Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Wat voor stuur zit oorspronkelijk in een GTV 2000?

zo aug 15, 2021 23:14

Na jaren stilstand heb ik mijn project GTV 2000 weer opgepakt. Man-man-man, wat is daar in het verleden aan gebeunhaasd zeg.... Een doorn in het oog, vooral ook voor het verplaatsen binnen de schuur, was in ieder geval het belachelijk kleine sportstuurtje die de auto het gevoel van een vrachtwagen geeft. Ik heb hier twee Hellebore houten stuurtjes liggen met werk en het viel mij op dat ze niet dezelfde diameter hebben. Er staan nummers in gestanst, het kleinere stuur met een diameter van 39cm heeft "7 0 1" en het grotere stuur met diameter 41cm heeft "8 4". Weet iemand welke de juiste is?

Gebruikersavatar
cor
Guru
Guru
Berichten: 1810
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:50
Locatie: Groningen

Re: Wat voor stuur zit oorspronkelijk in een GTV 2000?

za aug 21, 2021 20:31

Mijn Hellebore stuur is ca. 38 cm. in doorsnee, er tussenin zeg maar.
--2000-- Bertone Blu Olandese (1974)
159 SW Tbi TI Bianco Ghiaccio (2010)

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: Wat voor stuur zit oorspronkelijk in een GTV 2000?

wo aug 25, 2021 18:48

Bedankt. Was er al een beetje bang voor. Dat grotere stuur was nu net degene met het minste werk, maar die zal dan wel van een Berlina zijn of zo. Misschien toch voor de gein eens kijken hoe dat uitkomt als ik de stoel er weer inzet....

Gebruikersavatar
cor
Guru
Guru
Berichten: 1810
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:50
Locatie: Groningen

Re: Wat voor stuur zit oorspronkelijk in een GTV 2000?

wo aug 25, 2021 19:06

Waar staat dat nummer ingestanst?
Kan bij mij niets vinden :(
--2000-- Bertone Blu Olandese (1974)
159 SW Tbi TI Bianco Ghiaccio (2010)

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1723
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: Wat voor stuur zit oorspronkelijk in een GTV 2000?

wo aug 25, 2021 19:40

Mag ik hier even op inhaken?

Gaat het om het stuur GTV 2000 stuur als dit? (Niet van mij maar een voorbeeldfoto van internet):

Afbeelding

Exact zo'n zelfde stuur zit ook in mijn Giulia Super 1600 Nuova (origineel, die auto is nooit verkl**t).
En ik heb nog twee van zulke sturen los liggen.
Altijd gedacht dat die voor de 105/115-modellen allemaal hetzelfde waren. Maar blijkbaar dus niet.

Of ik verschillende maten heb dat weet ik zo niet, dat wil ik wel eens secuur opmeten binnenkort.
En goed kijken wat daar evt. voor nummers staan ingestanst.
Maar ik heb al wel gezien dat die twee losse sturen verschillende naafgedeeltjes hebben voor de stuuras;
eentje heeft een rond gat met een vierkante uitsparing boven, de andere heeft een rond gat met
'splines' (ribbeltjes).

Enig idee in welke types die verschillende versies thuishoren?


.

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: Wat voor stuur zit oorspronkelijk in een GTV 2000?

do aug 26, 2021 11:35

Die inderdaad. De nummertjes staan achterop een van de spaken, een centimetertje of zo vanaf het hout. De 105 naaf is die met de uitsparing, dat stuur kan er maar op één manier op. Die met de splines zal denk ik van een Alfetta zijn.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Wat voor stuur zit oorspronkelijk in een GTV 2000?

do aug 26, 2021 12:42

Ik ken 105 niet anders dan met stuurnaaf met een spie en alfetta etc alleen met splines.
Maar daarentegen heb ik nog niet eerder een alfetta stuur gezien dat dat op een 105 serie houten stuur lijkt.
Maar jij lijkt er daar een van te hebben.
Ben ik eerlijk gezegd best nieuwsgierig naar, kan je wat foto's plaatsen?
Overigens heb je houten sturen voor 105 echt in allerlei uitvoeringen zowel qua diameter als diepte van de "kom" of je dat noemen wilt. En volgens mij heb je ook met nephout.

De foto die Tonio heeft geplaatst is volgens mij de laatste versie van de 105 sturen.
Die plaatsen ze op het eind volgens mij als van standaardisatie in alles.
Berlina 2000, GTV 2000 & unificato, en Giulia Nuova. Spider tweijfel ik over.
Maar als iemand het beter weet, correct me if I'am wrong. Graag zelfs. :wink:

Gr
DJ

Gebruikersavatar
cor
Guru
Guru
Berichten: 1810
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:50
Locatie: Groningen

Re: Wat voor stuur zit oorspronkelijk in een GTV 2000?

do aug 26, 2021 15:49

Keuze genoeg dus, kan bij mijn stuur geen nummers ontdekken, typisch Italiaans 8)
Succes in elk geval!
--2000-- Bertone Blu Olandese (1974)
159 SW Tbi TI Bianco Ghiaccio (2010)

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1723
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: Wat voor stuur zit oorspronkelijk in een GTV 2000?

do aug 26, 2021 19:54

Wat DJ zegt.
En 105 naven ken ik ook maar op één manier namelijk rond gat met de uitsparing er boven.
Maar dat tweede stuur is echt exact hetzelfde "105" model zoals op deze foto.
Was mij niet bekend dat exact diezelfde sturen ook in Alfetta's zaten, wat ik ken is toch echt wel anders.
Bij aankoop van dat stuur had ik eerst niet eens gezien dat er splines in de naaf zitten, daar kwam ik pas later achter.
Ik ga die sturen opduikelen en dan maak ik foto's. Alleen eerst nadenken en zoeken waar ik ze ook alweer opgeborgen heb.. #-o

Dit model stuur zat trouwens ook in de Montreal bedenk ik me. Maar had die een andere naaf? Ik zou vermoeden gewoon 105 versie.


.

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1723
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: Wat voor stuur zit oorspronkelijk in een GTV 2000?

do aug 26, 2021 20:15

En nog wat:
Zelfs bij de sturen die exact hetzelfde zijn als op mijn foto zit er nog verschil in de plastic naafdoppen.
Uiterlijk geen verschil, maar wel in de klemmetjes aan de achterkant. Die doppen zijn er in wel drie varianten geloof ik.
Bij "samengestelde/bijeengeraapte" spullen kan het dus zijn dat het uiterlijk exact hetzelfde is, maar dat het toch niet past.
Ook dat volgens Italiaanse logica zullen we maar zeggen :lol:


.

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: Wat voor stuur zit oorspronkelijk in een GTV 2000?

do aug 26, 2021 22:13

En nog wat:
Zelfs bij de sturen die exact hetzelfde zijn als op mijn foto zit er nog verschil in de plastic naafdoppen.
Uiterlijk geen verschil, maar wel in de klemmetjes aan de achterkant. Die doppen zijn er in wel drie varianten geloof ik.
Bij "samengestelde/bijeengeraapte" spullen kan het dus zijn dat het uiterlijk exact hetzelfde is, maar dat het toch niet past.
Ook dat volgens Italiaanse logica zullen we maar zeggen :lol:
Wat ik van Alfa weet is dat ze van verschillende toeleveranciers gebruik maakten. Carburateurs kan iedereen wel noemen (Weber, Solex, Del'Orto), maar ook dashboards (Veglia, Jaeger, SMC) en lampen (Carello, Bosch, Marchal). Als je niet passende onderdelen hebt moet je misschien het merk nog eens controleren. Kan bijvoorbeeld best een Nardi stuur zijn. Ik heb in de Sud ook nog een stuur dat er qua model wel iets van weg heeft, in ieder geval met gelijk ogende dop maar het zou mij dus niets verbazen als die dus inderdaad niet past op de Hellebores.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Wat voor stuur zit oorspronkelijk in een GTV 2000?

vr aug 27, 2021 08:28

Die naafdoppen was ik nog even vergeten :lol:

Gr
DJ

Terug naar “Algemene Technische vragen”