. Die krijgt vooral bij optrekken op zijn donder.

Of het steunlager, idem.

olafvdg
Newbie
Newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: zo nov 22, 2020 14:18

Re: Spider S3, bokken in eerste versnelling

di mar 29, 2022 22:09

Het is echt dik af en aan inhouden... Flink heen en weer schudden zeg maar.... Hoofd tegen de voorruit...

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: Spider S3, bokken in eerste versnelling

di mar 29, 2022 22:31

Kan van alles zijn dan. Losse massa, kapotte bougies/ontsteking, etc

Terug naar “Algemene Technische vragen”