Brum46
Newbie
Newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: zo feb 10, 2019 18:09

159 2,0 jTDM rook onder motorkap tijdens regenereren

ma jul 19, 2021 12:51

Goedemiddag,

Sinds de 156 (1,9 jtd) nu al een aantal maanden in bezit van een dealer onderhouden 159 2,0 JTDM met 210K op de klok.
Hij rijdt super, alleen tijdens het regenereren gebeurt er iets geks. De auto begint te stinken (teer lucht), maar met name de rookontwikkeling
onder de motorkap baart me een beetje zorgen. Wat zou dit kunnen zijn?

Ter info: de pakking v/d vacuumpomp is vlak voor aankoop nog vervangen vanwege lekkage. Oude lekkage olie was echter niet helemaal netjes schoongemaakt. Dus op de brug geweest en alles ontvet en is nu netjes droog. Het roken is minder, maar blijft aanwezig. Als ik de kap open dan is het roken niet constant, maar elke 5 sec. zo'n beetje. De garage komt er vooralsnog niet uit en kan nergens een lekkage van het 1 of ander vinden (EGR koeler is niet gescheurd, geen lekke uitlaat etc etc). Gaat deze week een geforceerde regeneratie uitvoeren om het na te bootsen. De auto rijdt verder super, geen lampjes, inhouden of andere gekkigheden. Hij regenereert ongeveer elke 300km. Ik dacht zelf misschien nog aan een niet goed werkende EGR die niet goed sluit tijdens het regeneren?

Ben benieuwd of er hier Alfisten zijn die bekend zijn met deze klacht, of evt. weten waar het te zoeken. Alvast bedankt voor het meedenken.

Groet Brum

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8016
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: 159 2,0 jTDM rook onder motorkap tijdens regenereren

ma jul 19, 2021 13:59

Bedenk dat bij regeneratie de uitlaat echt loeiheet wordt vanwege meespuiten brandstof in de uitlaatslag. Uitlaat hangt dan ook in speciale hitte bestendige rubbers alsmede het advies in de boekjes om m niet op gras te parkeren.. :D
Vermoedelijk wordt er iets dusdanig warm gedurende die cyclus dat dit gaat verdampen, kan bv ook een stuk isolatiemat zijn wat nog iet of wat nat is van een eerdere lekkage bv (regenwater?? ). In ieder geval een situatie die qua hitte bij gewoon rijden niet voorkomt.

Vond t destijds bij mijn 159 jtd ook altijd een beetje een tricky iets dat regenereren, koelfans gaan naar volle snelheid en je mérkt gewoon aan de auto dat er iets gaande is 'waar ie eigenlijk niet blij mee is'... :evil:

Geforceerd regenereren heb ik ook wel eens laten uitvoeren vnl omdat ik teveel korte stukjes reed. Gaat ie een cyclus afdraaien met wisselende toerentallen en kun je -bij de auto staand- jezelf nog eens afvragen wat ook weer t precieze nut is van roetfilters... #-o Vullingsgraad wordt volgens mij bij zo'n geforceerde cyclus automatisch op 70% vol gezet dus na 30% 'vervuiling' begint t hele circus weer van voor af aan.

Anyway suc6, grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Brum46
Newbie
Newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: zo feb 10, 2019 18:09

Re: 159 2,0 jTDM rook onder motorkap tijdens regenereren

ma aug 09, 2021 17:08

Goedemiddag,

Een late reactie ivm vakantie, maar het probleem bleek afkomstig van oud zeer. Er zat toch nog oude olie in het flexibele deel vd uitlaat dat tijdens het regenereren begon te roken.

Tijdens de vakantie helaas een motorstoring melding en auto in noodloop. Direct na de koude start in de ochtend. Even de minpool eraf en erop, toen was ie uit de noodloop. Melding bleef. Vandaag uitgelezen en de foutcode was: P2084 (Uitlaatgas temperatuursensor-stroomkring Bereik/Prestatie(Groep 1 Sensor 2) )
Als ik het goed heb is dat niet de lambdasonde voor het roetfilter, maar de temperatuursensor na het roetfilter?

Alvast bedankt voor het meedenken weer.

Groet Ben

Terug naar “Algemene Technische vragen”