Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Dit zie je ook niet iedere dag... koelvloeistof in cilinderkop 75 V6

ma dec 20, 2021 22:00

Van Kronenburg in Geldrop is in ieder geval een goed adres..

Maar hun eerste advies zal ook zijn om de kop te vervangen als dat kan.

Bij de oudere modellen BMW met m20 en m50/52/54 motoren scheuren de koppen ook met grote regelmaat... Kunnen er absoluut niet tegen om heet te worden. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
GiuliaReis
Full Member
Full Member
Berichten: 461
Lid geworden op: do sep 14, 2006 20:32
Locatie: Oirschot

Re: Dit zie je ook niet iedere dag... koelvloeistof in cilinderkop 75 V6

di dec 21, 2021 08:12

Dan gaan we die kop er maar eens af halen. Wie weet er een goed adres om naar zo'n kop te laten kijken?
Vlakbij jou in buurt, Geldrop. Kronenburg motoren revisie.
Heb ik de kop, krukas en vliegwiel laten doen.

https://www.vankronenburg.nl/
Thoughts of an idle mind

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Dit zie je ook niet iedere dag... koelvloeistof in cilinderkop 75 V6

di dec 21, 2021 09:36

Tja wil je die scheur repareren moet die kop toch uit elkaar. Schoonmaken, fluxen, scheur uitfrezen, lassen, vlakken, terug in elkaar.

Als je nog een andere kop hebt kun je die beter na laten kijken en inbouwen. Want ik zie inderdaad iets wat lijkt op een haarscheur, en om dat op die plek te repareren is ook geen fijne aangezien die verdiept zit.
Ja dat is natuurlijk ook zo. Zal eens kijken wat er nog aan koppen ligt. Zo'n ding uit en in elkaar sleutelen is de pijn niet natuurlijk. Eerder is dan de vraag of ik niet een set koppen wil opduiken, en die wat wil laten modificeren. Het werk heb ik er toch van, in zekere zin - die linker kop is wat extra werk maar nu kan ik van de nood een deugd maken. Jammer dat je niet domweg 24-kleps koppen op zo'n onderblok kunt smurfen. :mrgreen:
Exact wat Dirk zegt. Nog nooit eerder gezien trouwens, een scheurtje op deze manier. Nooit te warm geweest tijdens trackdayen?

Grtz,fRank
Nope, never. Ik houd de temperatuur altijd goed in de gaten, warm het ding netjes op en laat hem ook rustig rijdend afkoelen - meer kun je niet doen... Maar goed, zo had ik ook een geëxplodeerd tandwiel in de versnellingsbak. Het is en blijft natuurlijk ouwe rommel dus een keer is het op, zeker bij intensief gebruik. Dit soort schades in 25 jaar 75-rijden niet eerder bij de hand gehad, ook niet met de toch kwetsbaardere 3.5, dus tja. Misschien toch maar gewoon doen wat de rest van de wereld ook doet: een BMW kopen. Sneller voor minder! :mrgreen:
- Ik geloof best dat jij die motor nooit mishandeld heeft. Maar je hebt hem niet nieuw gekocht. En degene waar jij hem van gekocht heeft hem ook niet nieuw gekocht etc.
- Je gelooft toch niet echt dat er met bmw's of vag nooit wat stuk gaat bij circuit gebruik? Ik ken wel mensen die je daar hele andere verhalen over kunnen vertellen. Ook ex alfa rijders... zie ook opmerking Remco.
- Ik ben begin feb weer thuis van werk. Zal eens kijken wat ik nog aan 3ltr 12V spullen heb liggen.


Gr
DJ

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8813
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: Dit zie je ook niet iedere dag... koelvloeistof in cilinderkop 75 V6

di dec 21, 2021 17:49

Dat van die BMW was uiteraard met een knipoog hè, mannen... het was voornamelijk een lopende grap van hier op het werk, waar een aantal collega's ook wat track- en driftauto's heeft - uiteraard allemaal BMW's. En de afgelopen 5 (of zo) jaar heb ik eigenlijk als enige geen noemenswaardig technisch malheur gehad, dus nu het wel een keer zo ver is kun je je voorstellen dat de advertenties van BMW's me om de oren vliegen. Dat krijg je er ook van, als je bij een collega staat te kijken als die (weer) lagerschalen moet vervangen en zegt: "ik voel je pijn, ik moet ook er weer 6 nieuwe bougies indraaien en olie verversen" :lol:

En ach, zo'n auto heeft er al dik dertig jaar en twee ton op zitten en moet dan in de herfst van zijn leven ineens een soort alles-of-niks regime gaan draaien - dan gaat er vast een keer iets stuk. Is ook geen ramp, het komt alleen planningstechnisch nooit lekker uit.

Kronenburg was niet eens in me op gekomen, en ik rijd er op weg naar het werk praktisch langs. Dank!
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Dit zie je ook niet iedere dag... koelvloeistof in cilinderkop 75 V6

di dec 21, 2021 23:53

Dat van die BMW was uiteraard met een knipoog hè, mannen... het was voornamelijk een lopende grap van hier op het werk, waar een aantal collega's ook wat track- en driftauto's heeft - uiteraard allemaal BMW's. En de afgelopen 5 (of zo) jaar heb ik eigenlijk als enige geen noemenswaardig technisch malheur gehad, dus nu het wel een keer zo ver is kun je je voorstellen dat de advertenties van BMW's me om de oren vliegen. Dat krijg je er ook van, als je bij een collega staat te kijken als die (weer) lagerschalen moet vervangen en zegt: "ik voel je pijn, ik moet ook er weer 6 nieuwe bougies indraaien en olie verversen" :lol:
:twisted: :lol: :lol:

Gr
DJ

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8813
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: Dit zie je ook niet iedere dag... koelvloeistof in cilinderkop 75 V6

vr jan 07, 2022 11:16

Het gaat allemaal errug langzaam, maar ja, zo gaat dat soms. Inmiddels wel een geschikte kop opgegraven, maar die moet nog wel even nagezien worden. Helaas voor heeft van Kronenburg het de komende tijd te druk om er aan te beginnen. Dan maar op zoek naar een alternatief... :| Hoeft niet per se in de buurt van Eindhoven te zijn, liever iemand die goed bekend is met deze spullen.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Dit zie je ook niet iedere dag... koelvloeistof in cilinderkop 75 V6

vr jan 07, 2022 11:42

Rob Brons is wel bekend met alfa blokjes. Zit in Zeist.

https://bronsmotortechniek.nl/

Of hij tijd heeft is een ander verhaal.
Maar 1 manier om daar achter te komen.


Gr
DJ

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8813
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: Dit zie je ook niet iedere dag... koelvloeistof in cilinderkop 75 V6

vr jan 07, 2022 12:14

Houd ik in het achterhoofd! Ik ga eens kijken of Mascotte Zuid dit nog doet. Heeft een jaartje geleden (of 2) nog de koppeling van de 3.5 gedaan, levert topwerk. Maar weet niet of hij nog koppen doet.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
GiuliaReis
Full Member
Full Member
Berichten: 461
Lid geworden op: do sep 14, 2006 20:32
Locatie: Oirschot

Re: Dit zie je ook niet iedere dag... koelvloeistof in cilinderkop 75 V6

zo jan 09, 2022 09:22

Houd ik in het achterhoofd! Ik ga eens kijken of Mascotte Zuid dit nog doet. Heeft een jaartje geleden (of 2) nog de koppeling van de 3.5 gedaan, levert topwerk. Maar weet niet of hij nog koppen doet.
Ben er 2 weken geleden nog geweest voor een nieuwe koppelingsplaat voor mijn Giulia, top bedrijf !
Noem het maar gewoon Mascotte want Noord bestaat al lang niet meer vertelde hij me.

Zag nog wel een frisse kop liggen bij hem op de tafel.
Thoughts of an idle mind

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8813
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: Dit zie je ook niet iedere dag... koelvloeistof in cilinderkop 75 V6

di mei 03, 2022 19:49

Nou, dat heeft even geduurd. Drieliter kop opgegraven in de opslag, bij Mascotte Zuid afgeleverd. Daar moet je soms eventjes wachten, maar dat is niet erg, had ook geen haast. Dus kop gecontroleerd, voor de vorm nog gevlakt, klepseals etc, vervolgens het ding gemonteerd, met natuurlijk een verse distributieriem en dergelijke, toen ik eindelijk tijd had. Starten, lopen, koelsysteem een paar keer doorspoelen met water... Plan was om er dan weer koelvloeistof in te kieperen en dan maar eens een uurtje het circuit op te zoeken. Maar helaas... tijdens een van de rondjes opwarmen om het koelsysteem te spoelen ging hij ineens beroerd lopen. Dus: ontsteking, brandstoftoevoer en timing controleren. Wat schetst mijn verbazing: de rechter nokkenas is een tandje versprongen. Heel raar. Uiteraard weet ik dat dat wel eens kan gebeuren omdat die maar weinig tandjes meepakt, maar dat is dan meestal met de auto in de versnelling zetten bij het parkeren waardoor de motor een paar graden 'achteruit draait' of zo, niet 'zomaar' tijdens het draaien. Ach ja, soms zit het tegen.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Dit zie je ook niet iedere dag... koelvloeistof in cilinderkop 75 V6

wo mei 04, 2022 14:17

Je bent te slim... :)

Geluk is immers met de dommen. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8813
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: Dit zie je ook niet iedere dag... koelvloeistof in cilinderkop 75 V6

wo mei 04, 2022 15:22

Volgens mij ben ik er wel mee weggekomen (als in: geen schade aan kleppen) - één tandje overleeft-ie wel. Maar goed, riem ligt er weer af, ik heb een revisiesetje voor zo'n (ont)spanner besteld en dan smurf ik dat allemaal wel weer in elkaar. En dan hopelijk gewoon weer rijden met dat hok.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8813
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: Dit zie je ook niet iedere dag... koelvloeistof in cilinderkop 75 V6

vr mei 06, 2022 18:16

Hulde aan OKP, revisiesetje lag in twee werkdagen op de mat. (Ont)spanner gereviseerd, spul weer gemonteerd en alles lijkt nu in orde. Wat een gedoe.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Dit zie je ook niet iedere dag... koelvloeistof in cilinderkop 75 V6

vr mei 06, 2022 18:29

Eind goed al goed.. :thumbs:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8813
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: Dit zie je ook niet iedere dag... koelvloeistof in cilinderkop 75 V6

vr mei 06, 2022 19:44

"Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar"...
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Terug naar “Algemene Technische vragen”