brandweermanjan
Newbie
Newbie
Berichten: 44
Lid geworden op: wo nov 17, 2021 16:31

Re: fluitend geluid bij 2000 tr.Alfa 159 JTDM 2007

wo jan 04, 2023 09:41

Daar is het geluid afkomstig.
Afbeelding
Wanneer ik deze opening met de hand hand afsluit is het geluid weg, voel wel de onderdruk van de Turbo.het is de opening dat met de doos erlangs verbonden, waarschijnlijk een
By pas van de LLM., kan zelfs door die doos niet blazen of zuigen.(zie foto).
Afbeelding
Hopend dat iemand een tip kan geven.
Daarna zal ik de buis dat verbonden is met de ingang van de Turbo losmaken en voelen aan zijn schoep.
En dan ook de klep van zijn LLM nakijken of deze open is en eens doorblazen door zijn buis dat naar zijn Intercooler loop, voor een eventuele
verstopping
Zal jullie daarna op de hoogte brengen.
Dikke grts Jantje

brandweermanjan
Newbie
Newbie
Berichten: 44
Lid geworden op: wo nov 17, 2021 16:31

Re: fluitend geluid bij 2000 tr.Alfa 159 JTDM 2007

wo jan 04, 2023 13:10

Vandaag zijn Buis losgemaakt dat verbonden is met de ingang van zijn Turbo, fluitsignaal is niet verdwenen maar bij het loslaten van zijn gaspedaal nog altijd een schurend geluid hoorbaar, Ik voel bijna geen speling, bij stationair toerental draait de schoep en toch geen schurend geluid maar toch heb ik een vermoeden dat het schurend geluid afkomstig is van zijn schoepen, ik zou deze geluid eens moeten opnemen en aan jullie laten horen via bv: door You Tube denk niet dat er een verstoping is aan zijn intercooler omdat de motor goed reageert bij het gasgeven.
Maar ja, we zullen zien, anders iemand laten komen en laten luisteren, ik ken iemand dat goed op de hoogte is van autotechniek.
grts
Jantje

brandweermanjan
Newbie
Newbie
Berichten: 44
Lid geworden op: wo nov 17, 2021 16:31

Re: fluitend geluid bij 2000 tr.Alfa 159 JTDM 2007

do jan 05, 2023 16:37

Ok hoop dat jullie deze bestand kunnen openen.
In het begin van deze filmpje maar jullie moeten goed kijken, heb een spiegel geplaatst juist voor de ingang van zijn Turbo.
Je ziet de schoep draaien, motor draait op stationair toerental, op het einde van deze filmpje geef ik meer gas en laat ik zijn gaspedaal los, waarbij jullie dan het gefluit horen en ook een schurend geluid.
Misschien komt het jullie bekent voor, maar alle antwoorden zijn natuurlijk welkom.
Ik gok op de schoepenwiel van zijn Turbo.
Dikke grts
Jantje
Filmpje (zie onderste linkadres)

https://files.fm/u/xjye6p8fc

Voila

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: fluitend geluid bij 2000 tr.Alfa 159 JTDM 2007

do jan 05, 2023 18:02

Het gefluit klinkt als de turbo die opspoelt, gewoon normaal eigenlijk.

Het geluid bij gaslos klinkt als 'turbo flutter'. Kan in principe geen kwaad.

Werkt de aansturing van de turbo verstelling?
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

brandweermanjan
Newbie
Newbie
Berichten: 44
Lid geworden op: wo nov 17, 2021 16:31

Re: fluitend geluid bij 2000 tr.Alfa 159 JTDM 2007

do jan 05, 2023 18:12

hey Gebruikersavatar.
ga toch de uitllaatcollector demonteren omdat de Turbo samen met de collector is gemonteerd.
En kijken of ik merkt of er krassen zijn aan de binnenkant, opzich bij stationair draaid de schoep mooi en niets te horen, voelt zelf een
radiale speling maar dat is maar weinig, zal ook de mechanisme bekijken dat zijn Turbo aanstuurt.
Laat het wel weten.
Dikke grts en veel dank voor je antwoordt.

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: fluitend geluid bij 2000 tr.Alfa 159 JTDM 2007

do jan 05, 2023 18:40

Zonder MultiECUscan en logging ga je geen diagnose kunnen stellen aan dit probleem.
Je moet echt in de ECU duiken en kijken welke waardes die ECU ziet, wat die moet zien en wat er qua hardware gebeurt.

Bijvoorbeeld:
-Gewenste boost vs daadwerkelijke boost
-VNT/VTG stand (en dit kun je volgens mij ook forceren met MulitECUscan en en dan kijken of die ook daadwerkelijk beweegt)
-EGR stand
etc etc.


Andere optie is per keer iets losschroeven en vervangen wat met de turbo/EGR/inlaat te maken heeft en kijken of dat het oplost natuurlijk....
Want je VNT/VTG is misschien kapot, of de boost solenoid, of iets met de EGR klep, of iets met de swirl kleppen in de inlaat, of wellicht zit er een overboost/blow-off op die motor (geen idee, niet gebruikelijk op een diesel) die vast zit. etc. etc.etc. Afijn, zo blijf je dus bezig...

Alleen een code scannen heeft in ieder geval geen zin, want die kunnen door 1000 zaken getriggerd worden die niet eens per se direct met het onderwerp van die code te maken hebben.

brandweermanjan
Newbie
Newbie
Berichten: 44
Lid geworden op: wo nov 17, 2021 16:31

Re: fluitend geluid bij 2000 tr.Alfa 159 JTDM 2007

vr jan 06, 2023 18:07

vandaag een andere test gedaan.
vandaag zijn uitlaatcollector niet gedemonteerd maar een andere test gedaan.
Vacuümleiding dat naar de vacuumdoos aankomt van de turbo eruitgetrokken.
resultaat: Geen fluitsignaal en geen geschuur en maar geen Turbodruk op zijn klok te zien.
daarna zijn vacuumleideng terug erop gemonteerd en tevergeefs, fluitsignaal hoorbaar maar minder, ook zijn schuurgeluid was iets minder bij het loslaten van zijn gaspedaal , maar zijn Turbodruk kwam terug.
Eerst niet boven de 2000 tr. maar de stekker van zijn EGR klep uitgetrokken en tegoei ingestoken en de EGR foutmelding weggewist en kon weer goed gasgeven waarbij zijn toerental goed omhoog ging.
Dus: ik vermoed ergens een probleem aan de vacuumpomp en zijn mechanisme.
Hoop dat deze info belangrijk is voor jullie.
Voor eventuele antwoorden zal ik zeker dankbaar zijn.

Op You tube eens snuffelen hoe je die vacuumklep van zijn Turbo moet vervangen.
Maar ja, we leren toch alle dagen iets bij hé.
grts
Jantje

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: fluitend geluid bij 2000 tr.Alfa 159 JTDM 2007

vr jan 06, 2023 19:43

Controleer/vervang alle vacuum slangetjes. Vaak zitten er minuscule scheurtjes in waardoor ze gaan lekken.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

brandweermanjan
Newbie
Newbie
Berichten: 44
Lid geworden op: wo nov 17, 2021 16:31

Re: fluitend geluid bij 2000 tr.Alfa 159 JTDM 2007

vr jan 06, 2023 22:57

hey Gebruikersavatar.
In de week komt een collega van de Brandweer langs, misschien dat hij het vindt , heeft nochtans ook kennis van wagens en kan ik hem ook vragen of hij de olieinterval reset, krijgt de melding om olie te vervangen, de leidingen zal ik ook controleren.
Tot te volgende Gebruikersavatar.
grts
Jantje

brandweermanjan
Newbie
Newbie
Berichten: 44
Lid geworden op: wo nov 17, 2021 16:31

Re: fluitend geluid bij 2000 tr.Alfa 159 JTDM 2007

za jan 07, 2023 11:04

dat is de slang dat ik eruitgetrokken heb, geen gefluid en geschuur, die andere leiding gaat naar de vacuumpomp dat ook dienst doet en zorgt
voor onderdruk van de remtrommel.
Zal deze unit vervangen en zien wat dan de reactie is,
Deze unit krijgt ook een onderdruk van de vacuumpomp,
Voila
Dikke grts
Jantje
Afbeelding

brandweermanjan
Newbie
Newbie
Berichten: 44
Lid geworden op: wo nov 17, 2021 16:31

Re: fluitend geluid bij 2000 tr.Alfa 159 JTDM 2007

za jan 07, 2023 14:17

Denk dat deze onderdeel mogelijk maak om zijn turbodruk af te lezen is op zijn dashboardklok , nl. BOOST CONTROL VACUUM SOLENOID
grts Jantje

brandweermanjan
Newbie
Newbie
Berichten: 44
Lid geworden op: wo nov 17, 2021 16:31

Re: fluitend geluid bij 2000 tr.Alfa 159 JTDM 2007

za jan 07, 2023 19:22

Dat is het onderdeel dat volgens mij vervangen moet worden,
Drukconvertor, turbolader
Magneetklep, Electrisch-pneumatisch
Grts Jantje
We zullen zien, ik heb er goed gevoel bij.

brandweermanjan
Newbie
Newbie
Berichten: 44
Lid geworden op: wo nov 17, 2021 16:31

Re: fluitend geluid bij 2000 tr.Alfa 159 JTDM 2007

zo jan 08, 2023 13:07

Als ik deze vacuumleiding dat van de vacuumklep van de turbo vertrekt en naar die drukomvormer lostrek ; juist voor de radiator zie ik dat de vacuumverstelinrichting werkt van de Turbo, het beweegt op en af.
grts
Jantje

brandweermanjan
Newbie
Newbie
Berichten: 44
Lid geworden op: wo nov 17, 2021 16:31

Re: fluitend geluid bij 2000 tr.Alfa 159 JTDM 2007

ma jan 09, 2023 20:13

Heb vandaag naar een garage gemaild, waarschijnlijk moet ik met mijn wagen naar ginder rijden, maar als zij de oorzaak vinden zal ik jullie op de hoogte
brengen
Grts jantje

brandweermanjan
Newbie
Newbie
Berichten: 44
Lid geworden op: wo nov 17, 2021 16:31

Re: fluitend geluid bij 2000 tr.Alfa 159 JTDM 2007

di jan 10, 2023 18:10

dag samen,

Vandaag eens een testritje gemaakt van ongeveer 80 km, wagen trek goed op, geen foutcode te lezen, turbodruk is ook ok. ook op autosnelweg gemakkelik tegen de 150 km/uur.
Wanneer ik stilstaat en de toerental omhoog drijf naar 2000 tr. hoor ik een fluitsignaal maar dat is wat minder en bij het loslaten van de gaspedaal hoor ik precies een slijtage van de lager, kan ook de lager zijn van de spanner, zou eerst zijn V-riem moeten demonteren en terug starten en laten draaien en als deze gluid weg is weet ik genoeg.
Ik denk niet dat het aan zijn Turbo ligt. maar dat is maar mijn theorie.

Terug naar “Algemene Technische vragen”