Lemans
Member
Member
Berichten: 157
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 12:39
Locatie: Riemst - Limburg /Toucy France

Vermogenverlies 159 JTDm

di dec 28, 2021 21:50

Er was al een tijdje , na het starten van de wagen, de melding dat de gloeikaarsen niet beschikbaar waren.
Verder niet echt een probleem en de wagen deed het gewoon goed.
Sinds enkele dagen vertoont hij regelmatig een verlies van vermogen waardoor hij enkele seconden echt niet uit de startblokken wil.
Twee maal de melding gekregen van een verstopte roetfilter.
Ik lees hier dat het motormanagement vervolgens een cyclus opstart om hem schoon te branden. Hier merk ik echter niks van.
Bij zijn voorganger, een 156 JTD heb ik de EGR-klep afgesloten met een plaatje en dacht dit opnieuw als oplossing uit te testen.
Volgens een bevriende hersteller (Bosch Center) zou dit bij deze wagen echter niet meer kunnen gezien de luchtmassa sensor dit zou uitlezen en vervolgens terugkoppelen naar het motor management.
Iemand hier ervaring mee?
vroeger was een auto robuust en herstelbaar...wat later was hij robuust en moeilijk herstelbaar...nu is het rommel en onherstelbaar...ik word oud zeker?

Lemans
Member
Member
Berichten: 157
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 12:39
Locatie: Riemst - Limburg /Toucy France

Re: Vermogenverlies 159 JTDm

ma jan 03, 2022 09:17

Mogelijk help ik met deze post iemand met gelijkaardige problemen verder.

Mijn eerste interventie aan de 159 JTDm is ,een beetje tegen mijn verwachtingen in, een zalige onderneming geworden.
Uit de lijst met mogelijke oorzaken leek een probleem met de EGR-klep de meest voor de hand liggende te zijn.
Zeer toegankelijk ging het demonteren van een leien dakje en snel zat er een afsluitplaatje tussen uitlaat en EGR klep.
De wagen deed het vervolgens feilloos en ondertussen is een nieuwe EGR-klep in bestelling.

De melding 'gloeikaarsen niet beschikbaar' bleek te gaan over kaarsen cilinder 3 en 4. Deze zijn ondertussen ook vervangen wat opnieuw, snel en zonder enige moeilijkheidsgraad kon uitgevoerd worden.
De sporadische melding over een 'verstopte roetfilter' hebben ik ondertussen ook niet meer opgemerkt.
Ik vermoed dat de oorzaak voor deze melding de twee niet meer werkende gloeikaarsen was.

Mogelijk is met deze post iemand geholpen.
vroeger was een auto robuust en herstelbaar...wat later was hij robuust en moeilijk herstelbaar...nu is het rommel en onherstelbaar...ik word oud zeker?

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6684
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

Re: Vermogenverlies 159 JTDm

di jan 04, 2022 15:09

Dank voor het delen :thumbs:
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

Terug naar “Algemene Technische vragen”