Gebruikersavatar
De Block
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2657
Lid geworden op: za jan 15, 2005 14:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

105 rubberwerk achter verversen

ma jan 03, 2022 21:53

Ik ga de Bert van verse bussen in de gehele achterwielophanging voorzien. Is dit, behalve dat de oude waarschijnlijk $#$%!^@#$ vast zullen zitten, echt zo "straight forward" als het lijkt...? (Heb de beschikking over brug, persluchttools, kolompers, straalkast, etc.)
Loud pipes save lives.
Bertone 2000 '75, 159 TI '10, 916 Spider 2.O TS '97
Projecten: Turbo....
Ex: Bertone 2000 '73, 33 1.5 ie '92, Alfetta GTV 2.0 '78, 147 1.9 JTD '05, Spider 1.6 '89, 159 2.2 JTS '07

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: 105 rubberwerk achter verversen

ma jan 03, 2022 22:18

Op zich wel. Maar vergis je niet in de T-bar, daar zitten rubbers geperst in een soort van beker en zijn een hel om te vervangen.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
De Block
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2657
Lid geworden op: za jan 15, 2005 14:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

Re: 105 rubberwerk achter verversen

ma jan 03, 2022 22:42

Ik heb gelukkig een extra, complete T-bar liggen waar ik al los op kan gaan. Maar die "bekers moeten we wel weer op de zelfde stand op terug, lijkt me.."?
Loud pipes save lives.
Bertone 2000 '75, 159 TI '10, 916 Spider 2.O TS '97
Projecten: Turbo....
Ex: Bertone 2000 '73, 33 1.5 ie '92, Alfetta GTV 2.0 '78, 147 1.9 JTD '05, Spider 1.6 '89, 159 2.2 JTS '07

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: 105 rubberwerk achter verversen

di jan 04, 2022 08:13

Ik heb gelukkig een extra, complete T-bar liggen waar ik al los op kan gaan. Maar die "bekers moeten we wel weer op de zelfde stand op terug, lijkt me.."?
Ja. Als ik het goed herinner zitten er zelfs kleine inkepingen in het originele gietwerk om de stand tov elkaar aan te geven. Moet je wel een mooi schone T bar hebben om te kunnen zien. Geen dikke laag vuil of poedercoat.
Echter die inkepingen zijn voor originele rijhoogte. Als je rubbers zo lang mogelijk heel wilt houden moeten ze spanningsloos zijn met auto op rijhoogte. Maar dat is niet zo makkelijk uit te vogelen.
En de rubbers moeten wel strak in de bussen geperst. De rubber moet veren, (metalen buitenkant) van rubber moet niet draaien in de bus
Nu zijn het grote dikke rubbers, dus zal z'on vaart niet lopen als ze beetje verkeerd zitten.

Gr
DJ

Roland Artc88
Full Member
Full Member
Berichten: 368
Lid geworden op: di nov 18, 2008 09:07
Locatie: Enschede

Re: 105 rubberwerk achter verversen

di jan 04, 2022 13:25

Op zich wel. Maar vergis je niet in de T-bar, daar zitten rubbers geperst in een soort van beker en zijn een hel om te vervangen.
Is deze bus gevuld met olie?

Bij mijn vaders Spider is het nat rondom dit rubber. Ik kan niet echt een logische plek bedenken waar dit anders vandaan moet komen (zou van de assen kunnen komen die het rondslingeren, maar die lijken daar te droog voor).

Gebruikersavatar
MiaGiulia
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 768
Lid geworden op: do jan 06, 2005 12:15
Locatie: Eefde

Re: 105 rubberwerk achter verversen

vr jan 14, 2022 11:58

Op zich wel. Maar vergis je niet in de T-bar, daar zitten rubbers geperst in een soort van beker en zijn een hel om te vervangen.
Is deze bus gevuld met olie?

Bij mijn vaders Spider is het nat rondom dit rubber. Ik kan niet echt een logische plek bedenken waar dit anders vandaan moet komen (zou van de assen kunnen komen die het rondslingeren, maar die lijken daar te droog voor).
Dat moet een droge bedoeling zijn. Denk dat je diff wat olie lekt en rondslingerd. :wink:
Arthur
GT 1300 Junior '67
Nuova Super 1.3 Twin Spark '77
166 TS "Pekel racer"

Roland Artc88
Full Member
Full Member
Berichten: 368
Lid geworden op: di nov 18, 2008 09:07
Locatie: Enschede

Re: 105 rubberwerk achter verversen

vr jan 14, 2022 13:09

Daar was ik al bang voor. Hoewel het diff niet erg nat lijkt. Maar ik zal het eens onderzoeken.

Uiteindelijk misschien makkelijker op te lossen dan die rubbers te vervangen zijn. Ik lees behoorlijke horrorverhalen over die T-bar rubbers. Is het echt zo moeilijk?

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2052
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: 105 rubberwerk achter verversen

vr jan 14, 2022 20:58

De kans dat de "bekers" stuk gaan is groot. Makkelijkst, nieuwe rubbers en bekers.

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2052
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: 105 rubberwerk achter verversen

vr jan 14, 2022 21:04

Voor de bussen in de langsarmen wil de bussen van binnenuit doorzagen(door het rubber als het ware) wel eens nodig zijn om ze er uit te krijgen

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: 105 rubberwerk achter verversen

vr jan 14, 2022 22:11

Beide opmerkingen kan ik beamen.
Van binnenuit doorzagen gaat best vlot met een reciprozaag.
Wel ff opletten dat je niet te ver gaat.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2052
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: 105 rubberwerk achter verversen

vr jan 14, 2022 22:28

Recipro zaag, beste aankoop ever.

Gebruikersavatar
De Block
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2657
Lid geworden op: za jan 15, 2005 14:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

Re: 105 rubberwerk achter verversen

ma jan 17, 2022 22:31

Helder. Ik ga de spullenboel bestellen en er mee aan de slag.
Loud pipes save lives.
Bertone 2000 '75, 159 TI '10, 916 Spider 2.O TS '97
Projecten: Turbo....
Ex: Bertone 2000 '73, 33 1.5 ie '92, Alfetta GTV 2.0 '78, 147 1.9 JTD '05, Spider 1.6 '89, 159 2.2 JTS '07

Terug naar “Algemene Technische vragen”