Carpentieri
Newbie
Newbie
Berichten: 45
Lid geworden op: wo feb 21, 2018 16:50

Bougie kabel

di nov 02, 2021 21:48

Welke bougiekabel te gebruiken voor een 1750 met 123 ontsteking?

Gebruikersavatar
Iwema
Junior Member
Junior Member
Berichten: 85
Lid geworden op: wo mar 14, 2007 09:57
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

Re: Bougie kabel

wo nov 10, 2021 13:23

Er zijn vele leveranciers van kabels.
De kabels maken deel uit van de hoogspanningskring van de ontsteking.
Als je iets aan de laag- of hoogspanningskring veranderd dan veranderd alles.
Je kunt dus niet zomaar onderdelen veranderen en verwachten dat het vonkgedrag niet veranderd.

Als je wat veranderd moet je het nameten

Als je een perfect werkende ontsteking hebt staat de versnellingspook van de oudere alfa's helemaal stil.

Hier een voorbeeld van een perfect lopende motor.
https://youtu.be/6gPlIsTgYLM
Do the Classic Car Euro challenge (CCEC) to test your engine.

33sud75
Junior Member
Junior Member
Berichten: 69
Lid geworden op: zo jan 06, 2019 22:56

Re: Bougie kabel

ma nov 15, 2021 12:33

Valt me nog mee dat de stand van de maan en het serene hoogfrequente gezang van de engelen op Gupiter nog geen invloed hebben op de onstekingscurve. :jumping:


Topicstarter stelt een gewone vraag welke bougieskabels op een 1750 met 123 kunnen niet meer niet minder. :thumbs:
Heel verhaal over meten is leuk maar ik lees geen enkele meetwaardes in je bericht,
Tevens als het nu niet bv. lekker loopt heeft meten aan de huidige spullen ook weinig zin.
Wat is er verder te meten trouwens aan een bougiekabe> Die heeft een bepaalde weerstand over een bepaalde lengte, kan ondebroken zijn of doorslag hebben, dan ben ik wel uitgemeten denk ik aan een bougiekabel.

Carloz
Full Member
Full Member
Berichten: 320
Lid geworden op: vr jun 27, 2008 21:37
Locatie: Tegen het Westland aan..

Re: Bougie kabel

ma nov 15, 2021 15:16

Precies dat.
Gewoon wat kabels er op proppen die in goede staat zijn en passen. De invloed van die dingen is te verwaarlozen en zit in de regel tussen de oren.

Het is belangrijker om de juiste bougies te gebruiken (o.a. warmtegraad) en een bobine die goed samen gaat met de 123 ontsteking (laadtijd). Dat laatste kan je bij de 123meneer regelen.
Gtv V6 TB '95
FMIC, GT2560R, 70mm downpipe

Gebruikersavatar
Iwema
Junior Member
Junior Member
Berichten: 85
Lid geworden op: wo mar 14, 2007 09:57
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

Re: Bougie kabel

ma nov 15, 2021 15:21

Er zijn 3 type kabels:

1 Koperkern kabels : vrijwel geen weerstand
2 Koolstofkabels: weerstand varieert per merk en per lengte. Tevens veranderd de waarde in de tijd.
3 Kabels die opgebouwd zijn als een spoel.

Al deze kabels hebben een andere invloed op de hoogspanning kring.

In deze hoogspanningskring zitten ook nog de rotor, bougies en de bobine.
Afhankelijk van het merk , type, weerstand, elektrode vorm, etc reageert de ontlading anders bij wijziging van deze componenten.

Als er veranderingen zijn in de laagspanningskring dan verandert ook het laad- en ontlaad gedrag van de bobine.

Deze materie behoort tot de moeilijkste materie in de werking van de ottomotor.

Zomaar roepen dat een bepaalde kabel goed is kan dus niet.


Zelfs bij automateriaalzaken versimpeliseren ze het probleem: ze hebben vaak slechts 1 hoogOHMige bobine voor contactpunten en 1 laagOHMige bobine voor elektronische ontstekingen liggen. Daar moet je het dan maar mee doen.

De vraag blijft dan wel: Waarom heeft BOSCH dan meer dan 1000 bobines gemaakt voor verdeler ontstekingen.

Als de auto nu niet lekker loopt dan kun je door meten en aanpassen van onderdelen zien of de bobine beter ontlaad.
Als de bobine volgens de juiste specificaties ontlaad loop je auto beter.
De waarde waar de ontlading aan moet voldoen variëren per merk en motor type.

Als ik een configuratie met behulp van mijn computer samenstel dan blijft de ontsteking perfect werken. Als je onderdelen vervangt en deze zijn volgens de automaterialenzaak gelijkwaardig maar hebben andere nummers dan merk je dat hij slechter loopt.
Ik zie dit ook direct op mijn computer.


Tijdens mijn lessen laat ik studenten verschillende bougies en bobines plaatsen op een VW golf blok.
Ze staan dan verstelt van de grootte van de verschillen.
Als ik ze dan aan de verschillende configuraties laat rekenen komen ze er achter dat bepaalde noodzakelijke data voor de berekeningen niet door de fabrikanten worden vrijgegeven.

Via test opstellingen moeten ze dan deze waardes vaststellen.

Er op voorhand aan rekenen heeft dus ook geen zin.
Do the Classic Car Euro challenge (CCEC) to test your engine.

Gebruikersavatar
Iwema
Junior Member
Junior Member
Berichten: 85
Lid geworden op: wo mar 14, 2007 09:57
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

Re: Bougie kabel

di nov 16, 2021 13:32

Voor de hen die meer over de ontsteking willen weten kunnen via de volgende link meer inzicht krijgen in de werking van de ontsteking (bougies).

http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php? ... 4&start=15

Lees mijn info.
Do the Classic Car Euro challenge (CCEC) to test your engine.

Carloz
Full Member
Full Member
Berichten: 320
Lid geworden op: vr jun 27, 2008 21:37
Locatie: Tegen het Westland aan..

Re: Bougie kabel

wo nov 17, 2021 11:38

Ik kom in de regel weerstand kabels tegen.
Puur koperkabels moeten icm weerstand bougiekap (ivm radio ontstoring) dus heb je ook weerstand.
Weerstand ligt meest tussen de 5 en 10kOhm vd weerstandkabels afhankelijk van lengte, bij de kapjes is het meest 5 of 10kOhm en ook 1kOhm.

Dus ja, er zal wel eens wat anders voorbij komen maar het is laveren in de nuance. Pas bij hele exstreme toepassingen gaan dit soort dingen meetellen.
Gtv V6 TB '95
FMIC, GT2560R, 70mm downpipe

Carpentieri
Newbie
Newbie
Berichten: 45
Lid geworden op: wo feb 21, 2018 16:50

Re: Bougie kabel

wo nov 17, 2021 23:41

Ik zou graag een merk en type willen weten die ik het beste kan inzetten. Alle overige info is prachtig maar kan ik niet zo veel mee

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: Bougie kabel

do nov 18, 2021 10:42

Ik zou graag een merk en type willen weten die ik het beste kan inzetten. Alle overige info is prachtig maar kan ik niet zo veel mee
Ik zou er niet al te hard aan tillen. Die kabels verouderen/verharden toch en de perfecte specificaties zijn na twee rondjes over het circuit er dus toch wel af. Voornaamste aandachtspunt is de lengte van de kabels en ja die zijn dus standaard voor elke cilinder anders dus ook daar gaat de perfectionist nat, maar redelijk funest is wel dat aftermarket setjes die je bij de meeste automaterialenzaken aangeboden krijgt de bobine op een andere plek in gedachte hebben dan waar deze in ieder geval in mijn Unificato zit (op het schutbord en daar is de in de set geleverde kabel te kort voor).

Gebruikersavatar
Iwema
Junior Member
Junior Member
Berichten: 85
Lid geworden op: wo mar 14, 2007 09:57
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

Re: Bougie kabel

vr nov 19, 2021 15:58

Het belangrijkste is dat de lengtes kloppen en de aansluitingen.

Als je niet uitzoekt wat goed of optimaal werkt op jou auto, maakt het niet uit wat je koopt.
Misschien is het goed, misschien is het slecht, waarschijnlijk zit het er ergens tussen in.

Waarschijnlijk heeft niemand nog de onderdelen die aan de fabrieksspecificaties voldoen er in zitten.
Dus wat bij de een goed werkt kan bij de ander slecht werken.
Ook een 123 werkt niet volgens de fabrieksspecificaties.
Als je niet meet blijft het dus gokken.
Do the Classic Car Euro challenge (CCEC) to test your engine.

Gebruikersavatar
Iwema
Junior Member
Junior Member
Berichten: 85
Lid geworden op: wo mar 14, 2007 09:57
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

Re: Bougie kabel

vr nov 19, 2021 16:02

Mocht er voldoende interesse zijn dan zou ik wel een college ontstekingstechniek kunnen geven.

Laat maar weten.
Do the Classic Car Euro challenge (CCEC) to test your engine.

Terug naar “Algemene Technische vragen”