e90330
Newbie
Newbie
Berichten: 40
Lid geworden op: ma mei 17, 2021 23:49

GTV 916 rijklaar maken na lang stilstaan

ma dec 20, 2021 18:17

Ik heb mij een leuk projectje gekocht voor de wintermaanden, GTV 2.0 TS. Auto heeft bijna 10 jaar stilgestaan in een garage, zit er eigenlijk heel goed uit, eens het stof eraf was, maar ik zou graag eens checken of ik de juiste dingen wil doen na zo een lange tijd:
- olie + filter
- benzine filter
- lucht filter
- bougies
- uiteraard distributie voor alle zekerheid
- remmen + remolie
Vergeet ik iets?

Verder heeft de auto een probleem dat het wil starten, maar na een 2-3 seconden (soms langer) valt hij stil. Ik denk dat waarschijnlijk het injectiesysteem een goeie spoelbeurt nodig heeft. Waar hoe doe je dat best? Ook misschien de benzinetank proper maken en met verse benzine vullen. Of kan dit wijzen op een ander probleem?

Ook vraag ik mij af waar ik best online OE of OEM onderdelen kan kopen. De laatste keer dat ik aan een Alfa werkte is ondertussen 20 jaar geleden.

Is er ook een manier om het kleverige plastiek van de midden console terug in orde te brengen of is het verloren moeite en een nieuw exemplaar zal de enige oplossing zijn?
AR 164 3.0 12V / BMW 628 CSi / VW Polo G40 / BMW S1000R / AR GTV-6 / AR 75 3.0 / AR 155 Q4 / BMW E46 330Ci cabrio

Gebruikersavatar
Klevant
Full Member
Full Member
Berichten: 428
Lid geworden op: zo jan 28, 2007 20:42
Locatie: Hapert

Re: GTV 916 rijklaar maken na lang stilstaan

di dec 21, 2021 07:22

heb: Giulia 2ltr 69, 33 QV 1e serie 86, voor dagelijks een VW ID.3
had: Alfa 145ie, Spider '91

Gebruikersavatar
Floor
Guru
Guru
Berichten: 1348
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:37
Locatie: Omg. Rotterdam

Re: GTV 916 rijklaar maken na lang stilstaan

di dec 21, 2021 23:21

https://forum.alfa916register.nl/index.php

Voor alle andere punten van dit schitterende model.
Oo==v==oO
Gib mir Benzin

Es fließt durch meine Venen
Es schläft in meinen Tränen
Es läuft mir aus den Ohren
Herz und Nieren sind Motoren

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1719
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: GTV 916 rijklaar maken na lang stilstaan

do dec 23, 2021 17:26

Standaard verbruiksspul koop ik vaak bij Winparts, snelle levering en nette prijzen.
Alfa specifiek tot nu toe is OKP mijn favoriet. vooral vanwege de kwaliteit, heb bij veel andere winkels toch al eens slecht spul gehad en bij OKP nog nooit.

Wat betreft niet starten, als er 10 jaar oude benzine in zit dan zou ik daar eens mee beginnen. oude eruit en nieuwe 98 er in plus nieuw brandstoffilter. Als ie wel even al loopt dan werkt de brandstofpomp in ieder geval.

Ik zou ook de waterpomp meenemen en bij deze motoren is volgens mij de nokkenasversteller ook geen stom idee.
Koelvloeistof en bak-olie zou ik ook meepakken als je toch bezig bent.

Terug naar “Algemene Technische vragen”