hondaman
Member
Member
Berichten: 170
Lid geworden op: ma jan 24, 2005 23:14
Locatie: overijssel

Vraagje Twinspark bobine op KDFI

di jan 18, 2022 20:51

Beste Technici, Na lange tijd heb ik een KDFI 1.3 gekocht om op mijn 2.0 TS te bouwen. Bedoeling is om er gasklephuizen van een Suzuki GSX-R op te bouwen als ik ze kan vinden... Blokje zit in een Giulia.
Ik heb een originele kabelboom aangepast voor de KDFI en eerste doel is om de boel aan het draaien te krijgen. Eerst maar met de originele verdelers. Ik ben al uren aan het zoeken op het net en het forum, er is heel veel over geschreven, maar ik zie door de bomen even het bos niet meer.
1: Ik wil in eerste instantie de originele twinspark bobines gebruiken. (met voorschakelapparaat) Ik lees overal dat dat geen probleem is. Maar hoe sluit ik dit aan? Ik neem aan een op groep A1 en een op groep A2 van de KDFI? Maar ik lees ook over eindtrappen overbruggen, jumpers doorsolderen of juist weghalen etc. Kan iemand mij in het kort een tip geven? Het is ongetwijfeld al vele malen gebouwd.

2: De VVT. Waarop kan ik deze het best aansluiten? Moet dit op een vrije uitgang van de KDFI? Ik zag namelijk ook dat er iemand was die deze op aansluiting 48 (turboregeling) had aangesloten.
Ben van plan om ook maar eens een cursus bij BS-autotune te volgen, volgens mij worden die nog steeds gegeven. Maar ik wil eigenlijk eerst zo ver mogelijk zelf zien te komen. Mocht ik dan nog problemen hebben dan kan ik hier gericht op vragen.
Giulia 2.0 TS

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1764
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

Re: Vraagje Twinspark bobine op KDFI

vr jan 21, 2022 18:38

zou voor de Beru Bobine's gaan, die jeroen ook verkoopt en gebruikt.. kosten de wereld niet, zeker niet bij automaterialen zaken ;-)

heb zelf nog geen TS op programmeerbaar draaien, dus rest kan ik je zo niet helpen.. moet er tzt ook eens induiken, maar nog teveel ander hobby spul in de wacht staan... #-o
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 TwinSpark '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
75 1.8 ie 1990

non alfa
vw spijlbus '64-2.0
vw variant 1972 2.0
scarb 5082

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1215
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

Re: Vraagje Twinspark bobine op KDFI

vr jan 21, 2022 18:52

De bobines (met module) worden door 1 signaal van de ECU aangestuurd in het origineel. Ze vonken tegelijk. De ECU is een ML4.1 dus niet erg geavanceerd. Hoe dat fysiek gaat met jouw ECU (signaal/belasting) durf ik niet te zeggen.

De nokkenasversteller is een apart signaal, dat wordt aangestuurd bij een bepaalde belasting (ik dacht 75% gasklep opening) en 4500 toeren. Dit is een aan/uit signaal.

Succes,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

Carloz
Full Member
Full Member
Berichten: 320
Lid geworden op: vr jun 27, 2008 21:37
Locatie: Tegen het Westland aan..

Re: Vraagje Twinspark bobine op KDFI

za jan 22, 2022 16:15

Jeroen heeft de KDFi in het verleden verkocht maar was er niet zo tevreden over...
Hij verkoopt nu al jaren EFIginition46. En dat is een mooi ding weet ik uit ervaring.

Maar goed de cursus is sowieso nuttig, ook voor KDFi want de basis is gelijk.

Ik zou 2 van die VW DIS bobines nemen: heb je voor elke cilinder netjes 2 vonken geheel sequentieel. Zitten bijvoorbeeld op een VW Lupo uit 2005 en nog heel veel andere VAG auto's.

Bobines kosten op MP 10 tot 20 Euro. 2e hands. Nieuw ongeveer €80
Gtv V6 TB '95
FMIC, GT2560R, 70mm downpipe

Gebruikersavatar
Macaco
Full Member
Full Member
Berichten: 344
Lid geworden op: wo feb 18, 2009 22:56
Locatie: Almelo

Re: Vraagje Twinspark bobine op KDFI

za jan 22, 2022 17:49

Ik heb zo'n kdfi 1.3 gehad, maar nooit gebruikt. Wat ik me er nog van herinner:

Als je externe igbt's (ignition driver/ module) gaat gebruiken, zoals jij wilt doen met de originele module(s), dan moet je de igbt's van de kdfi verwijderen/overbruggen of nog beter ter bescherming van de processor: vervangen door een transistor.
Er zit ook nog een weerstand (smd) voor elke igbt op het board, volgens mij moet je die, als je de transistor toepast, vervangen door een jumper.

Je hoeft dit inderdaad maar bij 2 kanalen te doen, omdat je per kanaal 2 externe igbt's gaat aansturen met bobines in wasted spark mode.

Igbt's buiten de ECU behuizing, zoals je gaat doen, is beter.
159SW 1750 TBI '10
GT 1300 Junior '66

Gebruikersavatar
Macaco
Full Member
Full Member
Berichten: 344
Lid geworden op: wo feb 18, 2009 22:56
Locatie: Almelo

Re: Vraagje Twinspark bobine op KDFI

za jan 22, 2022 19:00

Hier moet je even kijken:

http://www.megasquirt.de/msforum/viewto ... f=5&t=2763

Gaat over ms2, maar is ook relevant voor jouw clone.
159SW 1750 TBI '10
GT 1300 Junior '66

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 820
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: Vraagje Twinspark bobine op KDFI

za jan 22, 2022 19:12

En kijk dan meteen ook even hier: https://www.msextra.com/clones/.

Maar goed. Als je het simpel wil houden kun je de boel net als een single coil aansturen, met de originele ontstekingsmodule(s) van de motronic parallel aangesloten op een uitgang.

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4145
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: Vraagje Twinspark bobine op KDFI

za jan 22, 2022 19:59

Je hebt een hele poos geleden mijn basismap voor de TS op ms 1.3 gekregen. Daar staat ook de nokkenasversteller instelling in.

En zoals Sebas zegt was mijn ontsteking ook aangestuurd. Werkt perfect.

hondaman
Member
Member
Berichten: 170
Lid geworden op: ma jan 24, 2005 23:14
Locatie: overijssel

Re: Vraagje Twinspark bobine op KDFI

za jan 22, 2022 21:55

Dank voor jullie reacties! Ik heb inderdaad een basis map van je gekregen Michel. Leuk dat je dat nog weet, is volgens mij al bijna 10 jaar geleden :D . Is eigenlijk nooit van gekomen om er verder mee te gaan, tot nu toe. Ik heb die map van jou er ook bij, (heb ik nog steeds bewaard) en ben deze nog een beetje aan het uitpuzzelen maar kwam de VVT uitgang nog niet tegen. Goed dat ik weet dat die wel is ingesteld. Moet ik nu wel uitkomen.
Heb jij destijds ook die aanpassing op het board gemaakt?
Vervelend dat het illegaal zou zijn. Wel raar dat het in Nederland dan gewoon bij een gerenommeerd bedrijf wordt verkocht, en ook gewoon op de website staat.
Misschien toch beter om het met DIS bobines te maken. Idee was eigenlijk om eerst zo veel mogelijk origineel te houden. Mocht ik er niet uitkomen kan ik altijd weer terug naar Motronic.
Giulia 2.0 TS

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4145
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: Vraagje Twinspark bobine op KDFI

za jan 22, 2022 22:47

Het is alweer 15 jaar geleden, maar ik heb toen het bord als bouwpakket gekocht (Megasquirt 1, versie 3) en alle componenten er zelf op gesoldeerd. Dus ik heb geen aanpassingen gedaan, maar direct de optie gekozen dat ik de originele ontsteking direct kon aansturen. Zonder aanpassing aan dat deel van de kabelboom ook.

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4145
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: Vraagje Twinspark bobine op KDFI

za jan 22, 2022 22:59

Correctie, volgens pagina 2 van mijn eigen topic heb ik een pull up weerstand buitenspel gezet:

viewtopic.php?f=12&t=19523

Het is ook alweer zolang geleden 8)

hondaman
Member
Member
Berichten: 170
Lid geworden op: ma jan 24, 2005 23:14
Locatie: overijssel

Re: Vraagje Twinspark bobine op KDFI

ma jan 24, 2022 22:10

Ik heb dus een bobine met interne driver. 2 massa aansluitingen, 1 x 12 V en een signaal aansluiting. Indien je de signaaldraad domweg op de uitgang zet komt er teveel spanning op de interne driver?? Voor het aansturen hiervan zijn er dus blijkbaar 2 mogelijkheden.
Je kan de jumper van de IGN A weghalen, en dan pin 1 van de eindtrap A1 en A2 rechtstreeks aansluiten op de signaalingangen van de bobines doormiddel van een brugje op de print. Nadeel is dan dat de processor rechtstreeks aan de uitgang aangesloten is. Daarom moet je er eigenlijk weer een transistor (met een pull up weerstand?) tussen bouwen. Je gebruikt dan de instelling "going high" Deze manier is vrij omslachtig.
Het kan eenvoudiger door instelling "going low" te gebruiken en dan een pull-up weerstand te gebruiken. Ik lees van iemand die een weerstand zet tussen 12 V en de signaalingang. Wat voor weerstand weet ik niet. In de MS handleiding zie je een schema waarin een 4K7 weerstand tussen de signaalingang en 5 V is geplaatst. Dit lijkt mij veiliger. Als ik het zo lees, had Michel dus eerst beide tegelijk gedaan wat weer niet werkt.
Ik vind het al met al nogal lastig om hier eenduidige info over te vinden, en als je het niet goed doet blaas je de boel op.
Giulia 2.0 TS

Terug naar “Algemene Technische vragen”