Pagina 1 van 1

Stuurbekrachtiging 155 V6 3.0 24v

Geplaatst: za jul 24, 2021 11:50
door AlfaGTV
We hebben een 155 waarin we een V6 3.0 24v motor uit een GTV 916 hebben gebouwd. De 155 wordt gebruikt voor trackdays en doet het goed. Op een paar dingetjes na. Een herhaaldelijk terugkerend probleem is het scheuren/ploffen van de stuurbekrachtigsleiding bij het stuurhuis. We rijden met het stuurhuis van de 155 2.5 12v. De pomp hoort bij de motor (GTV dus). Koelspiraal is van een 156 V6 2.5 24v.
De leidingen zijn gekocht bij Biesheuvel en scheuren/ploffen bij een laag toerental. Rijden zonder stuurbekrachtiging is eigenlijk geen optie.
Weet iemand wat we fout doen en wat we moeten veranderen om dit probleem op te lossen.

Mvg, Bart en Jan

Re: Stuurbekrachtiging 155 V6 3.0 24v

Geplaatst: za jul 24, 2021 22:30
door Dirk-33
heeft zo'n GTV pomp dezelfde opbrengst als jouw oude pomp? is de poelie hetzelfde qua diameter?
Zitten je leidingen goed aangesloten? Is er niks verstopt?

1000 en mogelijke 1 oorzaken. Maar als je voor één systeem onderdelen uit 3 auto's pakt, dan kan dat wel eens problemen opleveren.
Als je oude pomp en poelie op deze motor passen, dan zou ik dat altijd doen. Dan weet je dat het bij elkaar past.

Re: Stuurbekrachtiging 155 V6 3.0 24v

Geplaatst: zo jul 25, 2021 01:49
door giuliettaevo
Bedoel je echt de leiding of de hydrauliek slang tussen pomp en stuurhuis wellicht? De hogedruk kant doet zomaar 120 bar, is daar rekening mee gehouden? Hydrauliekboer maakt dergelijke slangen en die klappen niet zomaar. Eerlijk gezegd zou ik niet verwachten dat Biesheuvel dergelijke slangen levert.

Poelie diameter en dergelijke is niet zo interessant in dit geval aangezien de pomp op de motor hoort. De druk die beide pompen horen te leveren is belangrijk, veel hogere druk kan je stuurhuis beschadigen of te veel bekrachtigen waardoor het te licht gaat sturen. Maar ik verwacht niet dat er een groot verschil in pompdruk of opbrengst is eerlijk gezegd, daarvoor zijn de gebruikte systemen veel te veel gelijk aan elkaar. Ik heb zelf pompen en stuurhuizen ook wel door elkaar gebruikt en dat ging gewoon goed.

Re: Stuurbekrachtiging 155 V6 3.0 24v

Geplaatst: zo jul 25, 2021 09:02
door Carloz
Ik las pas nog iets over stuurhuizen van het soort dat op een 24V zit. Die bouwvorm wirdt ook in andere merken gebruikt, er zijn 3 verschillende werkdrukken in de range van 80 tot 120bar oid.
Tegen deze drukken moeten alle hydrauliekslangen makkelijk kunnen.

Ik heb er een tijdje geleden eentje laten maken, die slang is goed voor 500bar.

Dus lijkt me dat het verkeerde type slang gebruikt wordt. 🤔

Of de drukregelaar zit vast. Deze zit in de pomp. Maar lijkt me sterk..

Re: Stuurbekrachtiging 155 V6 3.0 24v

Geplaatst: zo jul 25, 2021 09:04
door Carloz
Wel lachen dat op dit forum een emoticon van je toestel zo reusachtig wordt...

Re: Stuurbekrachtiging 155 V6 3.0 24v

Geplaatst: di aug 10, 2021 14:49
door janposthuma
heb bijna het zelfde probleem gehad op de 155 GTA (replica)
stuurhuis en oliereservoir van een 3.0 V6 24v GTV 916 gemonteerd, probleem was op opgelost

Re: Stuurbekrachtiging 155 V6 3.0 24v

Geplaatst: di aug 10, 2021 21:38
door Carloz
Ik bedoelde stuurpomp (niet stuurhuis), zie ik nu...