Pagina 1 van 1

2l Nord inlaat-nokkenas

Geplaatst: do jul 22, 2021 23:23
door mdl
https://www.flickr.com/photos/193526731 ... res/Z54LUW

Weet iemand hoe de werking van dit systeem op de inlaat nokkenas van mijn Nord blok werkt
Ik heb zoiets eerder gezien op een 2liter Alfette Q die ik heb gehad.
Ik dacht dat het een mechanische vervroeger is. Iemand meer info hierover?
Blokje gaat overigens als de brandweer!, maar ik weet niet of deze nokkenas daarbij helpt

De afbeelding plaatsen lukt mij niet, tussen de “img... /img” plaatsen werkt niet.

Re: 2l Nord inlaat-nokkenas

Geplaatst: vr jul 23, 2021 08:17
door Veloce
Bedoel je gewoon de nokkenasversteller die op 2-liter Alfetta's, 75's en Spides zit?

Maar op jouw foto mist dan wel de versteller aan de buitenkant van het blok.

Re: 2l Nord inlaat-nokkenas

Geplaatst: vr jul 23, 2021 20:52
door mdl
Meer dan dit zit er niet op.
Kun je aangeven wat er mist en hoe het werkt?

Re: 2l Nord inlaat-nokkenas

Geplaatst: vr jul 23, 2021 22:05
door Veloce
Het is een nokkenas van (zoals je zelf al zegt) een mechanische vervroeger, oftewel een nokkenasversteller. Zat op de 2-liter transaxles en Spiders met injectie. Ook op de latere 155/164 met TS 8V.
Voorop het blok (in lijn met je nokkenas) zat een mechanische vervroeger die werkt met een plunjer en die 2 standen kent, ergens rond de 3500rpm (dacht ik) wisselt hij dan van nokkenasprofiel door de nokkenas iets te kantelen.

Die nokkenas hoort dus niet in een blok op carburateurs, dat jij denk ik hebt gezien je onderschrift. Maar of het goed werkt, dat weet ik niet. In feite staat je nokkenas gewoon vast in een bepaald profiel nu, maar geen idee of dat een geschikt profiel voor een Nordje op carbs is. Daar zal wellicht iemand anders hier wel een antwoord op weten.


Hier zie je hem zitten, onder het slangetje van de radiateur:
Afbeelding

Link naar foto
http://images.gtcarlot.com/pictures/15212386.jpg

Re: 2l Nord inlaat-nokkenas

Geplaatst: vr jul 23, 2021 22:36
door mdl
Klopt. Ik heb een Giulia met een 2 liter blok. Een 105 onderblok met een 116 kop.
Met de juiste (periode) dellorto’s erop.
De nokkenas zal dus nu vast staan. Het blokje loopt mooi ondanks een bosch verdeler met vacuum vervroeging wat ik niet op de carbs kan aansluiten. Had het zo gelaten om er later een 123 ontsteking in te zetten. Daar zie ik nu hier op het forum niet veel positiefs over.

Re: 2l Nord inlaat-nokkenas

Geplaatst: zo jul 25, 2021 13:19
door Maurizio
Klopt. Ik heb een Giulia met een 2 liter blok. Een 105 onderblok met een 116 kop.
Met de juiste (periode) dellorto’s erop.
De nokkenas zal dus nu vast staan. Het blokje loopt mooi ondanks een bosch verdeler met vacuum vervroeging wat ik niet op de carbs kan aansluiten. Had het zo gelaten om er later een 123 ontsteking in te zetten. Daar zie ik nu hier op het forum niet veel positiefs over.
Er schijnt dus ooit een 116 carb blok te zijn geweest met een versteller.
Die werd toerental gestuurd en ik heb van horen zeggen dat deze bij 1600 rpm schakelde. Maar nog nooit in in real life gezien.

Re: 2l Nord inlaat-nokkenas

Geplaatst: zo jul 25, 2021 20:11
door mdl
Nee het komt wel van en injectieblok.
Ik herkende het van een 1984 Alfetta Q die ik ooit heb gehad. Kan me het tandwiel-mechanisme herinneren maar niet het stuk wat op de kop zit.
Dus een 116 2 liter blok met Bosch injectiesysteem.
Ik heb het blok een jaar of 5 geleden een keer op de kop getikt. Het is een 105 2l onderblok met deze kop erop.
Ik heb er Dellorto carbs op gemonteerd en het in mijn Giulia gelepeld.
Ik mis dus nu in mijn blok het deel dat buiten de kop zit en de elektronische aansturing.
Kortom, ik heb er dus niks aan anders dat een standaard inlaat nokkenas.