Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

Buitengesloten ES30 SZ

ma mar 14, 2022 13:09

Ha collega Alfisten, een vervelend akkefietje waar ik graag creatieve input op zou willen:

• Enkele maanden geleden heb ik een nieuwe CV module en actuatoren gemonteerd. Dat werkte perfect: netjes beide deuren op en van het slot. Auto op slot gestald, accu aangesloten en aan de CTEK druppellader.
• Gisteren wilde de auto niet meer van de beide portiersloten. De cilinder wil wel mee (de sleutel en andere kopieën doet het), maar loopt vast ergens.
• ANWB gebeld om die het palletje aan de binnenkant open te laten maken, dat ging ook niet, palletje wel te pakken gekregen op beide deuren maar ook daar was geen beweging in te krijgen. Ook niet als de slotcilinder erbij 'geholpen' werd.
• Met of zonder aangesloten accu geen verschil. Ben vergeten spanning te checken bedenk ik me net, maar de accu is 4 maanden oud en ligt aan de CTEK, ga ik nog meten. Ik ben overigens gewend dat je bij geen spanning gewoon 'door' de actuator heen de deur van het slot kan halen.
• De mijnheer van de ANWB werd toen creatief en heeft geprobeerd de sleutel in het contact te krijgen, om dan de ramen te kunnen bedienen. Door de spleet van het portier lukte dat natuurlijk niet echt. Via de zekeringenkast spanning op een actuator of raammotor gaat niet omdat de zekeringenkast in de cabine zit.

Conclusie: ik vermoed dat de actuatoren vast zitten en zo de boel op slot te houden (maar waarom beide deuren?). Om dat te fixen moet de deurbekleding eraf en daarvoor moet ik natuurlijk ín de auto zijn. Ik zie twee nogal draconische routes: 1) het kleine raampje bij de spiegel aan de passagierskant demonteren of slopen (volgens mij kan dat eerste niet van buiten), en dan het contact aanzetten en de ramen bedienen. Of 2) een van de grote ramen intikken om zo in de auto te kunnen komen maar daar heb ik niet zo'n trek in eigenlijk...

Ideeën?

Gebruikersavatar
Lon
Full Member
Full Member
Berichten: 265
Lid geworden op: do jan 27, 2005 21:52
Locatie: Almere
Contacteer: ICQ Website

Re: Buitengesloten ES30 SZ

ma mar 14, 2022 13:24

Balen zeg, heb geen ervaring met de SZ/RZ maar wat ik kan bedenken:
Maak dat raam stuk waarvan je nog een ander hebt liggen of die nog goed verkrijgbaar is.
Als je ruimte hebt tussen de deur en rubbers: hang dan een doek naar binnen ertussen zodat het glas naar beneden valt ipv op de stoel.

Suc6 in ieder geval.
Greetz,
Lon

Alfa Romeo 33 1.7 S 16v QV Permanent 4 (DL-ND-12)

Vroegert:
Fiat multivlaai
Alfa Romeo 156 1.9 JTD SW Edizione Limitata (RIP)
Alfa Romeo 33 1.7 ie
Alfa Romeo 33 1.7 S 16v QV (DZ-VZ-31) (RIP)
Alfa Romeo 33 1.3 S ('90) (RIP)

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8813
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: Buitengesloten ES30 SZ

ma mar 14, 2022 18:58

Mooi naadje... Maar goed, daar koop je weinig voor natuurlijk. Die actuatortjes zijn echt niet zo heel krachtig (zijn dezelfde als in een 75 toch?) dus ik zou al half verwachten dat je ze met een beetje boosheid gewoon terug kunt drukken, zelfs al zijn ze bekrachtigd, maar kennelijk is dat niet het geval. Waar ik mee zou beginnen, is de makkelijkste methode: wachten. Accu los, en gewoon een dagje of wat wachten.

Waar zit de CV-module? Ook in het interieur zeker?
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
@PM
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2990
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

Re: Buitengesloten ES30 SZ

ma mar 14, 2022 19:26

Als het al wat wordt dan is het ongetwijfeld nog steeds een gepriegel, met een grote kans op krassen, maar: er lijkt een opening achter de deurgreep te zitten, zie ik op deze foto. Kun je daar iets mee?

Afbeelding
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Gebruikersavatar
nico mario
Member
Member
Berichten: 215
Lid geworden op: zo sep 18, 2005 19:14
Locatie: 023

Re: Buitengesloten ES30 SZ

ma mar 14, 2022 20:42

Vreemd dat beide portieren niet open gaan. Bij mijn (ex) SZ en 75 ging/gaat het slot moeiteloos met de sleutel open, ook als de accu niet is aangesloten. Je voelt nauwelijks weerstand. Ruit intikken is wel het laatste dat ik zou doen bij een SZ. Misschien kan de binnen-deurhandel vanaf de tegenovergestelde kant met de ANWB-methode worden opengetrokken met een stugge ijzerdraad?
Of het portier voorzichtig (!) wat verwarmen met een föhn, om een in hard vet plakkend mechaniek los te krijgen?
Of Ed vd Beek van het SZ Register een mailtje sturen, als iemand weet of hier een SZ-specifiek trucje voor is, is hij het wel.
75 T.Spark 1990 - Giulietta 2.0 1983

Gebruikersavatar
GiuliaReis
Full Member
Full Member
Berichten: 461
Lid geworden op: do sep 14, 2006 20:32
Locatie: Oirschot

Re: Buitengesloten ES30 SZ

di mar 15, 2022 08:32

Ik heb ooit de anwb een deur open zien maken door er bovenlangs een opblaaskussentje erin te zetten.
Luchtdruk erop en de kier groter gemaakt. Kon zo de ontgrendeling gelicht worden. (de trekknop / stift die ik op de foto zie).
Thoughts of an idle mind

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

Re: Buitengesloten ES30 SZ

di mar 15, 2022 10:28

Dank allen voor reacties tot dusver. Wat antwoorden:

Ik snap inderdaad niet zo goed wat er aan de hand is, niet-bekrachtigde actuatoren horen niet zo vast te zitten en waarom beide deuren tegelijk weigeren is vreemd. Dit pleit ook tegen plakkend vet e.d., alles is gangbaar in elkaar gezet niet zo lang geleden. Misschien dat ik bij montage iets geks gedaan heb maar dan had ik dat meteen moeten merken.

CV module zit onder de stuurkolom gemonteerd in de cabine.

Die opening achter de greep ga ik eens naar kijken. Er is al hands-on hulp aangeboden en dan kunnen we ook kijken of dat een optie is.

Hendel aan de binnenkant heeft de ANWB al geprobeerd, doet niets.

Ontgrendeling binnenzijde doet ook niets (ANWB kon daar goed bij), die zit helemaal vast.

Gebruikersavatar
B-lex
Guru
Guru
Berichten: 1251
Lid geworden op: wo apr 23, 2008 21:17
Locatie: Tholen

Re: Buitengesloten ES30 SZ

wo mar 16, 2022 09:59

Waarschijnlijk heb je er helemaal niets aan, maar mijn 75 wilde gisteren ook niet meer open.
Ik was bezig geweest met het sluitingsmechanisme en bij het testen van de binnenste deurgreep is het palletje niet helemaal terug gegaan in originele positie en bleef het slot half hangen, hij wilde niet meer open of dicht.
Na enkele keren de deurhendel binnen en buiten heen en weer bewegen kwam hij terug in goede positie en kon ik het slot ook weer normaal open en dicht doen.

Succes :thumbs:
Alfa 75TS Madeno
Audi RS4 Avant
Lada Niva

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

Re: Buitengesloten ES30 SZ

wo mar 16, 2022 10:30

bij het testen van de binnenste deurgreep is het palletje niet helemaal terug gegaan in originele positie en bleef het slot half hangen, hij wilde niet meer open of dicht.
Welk palletje? Die boven de deurbekleding uitsteekt, of iets in het mechanisme?

Gebruikersavatar
B-lex
Guru
Guru
Berichten: 1251
Lid geworden op: wo apr 23, 2008 21:17
Locatie: Tholen

Re: Buitengesloten ES30 SZ

wo mar 16, 2022 10:59

Waar het stangetje van de binnenste hendel aan vast zit, er van uitgaande dat die van een SZ en 75 hetzelfde zijn. Onze SZ is al een jaar of 10 weg, dus kan het niet even nakijken.
Alfa 75TS Madeno
Audi RS4 Avant
Lada Niva

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

Re: Buitengesloten ES30 SZ

ma mar 21, 2022 13:29

En de SZ is weer open!

Met zo'n goedkope endoscoop en een set inbraak gereedschap kon ik via de raamsnorren één en ander zien en bedienen. Alles aan het slotmechanisme zat vast, en het was duidelijk dat de actuator de boosdoener was. De stang van de actuator kreeg ik niet los bij het mechanisme.

Afbeelding

Met wat gepriegel kon ik de tandheugel blootleggen, daar een haak onder krijgen, en met een flinke ruk het mechanism in de actuator ontwrichten en de spanning van het slotmechanisme halen. Daarna kon de deur open met de sleutel.

Afbeelding

Dank voor iedereen's meedenken (en medeleven ;-)).

Gebruikersavatar
Lon
Full Member
Full Member
Berichten: 265
Lid geworden op: do jan 27, 2005 21:52
Locatie: Almere
Contacteer: ICQ Website

Re: Buitengesloten ES30 SZ

ma mar 21, 2022 13:34

YES open :jumping:

Goed om te lezen dat je weer binnen bent !
Greetz,
Lon

Alfa Romeo 33 1.7 S 16v QV Permanent 4 (DL-ND-12)

Vroegert:
Fiat multivlaai
Alfa Romeo 156 1.9 JTD SW Edizione Limitata (RIP)
Alfa Romeo 33 1.7 ie
Alfa Romeo 33 1.7 S 16v QV (DZ-VZ-31) (RIP)
Alfa Romeo 33 1.3 S ('90) (RIP)

Gebruikersavatar
B-lex
Guru
Guru
Berichten: 1251
Lid geworden op: wo apr 23, 2008 21:17
Locatie: Tholen

Re: Buitengesloten ES30 SZ

do mar 24, 2022 07:32

Fijn, lekker genieten van het weer en de auto nu :thumbs:
Alfa 75TS Madeno
Audi RS4 Avant
Lada Niva

Terug naar “Algemene Technische vragen”