Gebruikersavatar
Alfa33_1.7
Full Member
Full Member
Berichten: 353
Lid geworden op: zo nov 06, 2005 11:36

APK regels op basis van leeftijd.

ma okt 04, 2021 00:10

Stel als voorbeeld dat ik een auto heb welke als geboortedatum 1 april 1992 heeft.

De APK verloopt echter op 20 maart 2022.

Nu is de huidige regel dat een auto van 30 jaar of ouder tot 50 jaar een APK keur plicht kent van eens in de twee jaar.

Moet ik dan voor het kunnen krijgen van een twee jaarlijkse APK keuring wachten met de APK tot op of na 1 april 2022? Of kan dit eerder en wordt hier alleen gekeken naar het jaartal?

Gebruikersavatar
Lon
Full Member
Full Member
Berichten: 265
Lid geworden op: do jan 27, 2005 21:52
Locatie: Almere
Contacteer: ICQ Website

Re: APK regels op basis van leeftijd.

ma okt 04, 2021 01:36

Staat redelijk duidelijk op de site van het rdw lijkt me:
https://www.rdw.nl/particulier/paginas/ ... ingsschema
Voertuig 30 jaar of ouder Alle soorten Bij de eerste volgende APK nadat het voertuig de leeftijd van 30 jaar of ouder heeft bereikt wordt de frequentie eens in de 2 jaar.
Gaat dus pas in vanaf de eerste volgende APK keuring als hij de 30 gepasseerd is.
Echter aangezien je een grens geval bent, zou ik even contact opnemen met het RDW.

Andere optie: die paar dagen wachten ( en er niet mee rijden enkel naar de garage/apk ) en begin april je keuring plannen.
In de eerste maand na vervallen apk krijg je toch geen automatische bekeruing ;-)
Greetz,
Lon

Alfa Romeo 33 1.7 S 16v QV Permanent 4 (DL-ND-12)

Vroegert:
Fiat multivlaai
Alfa Romeo 156 1.9 JTD SW Edizione Limitata (RIP)
Alfa Romeo 33 1.7 ie
Alfa Romeo 33 1.7 S 16v QV (DZ-VZ-31) (RIP)
Alfa Romeo 33 1.3 S ('90) (RIP)

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: APK regels op basis van leeftijd.

ma okt 04, 2021 14:54

Dit is geen grensgeval, laat je m keuren voor 1 april krijg je 1 jaar, daarna 2 jaar.
Idd even laten verlopen en 1-2 april keuren.

Gebruikersavatar
Alfa33_1.7
Full Member
Full Member
Berichten: 353
Lid geworden op: zo nov 06, 2005 11:36

Re: APK regels op basis van leeftijd.

ma mar 21, 2022 08:47

Over welke datum gaat het eigenlijk, wat ik zie als geboorte jaar.

Op de RDW hebben ze het over:
- Datum eerste afgifte kenteken in Nederland (welke in mijn voorbeeld dan 20 maart 1992 zou zijn).
- Datum eerste inschrijving in Nederland (welke in mijn voorbeeld dan 1 april 1992 zou zijn).

Als het de eerste afgifte betreft dan is het voor mij namelijk geen probleem, de APK voor twee jaar te gaan krijgen. Toevallig verloopt mijn APK namelijk (in het gekozen voorbeeld) op 20 maart 2022.

Carloz
Full Member
Full Member
Berichten: 320
Lid geworden op: vr jun 27, 2008 21:37
Locatie: Tegen het Westland aan..

Re: APK regels op basis van leeftijd.

ma mar 21, 2022 18:33

Het gaat om de datum dat hij op kenteken gezet is. Maakt niet uit waar.

En pas na 1 april katen keuren natuurlijk. Je mag 1maand over de apk-vervaldatum gaan mits je in die maand alleen met de auto rijd naar de apk-keuring (met afspraak).
Gtv V6 TB '95
FMIC, GT2560R, 70mm downpipe

Gebruikersavatar
Alfa33_1.7
Full Member
Full Member
Berichten: 353
Lid geworden op: zo nov 06, 2005 11:36

Re: APK regels op basis van leeftijd.

di mar 22, 2022 23:00

Blijft het voor mij toch een beetje vaag, gezien jij zegt:
- Het gaat om de datum dat hij op kenteken gezet is.

Want op kenteken gezet lijkt me:
- Datum eerste afgifte kenteken in Nederland (welke in mijn voorbeeld dan 20 maart 1992 zou zijn)

En op naam gezet lijkt me:
- Datum eerste inschrijving in Nederland (welke in mijn voorbeeld dan 1 april 1992 zou zijn)

Moet ik nu wel of niet wachten tot 1 April?

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: APK regels op basis van leeftijd.

wo mar 23, 2022 00:33

Het gaat om datum eerste afgifte - het maakt niet uit in welk land.

Gebruikersavatar
@PM
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2990
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

Re: APK regels op basis van leeftijd.

wo mar 23, 2022 00:57

Het gaat om de datum eerste toelating (waar op over.rdw.nl een letter B bij staat, wat aangeeft dat dit een internationaal erkend gegeven is).

De datum eerste inschrijving in Nederland geeft an wanneer de auto voor het eerst in Nederland tenaamgesteld is, wat bij een origineel Nederlandse auto dezelfde datum is als de datum eerste toelating.

De datum eerste afgifte kenteken in Nederland is nieuw op ovi.rdw.nl (sinds een paar maanden hebben ze dat erbij gezet) en geeft aan wanneer het kenteken is toegekend. Dit kan dagen, weken, maanden en in uitzonderlijke gevallen zelfs jaren vóór de datum eerste tenaamstelling zijn (winkeldochters of demo's). Zo had een collega van mij ooit een auto uit 2010, met een kenteken dat nog vier letters had, terwijl de RDW in 2008 kentekens met drie letters is gaan uitgeven voor personenauto's. Die auto had dus twee jaar op voorraad gestaan bij de dealer.

Om het wellicht wat duidelijker te maken: bij auto's die in het buitenland geregistreerd zijn geweest zie je dat de datum eerste toelating de datum is dat de auto voor het eerst in dat buitenland tenaamgesteld werd. Bijvoorbeeld bij mijn auto (zie schermafbeelding hieronder), ik heb deze in Duitsland gekocht en de datum eerste toelating is 20 augustus 2004. Dat is de dag dat degene die de auto nieuw heeft gekocht de Duitse Alfa-dealer uit reed. Ik heb de auto in juni 2012 gekocht en nadat ik de import procedure had doorlopen heeft de RDW een Nederland kenteken toegekend. Dat was op 4 juli 2012 en dat is de datum eerste afgifte kenteken in Nederland. Omdat ik als particulier importeerde is hij op datzelfde moment ook tenaamgesteld, dus is de datum eerste inschrijving in Nederland ook 4 juli 2012. Mijn auto komt uiteraard in 2034 in aanmerking voor een tweejaarlijkse apk, want dan wordt hij 30 jaar oud, en niet pas in 2042. De datum eerste toelating is dus bepalend.

Duidelijk zo?

Afbeelding
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Gebruikersavatar
alfachirurg
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 975
Lid geworden op: wo okt 03, 2007 13:19
Locatie: Nog wel
Contacteer: Website

Re: APK regels op basis van leeftijd.

wo mar 23, 2022 09:43

Gaat het hier nou om een paar tientjes te besparen door een eventueel een jaartje apk over te mogen slaan?
WWW.ALFACHIRURG.EU
Instagram: ALFACHIRURG


Nu: Alfetta GTV6 '86, Alfasud TiQv1.7ie '83,
Ducati 888 strada '93, 33 QV serie 1,
159 1.9JTDm SW ‘10.

Carloz
Full Member
Full Member
Berichten: 320
Lid geworden op: vr jun 27, 2008 21:37
Locatie: Tegen het Westland aan..

Re: APK regels op basis van leeftijd.

do mar 24, 2022 18:27

Gaat het hier nou om een paar tientjes te besparen door een eventueel een jaartje apk over te mogen slaan?

Haha, Alles om "het systeem" enigzins te omzeilen! :jumping:
Gtv V6 TB '95
FMIC, GT2560R, 70mm downpipe

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: APK regels op basis van leeftijd.

do mar 24, 2022 18:54

Gaat het hier nou om een paar tientjes te besparen door een eventueel een jaartje apk over te mogen slaan?

Haha, Alles om "het systeem" enigzins te omzeilen! :jumping:

Precies! Regels bestaan om in het eigen voordeel toegepast te worden.

Plus dat het gewoon ronduit irritant is om je auto af te moeten staan aan een idioot die het plaatwerk met een schroevendraaier te lijf wilt gaan, dus als het dan toch niet te vermijden is dan liever pas over twee jaar dan over een.

Gebruikersavatar
Alfa33_1.7
Full Member
Full Member
Berichten: 353
Lid geworden op: zo nov 06, 2005 11:36

Re: APK regels op basis van leeftijd.

za mar 26, 2022 07:28

APK is in mijn ervaring niet enkel een paar tientjes betalen, zie het eerder als een bemoeizucht. Prima als iemand zijn auto wil laten keuren maar het verplichten vind ik wat anders, wie wil er tenslotte in een onveilige auto rijden.

Maar ik begrijp dat ik voor de twee jaar dus enkele dagen moet wachten, alvorens ik voor de APK ga, schild me gouw een jaar bemoeizucht, en is me wel meer waard dan een paar tientjes.

33sud75
Junior Member
Junior Member
Berichten: 69
Lid geworden op: zo jan 06, 2019 22:56

Re: APK regels op basis van leeftijd.

di apr 05, 2022 20:21

Tuurlijk, de gemiddelde hobbiest weet nog niet eens wat het aanhaal moment van zijn wielbouten is maar hele auto zelf keuren is is geen probleem, De Tv-series voor de apk in gevoerd worden maken wel duidelijk hoe hard het nodig was. :jumping:

Gebruikersavatar
groschl
Full Member
Full Member
Berichten: 403
Lid geworden op: di jul 19, 2005 14:26

Re: APK regels op basis van leeftijd.

do apr 07, 2022 11:51

APK is in mijn ervaring niet enkel een paar tientjes betalen, zie het eerder als een bemoeizucht. Prima als iemand zijn auto wil laten keuren maar het verplichten vind ik wat anders, wie wil er tenslotte in een onveilige auto rijden.

Maar ik begrijp dat ik voor de twee jaar dus enkele dagen moet wachten, alvorens ik voor de APK ga, schild me gouw een jaar bemoeizucht, en is me wel meer waard dan een paar tientjes.
Grapjas, heb je wel eens oude beelden bekeken van Kieskeurig wrak van de weg?
Staan genoeg filmpjes van op Youtube.
Er reden genoeg mensen rond met een heel onveilige auto en zou nu de APK worden afgeschaft dan krijg je weer zulke taferelen.
Natuurlijk zijn auto's beter en veiliger geworden maar zonder verplichte APK zouden nog heel wat slooprijpe auto's gewoon blijven rondrijden.
Giulietta 1.4 en Spider 2.0 QV

Historie: Sud 1.3, Giulietta 2.0, 75 1.8 Epoca, 155 1.8 TS 16V, 156 1.9JTD en nog wat vreemde merken.

Carloz
Full Member
Full Member
Berichten: 320
Lid geworden op: vr jun 27, 2008 21:37
Locatie: Tegen het Westland aan..

Re: APK regels op basis van leeftijd.

vr apr 08, 2022 08:14

Het is gewoon een feit dat de meeste automobilisten voor zichzelf in bescherming moeten worden genomen. Dus voor diegenen is de APK gewoon nodig.

Voor mij persoonlijk is het gewoon extra gedoe. Ik kan veilig zeggen dat ik mijn auto's beter keur dan de gemiddelde keurmeester. Helaas moet ik dan toch nog even langs die APK meneer voor het papiertje..
Gtv V6 TB '95
FMIC, GT2560R, 70mm downpipe

Terug naar “Algemene Technische vragen”