Pagina 1 van 2
Remproblemen giulia 73 - opgelost
Geplaatst: zo mei 23, 2021 11:41
door mdl
Bij ‘gezocht’ was al een discussie gestart.
Ik heb problemen met de remmen. Na 5 jaar stilstand.
De voor en achterremmen zijn beide gereviseerd en goed gemonteerd.
Remslangen zijn vernieuwd
Remolie is vernieuwd.
Systeem is geheel en goed ontlucht.
Remmen waren goed toen de auto 5jaar geleden stil is gezet.
Probleem:. Pedaal is keihard met motor uit. Ook bij heel veel druk. Paar keer pompen geeft geen hoger pedaal, (dus bewijst naar mijn mening ook dat er geen lucht in hrt systeem zit.
Met motor aan heb je weerstand op het pedaal. Hou je de druk erop dan zakt ineens het pedaal verder. Als ik er mee rij dan remt die voor matig en achter goed. Remmen zijn dan koud en ik heb voor raceblokken, achter standaard. Dus logisch dat ie achter beter remt met koude remmen.
Bij rijden is het aangrijppunt niet constant. Soms kan ik ineens diep indrukken.
Er is geen lekkage.
Er zijn eigenlijk maar 3 onderdelen over. Rembekrachtiger, hoofdremcilinder en remdrukverdeler achter
Rembekrachtiger:
Met druk op het rempedaal zakt na starten het pedaal iets, dus die werkt
Iemand suggereerde dat de klep op de motor wellicht defect is (ik hen een ander blok erin, dus zou kunnen. Hoe dat werkt weet ik niet.
Hoofdremcilinder:
Pedaal zonder motor aan is keihard ook met heel veel druk erop. Als die niet goed zou zijn zou de druk langzaam wegzakken. Of vergis ik mij?
Remdrukbegrenzer:
Geen idee wat ik kan doen om die te testen. Misschien gewone blokken voor erin om te zien of het remkrachtverschil komt door de raceblokken voor. Hij remt achteruitrijdend beter dan vooruit
Wie kan mij verder op weg helpen.
De status nu is dat ik voor alle 3 stemmen heb. Dan kan ik het bedte alles vervangen, dan ben ik aan onderdelen 600 verder maar weet dan nog niet zeker of het weg is...
De auto is geschorst dus uitgebreid testen op de weg of langskomen is wat lastig.
Re: Remproblemen giulia 73
Geplaatst: zo mei 23, 2021 11:54
door Dirk-33
Zijn je wiellagers voor in orde? schijven geen slingering? als je speling op wiellagers hebt of een slingerende schijf kan dat er wel eens voor zorgen dat de remblokken terug worden geduwd met een diep pedaal tot gevolg.
Re: Remproblemen giulia 73
Geplaatst: zo mei 23, 2021 12:19
door yuri 75 V6
'Klep op de motor', welke zou dat zijn dan? Als het over het terugslagklepje gaat, die kun je hoogstens verkeerd-om monteren. Dan heb je geen vacuüm op je bekrachtiger. Als-ie goed gemonteerd maar stuk is, zal het typisch zijn alsof hij er niet is. Het enige wat die klep doet, is vacuüm vasthouden voor als de motor uit staat, zodat er nog bekrachtiging is voor hoogstens een paar remmingen. Je kunt hem dus zonder risico helemaal weghalen en zien of het verschil maakt.
Re: Remproblemen giulia 73
Geplaatst: zo mei 23, 2021 17:25
door mdl
Dirk 33
Het inzakken van het pedaal doet hij keer op keer. Dus ook bij stilstand.
Wat je aanhaalt zou inderdaad invloed kunnen hebben op hoever de blokken naar buiten worden geduwd. Maar het verklaart niet dat als cde auto stilstaat met de motor uit, het pedaal hard is en als de motor wordt gestart inzakt (normaal) en dan verder zakt (niet normaal).
Dank voor de suggestie ieg.
Re: Remproblemen giulia 73
Geplaatst: zo mei 23, 2021 17:28
door mdl
Yuri,
Dat klepje inderdaad met een slangtule. Iemand dieed de suggestie dat dat de boosdoener zou kunnen zijn. Het is een terugslkagklepje inderdaad.
Ik heb een andere liggen. Ga toch voor de zekerheid even checken.
Dank voor je hulp
Re: Remproblemen giulia 73
Geplaatst: zo mei 23, 2021 19:43
door Rob75
Ik zou toch mijn twijfels hebben bij de rembekrachtiger. Als er vaccuum is (controleren bij draaiende motor) moet dit voldoende zijn.
Het membraan kan ook uitdrogen en net lekken met dit soort gevolgen.
Je remslangen zijn vervangen, maar er kunnen ook leidingen gaan dichtzitten. Als er ergens een vernauwing zit, dan krijg je ook dit soort taferelen. Je zou kunnen kijken bij de remklauwen (nippel open) of er bij het intrappen van de rem ook vloeistof uit de nippel komt.
De hoofdremcilinder kan ook nog voor ellende zorgen.
Lange stilstand doet meestal niet veel goeds en kan vreemde verschijnselen opleveren. Systematisch alles controleren (assumption is the...).
Succes,
Rob
Re: Remproblemen giulia 73
Geplaatst: zo mei 23, 2021 19:44
door DJ
Lastig.
Het kan zijn dat je hoofdremcilinder een beschadiging in op het cilinder oppervlak heeft (van het stilstaan en toch wat vocht in de remvlst ?) in het bepaalde positie waardoor als de zuiger eenmaal paar mm is verschoven in de boring van de cilinder het zuigerseal ineens niet meer goed afdicht op de cilinderwand.
Domweg 600 euro onderdelen vernieuwen lijkt me idd ook niet de oplossing.
Remslangen kunnen ook voor rare dingen zorgen. En (5 jaar geleden) nieuw is geen garantie voor goed.
Helaas.
Benieuwd wat dit uiteindelijk blijkt te zijn.
Gr
DJ
Re: Remproblemen giulia 73
Geplaatst: zo mei 23, 2021 19:46
door mdl
Dj,
Remslangen zijn nieuwe nieuw, staalomvlochten slangen.
Als het de hoofdremcilinder zou zijn snap ik niet waarom die het wel doet met rembekrachtiging en neit met de motor uit. Ook niet als je het pedaal bijna krom trapt.
Ik begin langzaam te vrezen dat ik ergens moet beginnen. Eigenlijk had ik dat al gedaan door mijn voorklauwen te vervangen. Maar dat hielp niets.
Nuq moet ik de keuze maken waar ik mijn geld op ga zetten.
Misschien ga ik als eerste mijn remdrukbegrenzer By-passen. Kijken of dan het euvel wel of niet weg is.
Michiel
Re: Remproblemen giulia 73
Geplaatst: zo mei 23, 2021 19:47
door DJ
Trouwens, domweg onderdelen vervangen kost ook tijd.
Beter systematisch controleren en dan zonodig vervangen.
Gr
DJ
Re: Remproblemen giulia 73
Geplaatst: zo mei 23, 2021 19:47
door DJ
Dj,
Remslangen zijn nieuwe nieuw, staalomvlochten slangen.
Als het de hoofdremcilinder zou zijn snap ik niet waarom die het wel doet met rembekrachtiging en neit met de motor uit. Ook niet als je het pedaal bijna krom trapt.
Dan had ik het verkeerd begrepen. Dacht dat standaard slangen waren die 5 jaar geleden waren geplaatst.
Gr
DJ
Re: Remproblemen giulia 73
Geplaatst: zo mei 23, 2021 20:02
door DJ
Rembekrachtiger heeft alleen invloed op je pedaalkracht.
Niet op hoe diep je pedaal moet intrappen.
De weg van het pedaal word in principe alleen bepaald door de hoeveelheid verplaatste vloeistof.
Als er geen lucht in systeem zit, of als er geen lek is, en alles 100% star en spelingvrij is.
Pedaal is hard stilstaand. Dus lucht is er niet.
Gr
DJ
Re: Remproblemen giulia 73
Geplaatst: zo mei 23, 2021 20:34
door sebastiaan
Bij min of meer dezelfde klachten (voornamelijk dat de remkracht aan de voorkant achter bleef) was een nieuwe HRC bij mij de oplossing.
Misschien heeft iemand er wel een te leen voor je?
Re: Remproblemen giulia 73
Geplaatst: ma mei 24, 2021 08:03
door DJ
Het moet iets zijn en je moet ergens beginnen.
Op basis van bovenstaande zou ik als eerste de hrc eraf halen en open maken voor inspectie.
Ook geen heidens karwei.
Mocht je iets vinden in de hrc, als je een Ate hebt, daarvoor zijn revisiesetjes te koop.
Gr
DJ
Re: Remproblemen giulia 73
Geplaatst: ma mei 24, 2021 14:30
door mdl
Net nog wat getest, ook met het vacuüm van rembekrachtiger af.
Ook nu zakt ie in.
Ik heb echt geen idee waar het in zit. De hoofdremcilinder lijkt toch het meest waarschijnlijke.
Dus ik ga die maar vernieuwen. Kan eigenlijk sowieso geen kwaad na 7 jaar stilstaan. Dan zijn de klauwen gedaan, remslangen vervangen, stukje remleiding bij de voorwielen heb ik ook maar meteen vernieuwd.
Zodra de hrc erop zit zal ik de uitkomst laten weten.
Re: Remproblemen giulia 73
Geplaatst: do mei 27, 2021 23:56
door AR823
Bij veel auto's zit dat klepje in de slangaansluiting op de rembekrachtiger. Bij de Giulia zit hij aan de andere kant
in de lange bout die op de inlaat zit geschroefd. Als je die eraf schroeft moet hij blokkeren als je in de
schroefdraad opening blaast en in de slangaansluiting moet hij open zijn. Ik heb dit defect ook eens gehad, het pedaal zakt
wel als je hem start, maar je voelt toch het pedaal wat op en neer gaan bij stationair toerental en idd het remt slecht.
Ook controleren of de vacuumslang zelf niet verdroogd is en daardoor lekt.