Gebruikersavatar
montsmalfa
Full Member
Full Member
Berichten: 356
Lid geworden op: ma jan 31, 2005 21:40
Locatie: Joure
Contacteer: Website

Ruitenwissermotor Giulia nuova vervangen

wo jun 16, 2021 15:49

Hoi!
Lang geleden dat ik hier iets gepost heb.. :D
op zich een goed teken zullen we maar zeggen.

Probleempje, de ruitenwissers van Juul stopten er mee. En dat gebeurt natuurlijk altijd tijdens een regenbui. Anyway, ik de zaak gedemonteerd. De motor zag er van de buitenkant nog wel goed uit... maar las al her en der dat vaak de koolborstels kapot gaan.
Dus er moest maar een andere in. Nieuw, tweedehands, maakt niet uit. Dus ik googelen. Kwam uit bij verschillende aanbieders maar durfde het nog niet aan. Welke moet ik hebben?
Dus verder onderzoek. Ik las volgens mij hier op het forum iets over een motor van de 164... die moet ook passen. Dus naar de lokale sloperij. Daar stond een 164! Maar daar zaten zoveel schroeven in de parafan (die zitten dus wel degelijk in elkaar) dat ik bij voorbaat al moe werd. Dus maar naar de 145 ernaast... dat zag er wel goed uit. Een boxer (dus vroege 145). Ik voor 30,- de motor mee maar bij thuiskomst zag ik dat die maar 3 draden heeft. En die van Juul 4. :shock:
Hoe dan?
Dus een technisch schema bij alfabb gedownload (handig trouwens) en zag een wirwar van en naar de schakelaar via het voetpomppedaal naar de motor.
Dus heb de motor van de 145 maar aan de kant gelegd. en heb een nieuwe besteld met 4 draden bij Autodoc. Ik dacht: plug en play. NOT.
heb de oude van Juul uitmekaar geschroefd en ook de nieuwe. Ze lijken heel erg op elkaar maar zijn toch heel verschillend. De oude heeft 3 koolborstels en de nieuwe maar 2. Dus ik denk dat de nieuwe een massadraad heeft en de oude de massa van het chassis haalt?
Dus die past ook niet?
En kan ik misschien die van de 145 ook passend krijgen?
Heeft iemand een idee wat ik het beste kan doen?

dit is het gedeelte van de stroomschema. Ik heb ontdekt dat de blauwzwarte draad de + is. en de anderen moeten dan de '0'stand, de normale snelheid en de hoge snelheid zijn... Klopt dat?

Afbeelding

Hier nog wat foto's van de 3 motoren en hun draden:
De nieuwe motor:
Afbeelding

De oude motor:
Afbeelding

En de 145 motor:
Afbeelding


Alvast bedankt voor jullie eventuele antwoorden. Heeft op zich niet zoveel haast... het regent nog niet :lol:

mvg Michel
Laatst gewijzigd door montsmalfa op vr jun 18, 2021 14:09, 4 keer totaal gewijzigd.
-------------------------
verleden:
145 1.9 TD
145 1.6 TS
156 1.8 TS babyblue
156 1.9 JTD SW Cosmoblue 2000

heden:
Alfa Romeo 156 SW azzurro nuvola 2001
Giulia Nuova Super 1300L Prugna 1976

Gebruikersavatar
AVeloce
Newbie
Newbie
Berichten: 46
Lid geworden op: do jan 14, 2016 13:37

Re: Ruitenwissermotor Giulia nuova vervangen

do jun 17, 2021 17:05

Ik kan de afbeeldingen niet zien, dus kan je niet helemaal helpen met je vragen rond de verschillen tussen de motoren.

Wat betreft je problemen: ben je zeker dat je huidige ruitenwissermotor echt het probleem is? Er kan namelijk wel meer misgaan. Ik had ook sporadisch werkende ruitenwissers, en heb toen ook zonder eerst goed na te denken de ruitenwissermotor eruit getrokken en uit elkaar gehad, zonder daarmee mijn problemen ten gronde op te lossen :oops:. Al ging hij wel sneller en parkeerde weer na het onderhoud :lol:. Bij mij bleek het probleem door een slechte zekering te worden veroorzaakt, wat een heel stuk makkelijker op te lossen was...

Kijk ook nog even goed naar de toestand van alle draden/aansluitingen. Is de isolatie nergens gescheurd? Anders kan je bij droog weer perfect werkende ruitenwissers hebben, maar bij een flinke plensbui de boel toch nog kortsluiten.

Een goede test is gewoon een keer rechtstreeks 12V op het ding zetten, en kijken of hij het dan goed doet.
I O----V----O I

Gebruikersavatar
montsmalfa
Full Member
Full Member
Berichten: 356
Lid geworden op: ma jan 31, 2005 21:40
Locatie: Joure
Contacteer: Website

Re: Ruitenwissermotor Giulia nuova vervangen

vr jun 18, 2021 14:15

Hoi AVeloce, dank voor je antwoord.
Ik had de foto's met icloud gepost... werkt dus niet. Nu met myalbum en dat gaat volgens mij beter.
Misschien nog even een korte uitleg...
De koolborsteltjes zijn gebroken. Maar dat kan ook komen door het uitelkaar halen... De zekering is vervangen. En de binnenverlichting (zit ook op 2) werkt nu ook weer. Maar wat ik eigenlijk zou willen weten... welke draden moet ik op de + aansluiten om te testen? En welke zijn de schakeldraden? En welke is massa... en misschien nog belangrijker... had de originele motor wel een massadraad? Die zwarte zat nl. binnen de motor op het beugeltje gesoldeerd. Is dat dan niet de massa?
Die nieuwe motor heeft dat beugeltje ook... maar daar is niets op gesoldeerd.

Mocht je (jullie) de foto's nu wel kunnen zien... zou ik graag willen weten welke draad welke is.

Alvast bedankt!
-------------------------
verleden:
145 1.9 TD
145 1.6 TS
156 1.8 TS babyblue
156 1.9 JTD SW Cosmoblue 2000

heden:
Alfa Romeo 156 SW azzurro nuvola 2001
Giulia Nuova Super 1300L Prugna 1976

Terug naar “Algemene Technische vragen”