Casejunkie

Verwijderen van de koppelingscilinder van een 33

zo dec 18, 2005 18:51

Ik moet de koppelijngscilinder vervangen van mijn Alfa 33 uit ´93.
Het gedeelte bij de versnellingsbak zelf. Ik kan alleen niet vinden hoe ik deze kan verwijderen.
Ik kan namelijk nergens een moertje of een boutje vinden waar hij mee vast zit (inlaatspruitstuk is al verwijderd). Koppingsleiding is er ookal van af.

Dus alleen nog de koppelingscilinder waar ook het ontluchtingsnippeltje op zit moet nog worden verwijderd.

We kan mij uitleggen hoe dit moet?

Rees Cees

RE: Verwijderen van de koppelingscilinder van een 33

zo dec 18, 2005 18:58

Junkie welkom hier en gebruik de zoek functie eens op het forum. Er zijn al meerdere topics hierover geschreven.

Gebruikersavatar
Rens 1.7QV
Guru
Guru
Berichten: 1238
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:21

RE: Verwijderen van de koppelingscilinder van een 33

zo dec 18, 2005 19:01

Hiervoor moet je de borgringverwijderen. Deze zit aan de andere kant als dat ontluchtingsnippeltje. Als je er een lampje bijpakt kun je die wel zien. Ik heb wel eens gehoord op het forum dat het nog wel eens lastig is om hem los te krijgen. Ik heb het een keer gedaan en schijnbaar geluk gehad want het ging bij mij vrij gemakkelijk. Het terug plaatsen is vervelender.

Want als je de cilinder op z'n plek zet, dan wil de ring niet meer passen. Er zit dan wat metaal in de weg. Dus als je een goede tang hebt kun je de ring opentrekken en de cilinder er door duwen. Als je dat tenminste haalt met de ruimte. Anders kun je er voor kiezen om de ring er aan de rechterkant van de cilinder als eerste op te leggen. Hier heb je ook de minste ruimte. Met een priem kun je dan de brogring ronddraaien en dan wordt die er aan de rechter kant steeds vanzelfs opgelegd. Omdat die er wegens weinig ruimte niet vanaf kan.

Hopelijk begrijp je het een beetje, kan lastig zijn, gewoon even geduld hebben. Maar ik heb niet zo veel zin om de mijne eerst los te halen voor een fotoreportage :wink:

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Gebruikersavatar
ikke
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 907
Lid geworden op: do jan 06, 2005 20:09
Locatie: Breda

RE: Verwijderen van de koppelingscilinder van een 33

zo dec 18, 2005 19:10

..., kon ikke eindelijk eens iemand technisch advies geven, is Rens me als voor.

In mijn geval zat dat $#&$%& ding dus ontzettend vast, het kan wel eens zijn dat je uuren lang kleine tikjes van achteren moet geven, maar als je geluk hebt komt ie zo los.

P.S. welkom op het forum :wink:

Gebruikersavatar
ikke
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 907
Lid geworden op: do jan 06, 2005 20:09
Locatie: Breda

RE: Verwijderen van de koppelingscilinder van een 33

zo dec 18, 2005 19:12

Vergeet achteraf niet te ontluchtten natuurlijk :thumbs:

Gebruikersavatar
Rens 1.7QV
Guru
Guru
Berichten: 1238
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:21

RE: Verwijderen van de koppelingscilinder van een 33

zo dec 18, 2005 19:13

:biggrin: :biggrin: :wink:

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

RE: Verwijderen van de koppelingscilinder van een 33

zo dec 18, 2005 19:15

Net als bij Rens, kon ook ik 'm er zo uitnemen. Maar heb ook andere verhalen gehoord :shock: Wat ook handig (en snel) werkt is het volgende (om terug te monteren dan)
Laat het inlaatspruitstuk gewoon zitten. Zet een ringsleutel maat oid over de cilinder, aan de kant van de ontluchtingsnippel. Druk, door de hefboomkracht (tegen het spuitstuk) , de nieuwe cilinder op z'n plaats. Gebruik je gewicht en hang jezelf op de ringsleutel. Je hebt nu je beide handen vrij om de circlipstang te hanteren en de borgring terug te plaatsen.
Klinkt beetje belachelijk, maar werkt echt makkelijk (heb het zelf op die manier gedaan) Gaat natuurlijk alleen op als je de cilinder makkelijk los kreeg, anders moet echt het spuitstuk d'r af vrees ik.
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Gebruikersavatar
Carbella
Member
Member
Berichten: 239
Lid geworden op: di dec 21, 2010 22:28
Locatie: Zoetermeer
Contacteer: Website

RE: Verwijderen van de koppelingscilinder van een 33

ma aug 26, 2013 18:05

Even een oud topic naar boven halen.

Terug van vakantie en ik denk ik start de 33 even, is er ineens geen druk in het koppelingspedaal meer :cry:

Nergens een lekkage van remolie te vinden, maar ik ben er maar vanuit gegaan dat de hulpkoppelingscilinder het heeft begeven. Zoals bekend een kwaal bij de 33.

Ik ben nu zover dat er EINDELIJK beweging is in de oude hulpkoppelingscilinder, want wat zat die vast! De cilinder kan ik nu met het handje draaien, alleen nog niet uit het oog/hart trekken. Ik heb begrepen dat er nog een borgring zit aan de andere kant van de nippel. Ik kan die dus echt niet vinden... Wel heb ik het voorste gedeelte van de oude cilinder(weet niet precies hoe je het deel noemt) incl. het rubber los weten te krijgen. Kan iemand zeggen waar die borgring precies zit?
Afbeelding

Wat me ook opvalt is dat de nieuwe hulpkoppelingscilinder ook iets anders is dan de oude. De nieuwe, daarvan zit het rubber aan het begin en eind geborgd met 2 ringen, een grote en een kleine. De oude daar zat helemaal geen ring omheen. Je ziet op de foto ook gelijk welk deel ik inmiddels los heb.
Afbeelding :D

Gebruikersavatar
paul veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 451
Lid geworden op: do sep 15, 2005 21:37
Locatie: De Lier

RE: Verwijderen van de koppelingscilinder van een 33

ma aug 26, 2013 18:54

Op de foto van het nieuwe exemplaar zie je aan de rechterzijde, vlak voor de ring van het rubber (en aan de rchterzijde van het afgedraaide gedeelte), een smalle gleuf. Hierin valt een seegerring. Met de seegerringtang kun je de ring bij de oude cilinder 'openknijpen, waardoor je hem er vanaf kunt halen, en de cilinder kunt demonteren. De seegerring zit aan de versnellingsbakzijde. Misschien zit de seegerring verdraaid en zitten de oogjes aan achter- of onderzijde. Wel het rubber met pen tijdelijk verwijderen bij het monteren van de nieuwe
Tip: bij bevestigen wel wat vet doen in de opening in het versnellingsbakhuis, dan kan hij de volgende keer gemakkelijker los. Die dingen kunnen vreselijk vastzitten.
GT 1300 junior '75
Alfasud Sprint Veloce 1.5 '80
33 1.7IE SW '93
Iets Duits........

Gebruikersavatar
elrico
Full Member
Full Member
Berichten: 426
Lid geworden op: do nov 02, 2006 22:01
Locatie: Tienen - België

RE: Verwijderen van de koppelingscilinder van een 33

ma aug 26, 2013 20:29

Tadaaaaa.......


Afbeelding


Grts, Eric
1997 Alfa 145 Multirosso
1985 Alfa 33 1.5 QV Grigio Nisida
1984 Alfa Sprint 1.5 QV Bianco Capodimonte
1984 Alfa Giulietta 2.0 Rosso Veneziano
2012 Peug 107

Gebruikersavatar
elrico
Full Member
Full Member
Berichten: 426
Lid geworden op: do nov 02, 2006 22:01
Locatie: Tienen - België

RE: Verwijderen van de koppelingscilinder van een 33

ma aug 26, 2013 20:48

Ietskes groter ...... zo is het wel duidelijk genoeg

Afbeelding

Grts, Eric
1997 Alfa 145 Multirosso
1985 Alfa 33 1.5 QV Grigio Nisida
1984 Alfa Sprint 1.5 QV Bianco Capodimonte
1984 Alfa Giulietta 2.0 Rosso Veneziano
2012 Peug 107

Gebruikersavatar
Carbella
Member
Member
Berichten: 239
Lid geworden op: di dec 21, 2010 22:28
Locatie: Zoetermeer
Contacteer: Website

RE: Verwijderen van de koppelingscilinder van een 33

ma aug 26, 2013 21:08

Geweldig dit :thumbs:

Vrijwel zeker dat ik nu voldoende tekst en beeld heb, om morgen weer onder de kap te duiken :D

high fidelitaly
Full Member
Full Member
Berichten: 365
Lid geworden op: do mei 03, 2012 17:24
Locatie: Oevel
Contacteer: Website

RE: Verwijderen van de koppelingscilinder van een 33

ma aug 26, 2013 23:29

weet niet of het al eerder aangehaald is, maar maak de olieleiding nog niet los voor je de veer losmaakt.
als de pomp vastzit lukt het soms om deze eruit te duwen door op het koppelingspedaal te duwen (als borgveer verwijderd is)
Alfa 155 2.0 ts
Alfa 145 1.4 16v ts
Lancia Delta Integrale EVO II
alfa 33 16v qv

no Jap shit!

Gebruikersavatar
Carbella
Member
Member
Berichten: 239
Lid geworden op: di dec 21, 2010 22:28
Locatie: Zoetermeer
Contacteer: Website

RE: Verwijderen van de koppelingscilinder van een 33

di aug 27, 2013 09:32

Kurt, ik heb de olieleiding nog niet los. Maar dat kwam meer omdat als ik hem beetje bij beetje losdraaide, op een gegeven weer door de spanning zichzelf weer vastdraaide. Bedankt voor de tip!

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

RE: Verwijderen van de koppelingscilinder van een 33

di aug 27, 2013 10:07

Goh, had ik eerder moeten zien dit topic. Alleen niet aan gedacht om te zoeken op 33 natuurlijk #-o

Inderdaad wel flink zitten vloeken, want die ring moet dus feitelijk al op z'n plek zitten voordat je de nieuwe cilinder er doorheen drukt. Je krijgt deze namelijk nooit meer tussen de cilinder en het koppelingshuis doorgewurmd. En dan had ik ook nog een extra handicap dat m'n segerringtang eigenlijk iets te klein was en ik de ring dus niet ver genoeg open kon trekken. Met wat kruipolie en wrikken kwam de oude er overigens wel redelijk makkelijk uit. De nieuwe heb ik gemonteerd met kopervet. De tip van Michel om de cilinder op z'n plek te houden terwijl je de segerring plaatst lijkt me wel een goede, want dat was inderdaad de voornaamste worsteling.

Terug naar “Algemene Technische vragen”